تونل برفی ازنا،در لرستان

تونل برفی ازنا، زیباترین و شگفت انگیزترین جلوه کوهستانی لرستان

تونل برفی یکی از آثار طبیعی و شگفت انگیز استان لرستان است که به‎صورت طبیعی در زیر برف و یخ‌های دامنه اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا به‎وجود آمده است. شهرستان ازنا با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در ۸۲ کیلومتری مرکز استان و در دامنه ‏سلسله کوههای اشترانکوه واقع شده است. طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۲٫۵ تا ۳ متر است. این شگفتی بی‎نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال‌های متمادی در اشترانکوه است.برای رفتن به تونل برفی باید به اشترانکوه رفت؛ رشته‎کوه سر به فلک کشیده‎ای که با ۱۳ قله در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است. از دل این رشته‎کوه، راهی به سوی روستای سرسبز کمندان وجود دارد.

زمانی که به تونل برفی می‎رسید صدای آب ناشی از ذوب شدن برف‌ها گوشتان را نوازش می‌دهد، آب روانی که تونلی به عرض ۱۰ متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال‌ها ایجاد کرده است؛ تونلی که تا بالای سراشیبی دره، امتداد یافته است.اگرچه احتمال ریزش برف وجود دارد اما اکثر گردشگران از داخل تونل دیدن می‌کنند. با رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا کاهش می‌یابد و قطرات آب سرد جاری‎ ‎شده از سقف، سر و صورت گردشگران خسته از سختی راه را نوازش می دهد.

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

سمیرا سیاح

عکس های سمیرا سیاح بازیگر سابق ایران

عکس های سمیرا سیاح بازیگری که تا چند وقت پیش در ایران بود را در خارج از کشور ببینید، عکس سمیرا سیاح بدون حجاب کنار جیم کری جالب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *