زندگی تاسف بار مردم در آن سوی دیوار های باغ زردآلو

در استان کرمان میان شهر کرمان و محله سیدی، منطقه ای وجود دارد که به باغ زردآلو معروف است. این منطقه نه تنها هیچ شباهتی به یک باغ ندارد بلکه در واقع بیابانی است به دور از آب و علف که تنها بیست خانواده در آن سکونت دارند. 

خانه ای با تعریف  آنچه که در ذهن ما وجود دارد در این منطقه نیست. مردم در چادر هایی زندگی می کنند که وصله های پارچه و پلاستیک ساخته شده است. اهالی این منطقه افرادی هستند که از استان هرمزگان به اینجا کوچ کرده اند. 

در یکی از چادر ها زنی مشغول دوختن لباس است. وقتی با کسب اجازه وارد چادرش شدم، روسریش را بر روی صورت میکشد و من را به نشستن در گوشه ای دعوت می کند. او فرزندی خردسال دارد که  در میان بیابان در حال بازی کردن است. وقتی از وی درباره شناسنامه خود و فرزندانش سوال کردم، پاسخ داد: اینجا کسی به شناسنامه احتیاجی ندارد.

 

در این منطقه مدرسه ای وجود ندارد که بچه ها به تحصیل بپردازند و یا مرکز درمانی که به آن مراجعه کنیم. افراد در اینجا به دنیا می آیند بدون اینکه شناسنامه ای داشته باشند و همینطور ازدواج آن ها هیچ جایی ثبت نمی شود و حتی مرگ ما نیز در آمار ها حساب نخواهد شد. گویی بود یا نبود ما فرقی ندارد. 

او در ادامه گفت: ما اینجا نه آب داریم نه برق. خبری از لوله کشی گاز هم نیست. زندگی در اینجا تفاوتی با زندگی انسان در قرون پیشین ندارد. وقتی درباره امرار معاش خود و خانواده اش جویا شدم پاسخ داد: هر روز برای گدایی به شهر می رویم با جمع کردن ته مانده غذای رستوران ها،شکم خود را سیر می کنیم. 

این را هم بخوان :  ثروتمندترین افراد جهان

در ادامه با پسری جوان آشنا شدم. از نحوه زندگی اش پرسیدم که چگونه امورات خود را می گذرانی؟ نامش محمود بود. ادعا می کرد از بدو تولد در همین منطقه که باغ زردآلو نام دارد زندگی کرده. کی گوید تمام عمر را به بار بری، سیگار فروشی و جمع آوری زباله گذرانده ام. 

درباره Ali

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *