ساییدگی کشکک چیست

ساییدگی کشکک(کندرومالاسی)
 

آسیب غضروف پشت مفصل کاسه زانو که این بیماری یکی از شایعترین اختلالات مفصل زانو می باشد که در اکثر مواقع باتشخیص های دیگر تداخل دارد.

 توضیح ساده:


اگر ورزشکاری در طول ورزش خود از زانوها بسیار کار بکشد، مثل: دوچرخه سواری، عضله 4 ‌سر زانو ی او ضعیف شده و این عضله قدرت نگه‌داشتن کشکک زانو را ندارد، که این عمل باعث شده تا کشکک خود را بر روی غضروف انداخته و موجب خراشیدگی آن ‌شود، یا کشکک از جای اصلی خود تغییر مکان دهد.

knee_chondromalacia_cause01

 این عارضه در زنان بیشتر است بطوریکه شیوع آن در زنان دو برابر مردان است. در نوجوانان نیز  در سنین رشد بیشتر است و در ورزش هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری، فوتبال، تنیس و اسکی بیشتر دیده میشود بخصوص اگر فرد ورزش را تازه شروع کرده باشد یا شدت انجام آنرا به ناگهان زیاد کند. به نظر میرسد در کسانی که صافی کف پا دارند یا زانوهای پرانتزی دارند این بیماری بیشتر دیده میشود.

آشنایی با آناتومی مفصل زانو :


زانو بزرگترین مفصل بدن بوده و هم حرکات لولایی بصورت خم و باز شدن دارد و هم تا حدودی میتواند حرکات چرخشی حول محور طولی را انجام بدهد. مفصل زانو بیش از هر مفصل دیگری در بدن مستعد آسیب دیدن است و این به خاطر نیروهای زیادی است که این مفصل باید تحمل بکند. در حین راه رفتن نیرویی معادل 1.5 برابر وزن بدن به زانو وارد میشود. در حین بالا رفتن از پله 4-3 برابر و در حین چمباتمه زددن یا دو زانو نشستن این مقدار به 8 برابر وزن بدن افزایش میابد.

4541

زانو از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان درست شده است. قسمت پایینی استخوان ران در بالا و قسمت بالایی استخوان درشت نی (Tibia)  در پایین مهمترین استخوان های تشکیل دهنده زانو هستند. در قسمت جلوی پایینترین قسمت استخوان ران استخوانی به نام کشکک یا پاتلا Patella قرار گرفته است.

2431_orig

 

علل ایجاد این آسیب:

  1. استفاده بیش از حد از مفصل زانو که در بعضی مشاغل وجود دارد.
  2. اختلال محوری مفصل زانو که باعث کشیدگی استخوان کشکک روی استخوان ران می شود، که این اختلال می تواند ناشی از عدم رشد استخوان یا عدم هماهنگی عضلات اطراف مفصل باشد.
  3. در افراد سالم ممکن است این اختلال در نتیجه سیر پیری ایجاد شود که باعث پارگی غضروف می شود.
  4. توارث : بطوریکه در بعضی از خانواده ها احتمال بروز ساییدگی کشکک زانو زیاد است.
  5. وزن زیاد
  6. ضرباتی که در حین ورزش یا آسیب هایی که بدنبال ضربات زانو ایجاد میشوند (مانند شکستگی، دررفتگی، پارگی منیسک و رباط های زانو) میتوانند در دراز مدت موجب ساییدگی کشکک شوند.
این را هم بخوان :  راز زیباترین چشم‌های جهان

راه‌های پیشگیری :

 انجام اقدامات زیر در پیشگیری از کندرومالاسی کشکک مفید و موثر است:

  1. باید سعی کرد جلوی افزایش وزن گرفته شود.
  2. قبل از هر فعالیت ورزشی باید حدود پنج دقیقه بدن را به اصطلاح گرم کرده و سپس نرمش های کششی را انجام داد.
  3. هر ورزشی را که انجام میدهیم باید شدت و مدت آن را بتدریج افزایش داده و از تغییر ناگهانی شدت و مدت ورزش باید اجتناب کرد.
  4. برای دویدن باید از کفش هایی استفاده کرد که کفی آن توانایی جذب ضربات و شوک های وارده را داشته باشد.
  5. عضلات چهارسر ران خود را قوی نگه دارید.
  6. سعی کنید کمتر دوزانو و چهارزانو بنشینید و در صورت امکان کمتر از توالت های سنتی استفاده کنید.
  7. بهترین عمل آب درمانی است؛ به این صورت که در قسمت کم‌عمق آب استخر راه رفته، به شرطی که زانوها در آب نشکند که به توصیه تمام پزشکان بهترین راه درمان و پیشگیری  از کندرومالاسی است.

درمان  :

پرهیز از استفاده شدید و مداوم مفصل زانو تا زمانی که درد کاهش یابد.

داروهای ضد درد : استامینوفن یا داروهای ضد التهاب مانند ایبو بروفن

فیزیوتراپی:  جهت افزایش قدرت عضلات اطراف مفصل زانو که باعث کاهش استرس مفصل زانو خواهد شد.

بانداژ استخوان کشکک : بانداژ محکم و چسبنده روی استخوان کشکک جهت اصلاح محور استخوان توصیه می شود که در بعضی از بیمارن اثرات مفیدی خواهد داشت.

mueller-elastic-stabilizer-knee-brace_427_1__raw

توصیه پایانی:

بهتر است در این‌گونه موارد از تا خوردن زانو در راه رفتن، یا از پلّه بالا و پایین رفتن، یا دوچرخه سواری در شیب‌های سربالایی تند، هم‌چنین از چهار زانو نشستن در مدت‌های طولانی حتماً اجتناب کنید.

 
 

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

رابطه مقعدی

آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟

اینجا به سوالی پرتکرار یعنی آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟ پاسخ دادیم. واقعیت این است که رابطه مقعدی باعث بارداری نمیشود اما نکات مهمی در این باره هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *