شوهر دادن دختر 8 ساله

سایت خبری افغانی طلوع نیوز نوشت: یک مرد دخترک هشت ساله اش را در ولسوالی شولگره ولایت بلخ به شوهر داد.

این دخترک مینه نام دارد و سه سال پیش مادرش را از دست داده است.

پدر این دختر می گوید که ناداری وی را ناگزیر ساخت تا کودکش را به شوهر بدهد و با پولی که از شیربهای مینه به دست می آورد خودش نیز ازدواج کند.

پسری که مینه با وی ازدواج کرده است دوازده ساله است.

هنوز برای ازدواج خیلی کوچک است، شاید این ازدواج را بخشی از بازی های کودکانه اش میداند، بی خبر این که قربانی شده است، رخت عروسی بر تنش کرده اند، به نگاه های معصومانه اش هم رحم نکردند. شاید با این ازدواج آرزوهای بزرگش را کنار بگذارید آرزوهای کودکانه اش هم قربانی شدند.

مینه پنج ساله بود که مادرش تنهایش گذاشت، اکنون سایه پدر را بر سر ندارد، پدرش برای اینکه پول زن گرفتنش را به دست بیاورد، دخترک هشت ساله اش را در بدل یک صد و ده هزار افغانی به شوهرداد.

 

مومن، پدر مینه می گوید که: “مه از ملا ها پرسیدم که مه در به در استم زندگی ام خراب است آیا دخترم به شوهر بتم یا نه گفتند که بلی چون زندگی تو خراب است نیاز داری به پول و با این کار زندگی ات سروسامان می گیره بتی بعد مه این دخترک مه به شوهر دادم”.

سردار دوازده سال دارد، او نیز از ادواج چیزی نمی داند، پسرک هنوز غرق در جهان کودکانه اش بود که جامعه دامادی بر تنش کردند.

سردار که داماد است، می گوید که: ” میخواهم یک زندگی خوشی را داشته باشم یک زندگی خوش”.

این را هم بخوان :  رقص دختر جوان در متروی تهران

مادر سردار می گوید که: “چون دخترک ده کوچه مانده بود کسی را نداشت که از وی مواظبت کند ما او را به بچه خود دادیم که با خودمان باشد بزرگ شود و راحت شود”.

ازدواج از زوج کوچک برخلاف قانون و آموزه های دینی گفته شده است و در واقع این نشانه بارز خشونت در برابر این کودک است، و اما ملایی که عقد این زوج را بسته است در این خشونت نقش دارد، اما این ملا چنین می گوید.

مولوی قیام الدین، امام مسجد جامع حضرت حمزه ولسوالی شولگره بلخ می گوید که: ” ده شریعت گفته دختری که صغیر باشد پدرش وکیل است اگر اجازه داشته باشد عقد وی میشود”.

ازدواج این دو کودک بسیاری از باشنده گان ولسوالی شولگره ولایت را شگفتی زده ساخته است و نکوهش و انتقاد بسیاری از فعالان حقوق زن را به همراه داشته است.

ازدواج کودکان در کشور بسیار دیده شده است و شمار زیادی از کودکان قربانی سلیقه ها مصلحت های خانواده های شان شده اند، بسیاری از این گونه ازدواج ها در بخش های دور دست کشور رخ می دهند، از همین رو آمار دقیقی در این باره وجود ندارد. اما کارشناسان می گویند که آینده بسیاری از این ازدواج ها سیاه روزی و بدبختی استند و زنده گی پر از رنج و بی علاقه گی و این همه را سنت های ناپسند حاکم در جامعه به بار می آورد، فرهنگی که هنوز هم در بسیاری از بخش های کشور پررنگ تر از قانون و دین حاکمیت می کند.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *