اولین و تنها ناخدای زن ایران

 اولین و تنها ناخدای زن ایران از غلبه‌اش بر سختی‌ها می‌گوید

Zahra-Salarieh-1-615x615

نخستین و تنها زن دریانورد ایران می‌گوید که با وجود مخالفت‌ها و سخت‌گیری‌های بیشتر در مسیر اخذ گواهی‌نامه ناخدای قایقرانی، سرانجام توانست به این آرزویش دست یابد.

زهرا سالاریه،با اشاره به مخالفت‌های سرسختانه‌ برای حضورش در کلاس‌های آموزش دریانوردی گفت که سرانجام با استناد به این‌که «هیچ قانونی حضور یک زن را در این کلاس‌ها منع نکرده»، به خواسته‌اش رسید و به عنوان نخستین زن ایرانی در یک دوره شرکت کرد.

او که اکنون ۲۸ سال دارد، با اشاره به این‌که از ۱۳ سالگی در کنار درس خواندن، کار می‌کرده و «خیاط ماهری» بوده خاطرنشان کرده که بعد از استخدام در یک شرکت دوخت جلیقه نجات و آشنایی با افرادی که ناخدا و قایقران آموزش می‌دادند، کم کم به دریانوردی علاقمند شده است.

نخستین دختر دریانورد ایران افزوده که در این دوره، تمرین‌های مختلفی را «برای دچار نشدن به دریازدگی»، «تعمیر موتور» و «یاد گرفتن ۷۰ مدل گره ملوانی» با طناب‌هایی که دو برابر خودش وزن داشتند، پشت سر گذاشته است.

Zahra-Salarieh-4 Zahra-Salarieh-3

خانم سالاریه با بیان این‌که «در روز امتحان هم سخت‌ترین امتحان آن دوره را از من گرفتند تا شاید بی‌خیال این کار شوم»، اضافه کرده که «حتی کار با موتور که سخت‌ترین قسمت آزمون بود» فقط از وی گرفته شد و او مجبور شده مهره‌ها و پیچ‌هایی را که هم‌وزن خودش بودند، باز و بسته کند.

این را هم بخوان :  ازدواج با 2 دختر

وی با تاکید بر این‌که «بعد از اخذ گواهینامه دریانوردی، طبیعی بود که هیچ‌کس به یک دختر ۱۵ ساله اعتماد نکند و کشتی و قایقش را به او نسپارد»، می‌گوید: «چند هفته، روز‌ها ساعت پنج صبح به بندر می‌رفتم و تا ۹ شب که تمام کشتی‌ها به آب می‌زدند کنار اسکله می‌نشستم.»

اما او سرانجام در نخستین تجربه دریانوردی‌اش، یک قایق بزرگ مسافری را از اسکله بندرعباس به سمت قشم هدایت کرد.

تنها دختر دریانورد ایران حتی در یکی از سفرهای دریایی‌اش به دنبال وخیم شدن حال یک زن باردار، نوزاد او را در قایق شناور بر روی آب به دنیا آورده است: «حدود یک ساعت و چهل و پنج دقیقه فقط قایق روی آب غلت می‌خورد و نمی‌شد حرکت کنیم. من با هر زحمتی بود بچه را به دنیا آوردم و به بندر بی‌سیم زدم برای آماده کردن آمبولانس.»

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

یک نظر

  1. خیلی ممنونم از سایت خیلی امیدوار شدم منم به دریانوردی چون فکر میکردم خانم ها نمیتونند ناخدا باشند خدا رو شکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *