دلایل و درمان ریزش مو در آقایان

دلایل ریزش مو در آقایان و روش هایی برای درمان آن

فرآیند تجدید مو طبیعی اساساً بین ۵۰ تا ۶۰ تار مو در روز است ولی با این حال برخی افراد از ریزش موی بیش از اندازه شکایت دارند. ریزشی که به هیچ عنوان طبیعی نمی باشد و به رسیدگی فوری نیاز دارد. دلایل بسیار زیادی برای ریزش موی آقایان وجود دارد که می تواند منجر به طاسی های موقت و یا دائمی گردد. در اینجا به برخی دلایل ریزش مو در آقایان می پردازیم.

مشکلات سلامتی که منجر به ریزش مو می شوند:
– کمبود آهن: در برخی موارد فقدان آهن باعث ریزش مو می گردد. افرادی که در رژیم غذایی آنها مقدار کافی آهن وجود ندارد و افرادی که آهن موجود در رژیم غذاییشان بصورت کامل جذب نمی شود، دچار ریزش مو می شوند. این مشکل در بررسی های آزمایشگاهی به سادگی نمایان شده و با افزایش میزان آهن دریافتی اصلاح می گردد.
– عوارض جانبی داروها: عوارض جانبی برخی داروها می تواند منجر به ریزش مو موقتی در آقایان گردد. افرادی که از داروهای درمان آرتروز، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، رقیق کننده خون و نقرس مصرف می کنند دچار مشکل ریزش مو می شوند. علاوه بر این، مقدار زیاد ویتامین آ نیز منجر به مشکل شکستگی مو می شود.
– تیروئید: تیروئید پر کار و کم کار نیز می تواند باعث ریزش مو بشود. ریزش مویی که ناشی از بیماری تیروئید است، با داروهای مناسب این بیماری، امکان بازگشت و رشد مجدد مو را دارد.
– رژیم غذایی نامناسب: در افرادی که رژیم غذایی کم پروتئین دارند، و یا افرادی که رفتار غیر طبیعی در خوردن دارند، امکان گسترش مشکل سوء تغذیه پروتئینی وجود دارد. در این حالت بدن فعالیت خود را از رشد مو به حالت استراحت تغییر می دهد و پس از چند ماه ریزش مو آغاز می شود. اصلی ترین نشان این نوع ریزش مو آن است که به راحتی از ریشه کشیده می شوند. اگر در رژیم لاغری به سر می برید و یا به هر دلیل دیگری از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید، حتماً از میزان مصرف کافی پروتئین اطمینان حاصل کنید.

– استرس: استرس یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو می باشد. در مطالعات مختلف انجام شده آشکار گردید که ۲-۳ ماه پس از وقایع پر استرس ریزش مو آغاز می گردد. در سایرین این نوع ریزش مو می تواند به دلایل ژنتیکی باشد.
دلایل هورمونی ریزش مو:
متداول ترین نوع ریزش مو در آقایان، بعنوان ریزش موی آندروژنیک مطرح می شود. دلیل این نوع ریزش مو که به طاسی مردانه نیز شناخته می شود، ناشی از تأثیر هورمون دی هیدرو تستوسترون بر فولیکول های مو می باشد. قسمت های جلو، بالا و فرق سر آقایان به این هورمون حساس است.
آرایش مو و ریزش مو:
مواد شیمیایی که برای آرایش مو استفاده می شود، نظیر مواد سفید کننده، تقویت کننده، رنگ موها و فرهای دائمی، منجر به ریزش مو در آقایان می شود. این مشکل بخصوص در مورد محصولات غیر استاندارد صحت دارد.
نشانه های انواع مختلف ریزش مو:
ریزش مو در آقایان در هر سن و به دلیل عوامل مختلفی از مشکلات هورمونی گرفته تا رژیم غذایی، اتفاق می افتد.

ریزش تکه ای مو
اگر موی سر بصورت تکه ای در یک منطقه از سر ریزش پیدا کند به احتمال زیاد به دلیل بیماری آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه ای که یک بیماری خود ایمنی است، می باشد. استرس دلیل اصلی این بیماری است و در هر فرد نشانه های مختلفی دارد. نشانه تشخیص این بیماری ریزش مو بصورت تکه های دایره ای شکل در بیماران می باشد. بیمار شاهد رویش مجدد مو پس از چند ماه خواهد بود و پس از آن مجدداً ریزش مو آغاز می گردد.
همانطور که قبلاً اشاره شد طاسی مردانه یا آلپسیا آندروژنیک یک مشکل بزرگ دیگر ریزش مو است که دامن گیر آقایان می شود. مردان جوان در دهه بیست عمر خود ممکن است این نوع ریزش را تجربه کنند. وراثت و تأثیرات شدید هورمونی نیز باعث عقب رفتن خط رشد مو که ممکن است بیشتر از نصف سر را فرا بگیرد می شود و قابل درمان نمی باشد. پیشرفت بصورت طبیعی آهسته بوده و از دو طرف شقیقه سر شروع شده و به سمت بالا و پشت سر به حالت U شکل پیشرفت می کند. این فرآیند در طول چندین سال انجام می شود اما میزان ریزش مو از قاعده خاصی پیروی نمی کند.
 ریزش ناگهانی مو یا تلوژن افلوویوم:
برخلاف باور عمومی، تلوژن بخش پایانی رشد طبیعی مو و فرآیند ریزش می باشد. پس از مرحله رشد مو که آناژن نامیده می شود، یک مرحله ثبات و سپس دوره ریزش شروع می شود. حالت طبیعی آن است که بخش کوچکی از مو وارد مرحله ریزش شود اما فشارهای شدید نظیر جراحی و یا استرس پس از سانحه سبب ریزش شدید مو می شود که با نازک شدن مو قابل تشخیص است. ریزش مو در تلوژن افلوویوم در تمام قسمت های سر بخصوص اطراف پیشانی رخ می دهد.
عفونت های قارچی:
کچلی قارچی سر بطور طبیعی در پس عفونت های قارچی مو حاصل شده و در تکه های نامتعارف و شکستگی رشته های مو خود را نمایان می سازد. در برخی عفونت های قارچی دیگر، تحریکات پوستی بصورت رنگ قرمز و لک ها ظاهر می شوند. اگر دچار ریزش مو همراه با خارش شدید کف سر هستید، هر چه سریعتر به متخصص بیماری های پوست و مو مراجعه نمائید. عفونت های قارچی به شدت واگیردار بوده و اغلب کودکان تحت تأثیر مردان بالغ، آسیب پذیر هستند.
نشانه های ریزش مو به دلیل آرایش:
مردانی که اغلب موهای خود را بلند نگاه می دارند و بطور مداوم آنها را عقب زده و یا محکم می بندند دچار آسیب و ریزش مو می شوند. این نوع ریزش غیر معمول و منطقه ای می باشد. فشار زیاد و بی مورد بر ریشه های مو منجر به مشکلات مو می شود اما با اجتناب از استفاده از داروها و مواد خشن این مشکلات به سادگی برطرف می گردند

این را هم بخوان :  مضر بودن پارافین و مواد شیمایی روی میوه‌ ها

و اکنون روش های برای درمان ریزش مو در آقایان:

درمان ریزش مو اساساً بستگی به دلایل ریزش و شدت آن دارد. ریزش موی خفیف با درمان های خانگی قابل کنترل هستند اما افرادی که دچار ریزش موی شدیدند، نیاز به دارو یا کاشت مو دارند.

درمان های خانگی برای ریزش موی آقایان:

– ماساژ سر: یکی از درمان های خانگی موثر برای ریزش مو مالش قوی پوست سر با انگشت است. بعداز شست و شوی پوست سر با آب سرد، کف سر را مالش دهید تا شروع به احساس سوزش و گرما کند. این کار باعث فعال شدن غدد چربی و بهبود گردش خون در محل مورد نظر می شود. مراقب باشید که در حین انجام این عمل به موها آسیب نرسد.

– روغن آملا: با جوشاندن قسمتی از گیاه آملا در روغن نارگیل، روغن آملا تهیه کنید. این روغن در تقویت و رشد مو بسیار موثر است. می توان به مقدار برابر روغن آملا را با آب لیمو تازه مخلوط و به عنوان شامپو استفاده کرد. این شامپو باعث بهبود ریزش مو و تحریک رشد مو می شود.

– پیاز: پیاز برای آقایانی که ریزش مو شدید دارند دارای خواص فراوانی می باشد. محل مورد نظر را با پیاز و عسل ماساژ دهید.

– کاهو و اسفناج: نوشیدن نیم لیتر در روز از ترکیب آب کاهو و آب اسفناج به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

– شیر نارگیل: از سایر درمان های خانگی موثر بر ریزش مو در آقایان ماساژ شیر نارگیل بر پوست سر می باشد. شیر نارگیل مو را تغذیه کرده و تحریک به رشد می کند.

داروهای درمان ریزش موی آقایان:

– ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل متداول ترین داروی بدون نسخه برای ریزش مو است. این دارو در محلول های ۲%، ۴% و ۵% موجود می باشد و برای ریزش مو در ناحیه فرق سر بسیار مناسب است. این دارو در حالی که به رشد مو کمک می کند، از پیش روی ریزش مو هم جلوگیری می کند. موفقیت درمان توسط ماینوکسیدیل بستگی به  نحوه استعمال آن دارد. در استفاده از ماینوکسیدیل می بایست محتاط بود زیرا درصورت تماس بر صورت و گردن ممکن است منجر به رشد موهای ناخواسته شود.

– قرص پروپشیا: یک داروی آندروژنیک (ریزش موی مردانه) مورد تأیید سازمان FDA به عنوان داروی ریزش مو برای آقایان می باشد. این دارو با بهبود رشد مو باعث ضخیم شدن تارهای مو می شود.

– قرص آوودارت: یا دوتاستراید، با مسدود کردن تولید ماده طبیعی در فولیکول های مو موجب درمان ریزش مو می شود.

ویتامین های موثر بر درمان ریزش مو آقایان:

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری یکی از مهمترین دلایل ریزش مو در مردان است. مواد مغذی مناسب برای فعال کردن رشد مو (مرحله آناژن) بسیار ضروری می باشد. کمبود ویتامین ها  منجر به ضعیف شدن گردش خون و خشک شدن پوست سر می شود. حتی اگر مرحله آناژن چندین سال طول بکشد، اما کوتاه شده و سپس مو شروع به مردن و ریزش می کند.

ویتامین ب:

ویتامین های گروه ب بخصوص برای دستیابی به رشد موی مناسب بسیار اهمیت دارند. اهمیت ویتامین ب برای مو را می توان از ترکیبات محصولات محافظت کننده مو فهمید. زیرا تمامی این محصولات حداقل حاوی یکی از ویتامین های خانواده ب (ب۱، ب۲، ب۳، ب۵، ب۶ و ب۱۲) می باشند. ویتامین ب به هموگلوبین کمک می کند تا اکسیژن را به پوست سر برساند. این فرآیند توسط ویتامین ب ۶، فولیک اسید و اینوزیتول انجام می شود.

ویتامین ب ۶: منابع این ویتامین شامل غذاهای دریایی، سیب زمینی ها، مرغ، تخم مرغ و سریال های صبحانه غنی شده می باشد.

اسید فولیک : که در پاپایا، کلم سبز، نخود و مارچوبه یافت می شود.

اینوزیتول: نوع دیگری از انواع ویتامین ب می باشد که با حفظ رطوبت سلول های مو باعث رشد مو می شود و همچنین طول مدت مرحله آناژن را افزایش می دهد. این ماده در میوه ها، لوبیا و مغزهای خوراکی یافت می شود.

سایر منایع طبیعی ویتامین ب شامل انواع لوبیا، نخود، هویج، گل کلم، سویا، مخمر آبجو، مغزها و تخم پرندگان می باشد.

ویتامین آ:

ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی می باشد که به میزان بسیار زیادی در بهبود ریزش مو موثر است. رتینول ها و بتا کاروتن، دو ماده بسیار مهم تشکیل دهنده این ویتامین می باشند. از میان آنها بتا کاروتن یک نوع طبیعی از ویتامین آ می باشد. این ماده در پرتقال و خوراکی های زرد رنگ یافت می شود. ویتامین آ باعث چرب شدن ریشه مو با سبیوم پوست می شود و فولیکول های سالم مو را تحریک می کند. برای جلوگیری از ریزش مو هر فرد روزانه حداقل نیاز به ۵۰۰۰ IU ویتامین آ دارد. اما نباید فراموش کرد که مصرف بیش از اندازه ویتامین آ موجب سمی شدن کبد می شود.

منابع طبیعی ویتامین آ عبارتند از : جگر، شیر، پنیر، اسفناج، بروکلی، هویج، زرد آلو و کلم.

ویتامین ث:

این ویتامین از ریزش مو در مردان جلوگیری می کند. با کلاژن سازی موجب استحکام و تقویت مو می شود. می توان به راحتی روزانه از طریق مرکبات و یا افزودن فلفل قرمز به خوراکیها این ویتامین را دریافت کرد.

ویتامین ای:

ویتامین ای نیز از ریزش مو در آقایان جلوگیری می کند. این ویتامین گردش خون و جذب اکسیژن را در پوست سر بهبود می دهد. روغن سبزیجات، دانه آفتاب گردان، سبوس گندم و شلغم برخی از منابع طبیعی ویتامین ای می باشند.

کاشت مو:

کاشت مو یک روش جراحی است که شامل انتقال فولیکول های مو از یک قسمت دیگر بدن به سر می باشد. با این حال موضوع با اهمیت انتخاب جراح متبحر و متخصص است.

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

رابطه مقعدی

آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟

اینجا به سوالی پرتکرار یعنی آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟ پاسخ دادیم. واقعیت این است که رابطه مقعدی باعث بارداری نمیشود اما نکات مهمی در این باره هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *