خیانت به همسر

مردان و زنانی که خیانت می کنند

ولی امروز موضوع کمی پیچیده تر شده است. متاسفانه وقتی در راهروی دادگاه های خانواده قدم می زنیم بیشتر دعواها یا بر سر اعتیاد و اشتغال است و یا در گاهی مواقع مشکلات جنسی و روابط فرازناشویی زوجین. امروز به روابط مخفیانه زنان و مردان متاهل با زنان و مردان دیگر روابط فرازناشویی می گویند.

۹۰ درصد زنان کمبود عاطفه دارند
بر اساس پژوهش های صورت گرفته ۹۰ درصد زنان به دلیل کمبود های عاطفی در زندگی مشترک به سمت روابط فرازناشویی می روند. از طرف دیگر انگیزه بیش از ۹۶ درصد مردان در برقراری این روابط مسایل جنسی است. پس از ازدواج افراد از همسران خود انتظار دارند در طول زندگی مشترک، از نظر عاطفی و جنسی وفادار بمانند و برقراری روابط فرازناشویی را خیانت می دانند. شاید سوال کنید اینقدر هم موضوع حاد و مهم نیست که به عنوان یک آسیب اجتماعی بزرگ از آن یاد کنید ولی نتایج تحقیقی که در ۱۵ استان کشور انجام شده نشان می‌دهد خیانت علت ۶۷ درصد قتل مردان از سوی همسرانشان بوده و درصدی از مردان هم با واکنش در برابر خشونت حمله ناگهانی و تهدید از سوی همسر خود مواجه بوده‌اند.

اشتغال زنان یک عامل فرازناشویی
کارشناسان و آسیب شناسان معتقدند مردان در این روابط بیشتر به دنبال روابط جنسی هستند اما در طرف مقابل زنان به دنبال به دست آوردن روابط عاطفی قوی، به سمت روابط فرا زناشویی می روند. دکتر محسن دهقانی عضو هیات علی پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی در مورد افزایش فرازناشویی در جامعه
می گوید: اشتغال زنان یکی از عوامل برقراری این ارتباط است. زنان در چارچوب نقش سنتی خود پشتیبانی لازم را ندارند. از سوی دیگر آنها احساس ناعدالتی می کنند زیرا مدعی هستند در کنار کار خارج از خانه مجبور به انجام کارهای زناشویی در داخل خانه نیز هستند. این احتمال نارضایتی در روابط زناشویی را بالا می برد. این به آن دلیل است که ما از کودکی و نوجوانانی به دنبال همسر آرمانی هستیم و موقع انتخاب همسر این سئوال در ذهن بوجود می آید که وی چه میزان با آن ایده آل های ما مطابقت دارد. هر چه این مطابقت کمتر باشد خانواده بیشتر در معرض خطر است.

افراد خودشیفته به دنبال فرازناشویی
در کنار این عوامل می توان به نقش اختلال های شخصیتی نیز اشاره کرد. به گفته کارشناسان سه نوع اختلال شخصیتی در افراد وجود دارد. در نخستین گروه فرد انزواطلب و بد بین است. در گروه دوم فرد هیجان خواه و خود شیفته بوده و گروه آخر افرادی با اضطراب هستند. گروه اول و سوم زیاد تمایلی به روابط فرازناشویی ندارند. اما در گروه دوم گرایش به روابط فرازناشویی زیاد و اغلب به صورت روابط جنسی است. دکتر مهدی صابری رییس بخش روان پزشکی سازمان پزشکی قانونی درباره خصوصیات افراد خودشیفته و هیجان خواه می گوید: این افراد رفتاری اغ واگرانه و انفجاری دارند. شاد و سرخوش بوده و خیلی زود ارتباط برقرار می کنند. آنها پس از برقراری ارتباط از مشکلات خود در زندگی می گویند و اگر از آنها درباره گذشته سوال کنید می توانند برای مدتی طولانی برای شما گریه کنند تا از پرسش خود منصرف شوید. آنها اگر وارد عشقی شوند ویرانگر عمل کرده و کم کم مسئله تغییر می کند. ناگهان با فردی روبه رو خواهید شد که شروع به غر زدن می کند و می خواهد تمام زندگی شما باشد. اگر فرد جدیدی وارد زندگی شما شود سیری از بدبینی را برای او همراه خواهد داشت. این فرد در صورتی که کم محلی ببیند سریع سراغ روابط با افراد دیگر می رود. این افراد نیاز به بستری شدن دارند و از لحاظ منطق حالت نرمالی ندارند. بیشتر قتل هایی که به خاطر خیانت رخ می دهد از سوی این بیماران است. این افراد برای جلب توجه طرف مقابل گاهی اقدام به خودزنی نیز می کنند.

نقش ماهواره در فرازناشویی
البته در این میان نقش رسانه ها و ماهواره تاثیر قابل توجهی دارد. شبکه هایی با پخش سریال های به اصطلاح خانوادگی به دنبال ترویج فرهنگ فرازناشویی در جامعه هستند. همچنین سایت های اینترنتی و تعاملات مجازی هم در این آسیب بی تاثیر نیست. وسواس فکری و عملی، هرزه نگری، دیگر آزاری، اعتیاد سایبری و ولنگاری از مهمترین آسیب های چت و اینترنت است.متاسفانه در استفاده از اینترنت و ماهواره موقعیت سنی از سوی خانواده ها درنظر گرفته نمی شود. این در حالی که در کشورهای پیشرفته والدین تلویزیون را در پذیرایی قرار داده و بر روی برنامه هایی که کودکان تماشا می کنند نظارت دارند.

لزوم چاره اندیشی اساسی
در این میان مردان پس از افشای رابطه پنهانی خود باید صادقانه از همسر خود عذرخواهی کنند و اقدام به دفاع و توجیه کار خود نکنند. اجازه دهند زن خشم، تنفر و گریه اش را تخلیه کند. مرد باید کمک کند اعتماد از دسته رفته زن دوباره برگردد که بازگشت این اعتماد ۲ تا ۳ سال طول می کشد. در کنار این اقدامات مراجعه به روان شناس و انجام کارهای درمانی نیز ضروری است. به نظر می رسد در این زمینه باید با شکست برخی تابوها به ریشه یابی و چاره اندیشی در مورد این معضل اجتماعی پرداخت و افراد مرتکب را از نظر روان شناختی مورد بررسی قرار داد. و بالاخره اینکه اغلب این روابط با گذشته فرد مرتبط بوده و زوجین باید یاد بگیرند پس از ازدواج با تمایلات و خواسته های دوران قبل از ازدواج خداحافظی و واقع بینانه به زندگی مشترک و مشکلات آن نگاه کنند. تجویز روان شناسان و کارشناسان برای آسیب فرازناشویی تقویت بنیان های خانواده، عشق و محبت، شناخت از طرفین، تمرکز بر نقاط مثبت یکدیگر و مهمتر از همه مراجعه به روان شناس و مشاور خانواده است. نهادهای مسئول در امور جوانان و خانواده هم باید این آسیب را جدی و تسهیلات خوبی برای درمان آن در نظر بگیرند. گرچه باید این نکته را افزود که کشورهای مسلمان به دلیل بافت مذهبی و ره حل های شرعی و قانونی پیش بینی شده و اهمیت کانون خانواده آمار آسیب های آن در این خصوص قابل مقایسه با کشورهای غربی نیست ولی به هر صورت این آفتی است که همه کشورها با آن روبرو هستند و لازم است در این خصوص تامل بیشتری کرد.

این را هم بخوان :  طرز تهیه فلافل

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

زن افغانی

زن افغانی برای ازدواج با مرد ایرانی

زن افغانی برای ازدواج با مرد ایرانی یکی از عباراتی است که بسیار جستجو میشود. اگر به دنبال زن افغانی هستید این مطلب را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *