ماجرای تجاوز به ریحانه جباری

قتل یا دفاع؟ ماجرای تجاوز به ریحانه جباری

ریحانه جباری دختر ۲۶ ساله‌ای است که به اتهام قتل عمد در آستانه اعدام قرار دارد. او در تمام جلسات گفته که قتل در دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی صورت گرفته است. وکیل ریحانه تنها راه نجات او را بخشش خانواده مقتول می‌داند.

این مطلب به روز شد برای خواندن به انتهای پست مراجعه کنید

تمامی مطالب این پست از خبرگزاری های دیگر برداشته شده است

لذا شادابطور صحت یا عدم صحت ان را تایید نمیکند

بازدید کنندگان عزیز تا این لحظه مطلبی درباره اظهارات وکیل مدافع مقتول و خانواده وی در نت منتشر نشده است 

لذا یک طرفه نمیشود برداشت کرد

لطفا دقت کنید

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اجرا شدن حکم اعدام ریحانه جباری در هفته اخیر صحت دارد یا اصلا او اعدام شده است؟ گفت: ایشان اعدام نشده است.

ریحانه جباری، متولد ۱۳۶۶، طراح دکوراسیون داخلی یک شرکت تبلیغاتی و دکوراسیون، ۲۰ ساله بود که به طور اتفاقی با شخصی به نام “مرتضی سربندی”، پزشک ۴۷ ساله، متاهل، دارای سه فرزند  آشنا شد.

آشنایی سربندی با ریحانه بر اساس شنیدن مکالمه تلفنی ریحانه در یک بستنی فروشی از سوی سربندی آغاز شد. در این مکالمه، ریحانه به شغلش اشاره می‌کند و سربندی که گویا به دنبال یک طراح دکوراسیون برای مطب جدیدش بوده، پس از شنیدن این مکالمه تلفنی، باب آشنایی با ریحانه را باز می‌کند.

دیدار بعدی اما منجر به قتل سربندی توسط ریحانه می‌شود. بر اساس گزارش‌های دادگاه، روز قرار، سربندی ریحانه را در جایی نزدیک محل قرار سوار خودروی خود می‌کند و قبل از رسیدن به محل نیز جلوی یک داروخانه توقف کرده و مقداری جنس می‌خرد که بعدا معلوم می‌شود کاندوم بوده است. یکی از دو لیوان آب میوه‌ای هم که روی میز محل قرار بوده، حاوی داروی خواب‌آور بوده است. به گفته عبدالصمد خرمشاهی، وکیل ریحانه جباری، همه این‌ها دلایلی برای قصد قبلی تجاوز از سوی سربندی بوده‌اند.

وکیل ریحانه جباری

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع ریحانه جباری

با رسیدن به محل قرار، ریحانه متوجه می‌شود که آنجا آپارتمانی مسکونی و خالی از سکنه است که به گفته سربندی قرار بوده به مطب او تبدیل شود و دکوراسیون داخلی آن هم توسط ریحانه انجام شود. طبق گزارش دادگاه بنا بر اظهارات متهم، “سربندی پس از حمله به ریحانه با قصد تجاوز به او، از سوی ریحانه مورد اصابت چاقو در ناحیه کتف راست قرار می‌گیرد و ریحانه نیز بلافاصله از محل فرار می‌کند.”

سربندی در اثر تقلای زیاد و خونریزی ناشی از جراحت فوت می‌کند. دادگاه اتهام قتل عمد با قصد قبلی را برای ریحانه اعلام و او را به اعدام محکوم می‌کند. این در حالی است که بنا به اظهارات وکیل ریحانه جباری در دادگاه و یادداشتی که او پس از صدور حکم نوشت، نه قتل عمدی بوده و نه ضربه وارده مرگبار، ضمنا ریحانه در تمامی مراحل بازجویی و دادگاه اعلام کرده که صرفا برای دفاع از خودش دست به حمله زده است.

«قتل در دفاع از ناموس»

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل ریحانه، در یادداشتی که در آذر ۱۳۸۸ پس از پایان محاکمه ریحانه در روزنامه “اعتماد” منتشر کرد، بر این نکته تاکید داشت که ریحانه به دلیل شرایط روحی لحظه وقوع جرم، امکان کمک طلبیدن از نیروی انتظامی را نداشته و بنابراین دست به دفاع شخصی زده و عمل او تنها به منظور “دفاع از ناموسش” بوده است.

خرمشاهی در یادداشت خود آورده بود: «قتل در مقام دفاع از ناموس (اگر ثابت شود) جرمی است که از منظر عرف و جامعه هرگز مورد سرزنش قرار نگرفته است و وجدان جمعی هر چند مجری قانون، مرتکب را مجرم بشناسد و دفاع او را متناسب نداند او را تبرئه می‌کند و بر همین اساس است که در اکثر کشورهای جهان در موارد مشابه پس از بررسی کلی پرونده و ظواهر امر حتی اگر دفاع مشروع ثابت نشود اما مرد بیگانه از حدود متعارف گذشته باشد یا قصد شومی را داشته باشد و زن به دلیل ترس ناشی از شرایط یا تصورات غلط دیگر فرد مهاجم را به قتل برساند، در مجازاتش تخفیف قائل می‌شوند.».

حکم تنها با رضایت خانواده مقتول متوقف خواهد شد

 

حالا با گذشت شش سال از وقوع قتل و چهار سال پس از صدور حکم اعدام ریحانه رجباری، رئیس قوه قضائیه این حکم را تایید کرده و حکم برای اجرا به دایره اجرای احکام رفته است. اما ریحانه جباری بی‌خبر است که به زودی حکمش اجرا خواهد شد.

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری، دانش‌آموخته رشته تئاتر است و در حال حاضر به بازیگری و کارگردانی مشغول است. او در آخرین پست فیس بوکش ضمن تشکر از کسانی که به فکر کمک به ریحانه هستند از مردم تقاضا کرده تا “بدون اغراق و دروغ تنها به ریحانه کمک کنند که از اعدام نجات پیدا کند”. او با تاکید بر اینکه زندگی دخترش در دست خانواده سربندی است، نوشته است: «بخشش یا انتقام از دخترم صرفا در دستان خانواده سربندی است. با فرافکنی، بند دل مرا پاره نکنید. چیزی نگویید که زنگار بر دل خانواده سربندی بنشیند که نه خدا می‌پسندد و نه خلق خدا. حتما راهی هست که با زیبایی و فرهنگ به جنگ اعدام، بی‌عدالتی و رفتار زشت رفت. دست تک تک انسان‌های با شرفی را که در این روز‌ها یاریم می‌دهند به گرمی می‌فشارم و قدردان زحماتشان هستم.»

یکی از دوستان مادر ریحانه جباری به نام “فاطی محمدی” در یادداشتی نوشته است که ریحانه در ۹ سالگی در یک تئا‌تر عروسکی و سپس در سریال “چشم به راه” به کارگردانی اصغر فرهادی بازی کرده است. وی در این یادداشت می‌نویسد: «دختربچه‌ای که در ۹ سالگی بر روی صحنه رفت تا نقش اصلی نمایش عروسکی “رویای شبانه” را در فستیوال بین المللی نمایش عروسکی تهران بازی کند. سخنم با بازیگر نقش دخترکی است که از تنهایی و شب می‌ترسید و در یکی از شب‌هایی که تنها بود و وحشت‌زده، ماه و ستاره‌ها به دیدنش می‌آیند و با رقص و سرود و صحبت به دخترک ثابت می‌کنند که شب ترسناک نیست.»

این را هم بخوان :  آخرین وضعیت ریحانه جباری

او در پایان یادداشت خود می‌نویسد: «ریحانه جان، اما آن مرد،‌‌ همان که با کاندوم و زور و داروی بیهوشی و پول آمد، هیچوقت نفهمید که دختری مثل تو افقی بسیار وسیع‌تر از همه خیال‌های او دارد، کاش آتش به رویا‌هایت نمی‌زد با خیال‌های باطلش.»

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع ریحانه جباری، تصریح می‌کند که در حال حاضر تنها راه نجات ریحانه گرفتن رضایت از خانواده مقتول است. او می‌گوید: «بعد از پایان تعطیلات نوروزی قرار است جلسه صلح و سازش از سوی قوه قضائیه با خانواده مقتول برگزار شود و ما امیدواریم که در این جلسه بتوانیم رضایت خانواده مقتول را جلب کنیم.»

خرمشاهی تاکید می‌کند که موجباتی برای توقف حکم از سوی رئیس قوه قضائیه وجود ندارد و بهتر است تمامی تلاش‌ها بر جلب رضایت خانواده مقتول متمرکز شود.

————————–

صحبت های جدید وکیل ریحانه جباری

26 فروردین

شعبانی وکیل خانواده مقتولی که به دست ریحانه جباری کشته شد در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جوسازی‌های اخیر رسانه‌ای و ادعای برخی از آنها برای جلوگیری از اجرای حکم قصاص ریحانه و گرفتن رضایت از خانواده مقتول اظهار داشت: با توجه به اینکه حکم قصاص ریحانه جباری بر اساس روند قانونی و از طریق مجاری رسمی حقوقی کشور به پایان رسیده و وی به مجازات قصاص محکوم شده است. من به کسانی که داعیه دوستی با ریحانه جباری را دارند توصیه می‌کنم این تصور را نداشته باشند که این رأی باطل و نادرست است و با ادعاهای خود مرحوم سربندی (مقتول) را مورد اتهام و تهمت قرار دهند، چرا که وارد آوردن اتهام و تهمت به مقتولی که دستش از دنیا کوتاه است و قادر به دفاع از خود نیست نه تنها کمکی به عدم اجرای حکم قصاص ریحانه جباری نمی‌کند بلکه احساسات خانواده این مرحوم را جریحه‌دار کرده و آنها از اخذ رضایت فاصله بیشتری می‌گیرند.

وی ادامه داد: من به تمام کسانی که درصدد دفاع از خانم جباری هستند، توصیه می‌کنم که با طرح مسائل خلاف واقع و متهم کردن مقتول، موجب جریحه‌دار شدن احساسات خانواده وی نشوند، چرا که اینجانب به عنوان وکیل مقتول معتقدم که بر اساس اقاریر صریح خانم جباری، هیچ راهی از نظر حقوقی برای نادیده گرفتن مجازات وی از ناحیه دستگاه قضایی باقی نمانده است.

وکیل خانواده مقتول با بیان اینکه تلاش‌های تمامی مدافعان خانم جباری باید در راستای کشف انگیزه واقعی این قتل باشد، گفت: باید با اقدامات خود ساز و کاری، شرایطی را فراهم کنیم که با رضایت و گذشت خانواده مقتول از کشته شدن یک فرد دیگر جلوگیری کنیم.

شعبانی در واکنش به فضاسازی رسانه‌ای برخی از رسانه‌های داخلی و غربی عنوان کرد: من عمیقاً به تمام رسانه‌ها و مدعیان طرفداری از خانم جباری توصیه می‌کنم هرگونه موضع‌گیری، خصومت و تسویه حساب با حکومت جمهوری اسلامی و نهادهای مربوطه را به موضوع مجرمیت خانم جباری گره نزنند، چرا که این امر سبب می‌شود بیش از پیش؛ از موضوع اخذ رضایت و گذشت شکات فاصله بگیریم.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به چگونگی وقوع این قتل اظهار داشت: این پرونده در کمال دقت در دستگاه قضایی بررسی شد و بر اساس اقرار صریح خانم جباری، وی مرحوم سربندی را به قتل رسانده است و در پیامکی که شب قبل از حادثه برای یکی از دوستانش ارسال کرده بود، نیز صراحتاً عنوان کرده بود که فردا فردی را خواهم کشت.

وکیل خانواده سربندی با رد ادعای برخی از افراد مبنی بر سوار کردن ریحانه از سوی مقتول و انتقال وی به محل قتل گفت:‌ گرچه در این پیامک به اسم فرد خاصی اشاره نشده بود ولی روز بعد از ارسال پیام، مرحوم سربندی توسط ریحانه به قتل رسید و طبق اقرار صریح وی، ریحانه کاردی که با آن سربندی را به قتل رسانده بود از کوچه ذغالی‌های تجریش تهیه کرده بود و طبق شواهد شهاد وی با اختلاف چند ساعت به محل وقوع جرم وارد شده است.

شعبانی با تاکید بر اینکه بر اساس اقرار صریح متهم، وی مرحوم سربندی را در نماز و در حالت سجده با کارد مذکور به قتل رسانده است، افزود: پس از وقوع قتل، ریحانه از محل جنایت متواری می‌شود و در پیامکی برای مادرش ارسال می‌کند و از فردی به عنوان رضا-ش یاد می‌کند که هنوز هویت واقعی این فرد مشخص نشده است.

وی ادامه داد: پس از حضور پلیس در محل جنایت مأموران با تلفن همراه ریحانه که شماره آن جزو آخرین‌ شماره‌های موجود در موبایل مرحوم سربندی بود، تماس می‌گیرند و ریحانه اعلام می‌کند که در جاده چالوس است و این در حالی است که پلیس موفق می‌شود در یک منزل مسکونی و به همراه چاقوی خونی آلت قتل در شمال تهران دستگیر کند.

وکیل خانواده مقتول با بیان اینکه شواهد موجود دال بر ورود ریحانه جباری با رضایت خود در محل وقوع قتل دارد، تأکید کرد: شواهد موجود منافی ادعای دفاع ریحانه جباری است، ولی متأسفانه برخی از ابعاد این پرونده روشن نشده است و خانم جباری از معرفی رضا- ش و نقش وی در این جنایت خودداری می‌کند که این موضوع امکان وقوع این جنایت را به دنبال اغوا و تحریک رضا- ش تقویت می‌کند.

شعبانی در پاسخ به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر همکاری مرحوم سربندی با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی گفت:‌ مرحوم سربندی متخصص بیهوشی بود و در حوزه تجارت لوازم پزشکی فعالیت می‌کرد و هیچگاه کارمند هیچیک از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نبوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حکم قصاص تأئید شده و در روزهای آتی نیز اجرایی می‌شود، از دوستان خانم جباری و کسانی که قصد کمک به وی را دارند، تقاضا می‌کنم به گونه‌ای سخن نگویند که احساسات خانواده مرحوم سربندی جریحه‌دار شود، چرا که این موضوع فاصله آنها از اخذ رضایت از شکات پرونده را بیشتر می‌کند.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

384 نظر

  1. نظر یکی از دوستان رو خوندم که گفته بود پدرش وکیله.وداستان رو از نظر پدرش نوشته بود.که مراجع قضایی با ریحانه دشمنی ندارند و دلیل نداره اونو الکی مقصر بدونن و اون داروی بیهوشی هم از طرف ریحانه بوده که مقتول رو بیهوش کنه و راحت تر بکشش!!!!!!!!!!!!
    بنظرم خیلی مسخرست
    یکی میگه اونجا اتاقی بوده که قرار بوده بعدا مطب بشه و برای طراحی دکوراسیون ریحانه اونجا بوده
    یکی میگه خونه بوده و سجاده داشته و این حرفا
    یکی میگه رفته اونجا برای طراحی دکوراسیون
    یکی میگه رفته اونجا برای اعمال نا مشروع و قبلشم کاندوم خریده بودن
    نه من نه هیچ کدوم از شما و نه حتی اون مراجع قضایی اونجا نبودن که بدونن واقعا داستان چی بوده
    بخصوص اینکه یکی از طرفین هم به قتل رسیده و ما اظهارات اون رو نشنیدیم
    خانواده مقتول هم مثل ما فقط خواستار فهمیدن حقیقت هستن
    و از طرفیم چون مقتول وجود نداره تا اظهاراتش شنیده بشه ما شاید هیچ وقت حقیقت واقعی رو نفهمیم
    به خبر گزاری هاهم نمیشه اعتماد کرد
    هرکدوم یه چیزی میگن
    یکی به طرفداری از ریحانه بلند میشن و یکی ریحانه رو مقصر میدونن.
    میدونم شاید سخت باشه…ینی شاید که نه…حتما برای خانواده مقتول سخته ریحانه رو ببخشن..چون از حقیقت خبر ندارن…نمیدونن واقعا این ماجرای تجاوز درسته یا نه…ولی اگه یکم فکر بکنن میبینن حتی اگه ریحانه اعدامم بشه چیزی درست نمیشه
    حتی بعد از اعدام ریحانه تنفر ازهان عمومی نسبت به مقتول بیشتر میشه..چون خیلیا داستان تجاوز رو پذیرفتن برای خودشون.
    در کل فقط باید امیدوار باشیم خانواده مقتول رضایت بدن.واینم در نظر بگیرن که با اعدام ریحانه نه تنها مشکلی حل نمیشه و مقتول زنده نمیشه بلکه یه خانواده دیگه هم مث خودشون داغدار میشن.درضمن اینکه از اندوه و داغ خودشونم چیزی کم نمیشه.

  2. واقعا از مرد بودنم شرمسارم چون افرادي هم جنس من در برابر لذت كوتاه زود كم ميارن خوب شد كه كشتش

  3. با سلام. دادن رای این چنین پرونده ای نیاز به اطلاعات زیادی داره که ما نمی دونیم. رازهایی در این داستان هست که فاش نمیشه. اما همین سه دلیل خونه خالی، کاندوم و داروی بیهوشی مبین نیت سوء مقتول هست.حالا مقتول نماز هم بخونه و بعد از نماز مثلا میخواسته عقد موقت هم بخونه حتما. مقید به یه چیزایی بوده که گناه نکنه مثلا. اما خداوند و فرشته هایی که نگهبان پاکی و عصمت این دختر بودن به یاری اون اومدن و نجاتش دادن. اعدام شدن این دختر اگه اجرا بشه اگر چه باعث ناراحتی ملیونها انسان خواهد شد اما میشه قصه مرگ با عزت که شرف داره بر زندگی و پول و ثروت با ذلت و گناه و تن فروشی و ….از خدایی که اون روز به دلش انداخت و بهش جرات داد میخوایم با لشکر پنهانش به یاریش بیان و نذارن بیگناه بمیره.

  4. با سلام و خسته نباشيد واقعا به نظر شما اين دادگاه ي كه راي رو به يه زنا كار ميده به نظر خودتون چطور مي تونه از ناموس مردم دفا كنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. هموطنان عزیز، فقط خدا میداند چه کسی گناهکار است .اما من فکر میکنم اگر خانواده ریحانه دست به دامن رسانه ها نمیشدند و اجازه میدادند مسیر پرونده مطابق روحیه بخشش گذشت و آبروداری ما ایرانیها پیش بره،در یک محیط سالم میشد رضایت خانواده مقتول را به دست آورد و نام این دختر را اینگونه بر سر زبان ها نینداخت.رسانه های غربی به فکر آبروی مردم ما نیستند.هزاران بار از این اتفاق ها افتاده و موضوع با کمترین سروصدا خاتمه پیدا کرده.اما حالا فقط به این دلیل که مقتول درست یا غلط به نظام سیاسی کشور وصل بوده، آبروی بک دختر و خانواده وفامیل بیگناهش را حراج کرده اند.نفرین بر سیاست بازانی که با تهییج افکار عمومی فقط به فکر پیشبرد اهداف خود هستند

  6. خیلی ضد ونقیض شنیدیم وکیل خانواده سربندی میگه مرحوم سربندی عضو اطلاعات نبوده و متخصص زیبایی بوده ولی پسر ارشد مرحوم با خبرگزاری الف مصاحبه کرده و گفته مرحوم پزشک عمومی بوده و عضو سابق وزارت اطلاعات.

  7. من یه مرد هستم ومردونه میگم که ریحانه جباری بدون هیچ شک گناه کار نیست چرا که برادر من ما همجنس خودمونو بهتر از جنس مخالف میشناسیم بیاین واقع بین باشیم همیشه ما این ما مرد ها هستیم که تو ذهنمون رابطه ی جنسی بایه جنس مخالف هستش و معلوم بوده که مقتول از قبل تو ذهنش رابطه ی جنسی با ریحانه رو داشته اما تیرش به سنگ میخوره خودش میخواست یه دختر مظلوم وبی دفاع رو شب روزشو سیاه کنه بیشتر ما مردا به فکر عاقب کارمون نیستیم این یه واقعیته مقتول فقط به فکره رابطه جنسی با اون دختر بوده به عاقب کارش که فکر نمیکنه که اون دختر بیچاره چه ضربه هایی میخوره از قبل برنامشم چیده داروی بیهوشی و کاندوم خودشم که دکتر هستش خوب احتیاط کرده و رفته کاندوم گرفته درضمن اصلا اون مرد حقی نداشته یه دختر نا محرمو به خونه خالی ببره درضمن این مسخره بازیا چیه که طرف تو خونه خالی داشته نماز میخونده اخه کدوم مردی که یه دختر باهاش تو خونه خالی باشه بلندمیشه نماز میخونه باو روراست باشید هیچ مردی همچین کاری رو نمیکنه اصلا باعقل جور درنمیاد اصلا شکی نیست که میخواسته باطرف رابطه داشته باشه گناه کار اصلی همین مقتوله چرا که بیشتر کاراش به عقل جور درمیاد اون دخترهم بهش حق میدم که طرفو کشته چرا که اون دراون لحظه ترسیده نمیتونه خوب تصمیم بگیره که به پاهاش یا دستش بزنه اهای شماهایی که حقیقتو میدونیدو خودتونو میزنید کوچه علی چپ بنا به هر دلایلی ازخدا بترسید چرا که تو اون دنیا باید جواب گوی خدا باشید امیدوارم ریحانه خانوم که یه پامرد هستش بی گنا هیش اثبات شه و خانواده مقتول رضایت بده تاازادشه. خدا خودت عدالت رو اجرا کن الهی به امید خودت.

  8. اگه حتی از قبلم چاقو رو خریده باشه شاید ی خصومتی از قبل باهم داشتن اگه خصومت نبوده یا اگه مرده قصد تجاوز نداشته دختره دیونه نبوده که بخواد بکشتش اون بیچاره در هر صورت میخواسته از خودش دفاع کنه میخواسته از ابروریزی بعدیش جلوگیری کنه اگه این دختر میزاشت که اون پیرمرد ابروشو ازش بگیره همینایی که الان میگن دختره تقصیر داره که نزاشته مرده کارشو کنه اون موقع میگفتن دختره خودش خراب بوده همچین مردایی رو نباید با چاقو کشت باید با پوست کن اول پوستشونو کند بعد تیکه تیکش کنی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اصلا خانوادش از کجا مطمئنن که این مرد این قصدو نداشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. خون رو با خون نمیشورن ریحانه مقصر نیست امیدوارم اینو بفهمن

  10. و البته این مورد که بی ربط شاید نباشه که مردها هر کاری که انجام بدن گناهکار نیستن ولی خانمها اگه به زور هم برده بشن بهشون انگ توطئه میزنن و کلا گناهکارن و خوب در جامعه مرد سالار جز این هم نباید باشه و اینکه داشتن پروانه وکالت به معنی داشتن پروانه و توانایی قضاوت نیست.خدا را هزار مرتبه شکر که ما قاضی نشدیم .

  11. مشکل اینه که ما همه چیزو با هم قاطی میکنیم. اقای پزشک یا همون مقتول به قصد رابطه ریحانه رو به ساختمان میبره و با اینکه میدونه زنا در اسلام حرامه به نماز می ایسته و ریحانه هم با اینکه میدونه طرف چه قصدی داره با چاقوی قصابی میره باهاش . من کاری به این چیزا ندارم مهم اینه که ما نباید از خطای مقتول بگذریم این ایه قران که میگه ان الصلوه تنهی عن الفحشا والمنکر اصلا با رفتارش همخوانی نداره چطور میشه یه نفر هم نماز بخونه هم زنا کنه مگه اینکه به هیچکدوم اعتقادی نداشته باشه.اگه قضیه رو بر عکس کنیم که و جای مقتول و قاتل رو با هم عوض کنیم اونوقت نظر شما چیه؟ ایا اقای دکتر هم حکم اعدام میگیره یا نه؟هر دو گناهکار بودن و نباید قضیه رو به این سادگی به گردن یکی انداخت.

  12. اطلاعات بالا ضد و نقیضه ولی به نظر من یه دختر بیست ساله که طراح و از یه خونواده به نظر آزاد از لحاظ فرهنگی هم بوده برای حضورش تو یه خونه خالی توجیه میکنه
    خونوده مقتول نباید از این بترسن که رضایت دادن اثبات گناهکاری مقتوله چندین سال تو زندان بودن برای یه دختر جون کم سخت نیست، شاید شواهد دیگه ای وجود داشته که حکم قصاص براش صادر شده

  13. کجایی قیصر که داشتو کشتن

  14. اخه از کجا میدونید که اون چاقو را به همین قصد خریده شاید برای خونه گرفته بوده مونده تو کیقش اگه قتل عمد بوده همه ماها میدونیم که باید از چاقوی مناسب قتل یعنی ضامن دار استفاده میکرد در ضمن اینجا یه چیزی تناقص داره ضربه به طرق راست خورده یا چپ اگه راست خورده باشه حتی اگه از اون طرف بدن دراومده باشه امکان قتل نیس حالا میگن یه طرف چپ خورده که قاتل بشه ریحانه؟در ضمن طبق اطلاعات من هیچ جانمازی تو محل حادثه نبوده .

  15. با سلام خدمت همه:
    تو صحبت های قاتل تناقضاتی هست که پرونده رو پیچیده کرده . اما این مسائل برای دستگاه قضایی و انتظامی خیلی ساده و پیش پا افتاده است که بخواهند به اون رسیدگی کنند . نکاتی در مورد این پرونده هست که جوابی داده نشده.

    به نظرم قاتل و مقتول از مدتها قبل از وقوع جرم با هم در ارتباط بوده اند ؛ شاید اتفاقاتی در گذشته ما بین قاتل و مقتول وجود داشته که قاتل تصمیم به کشتن آقای سربندی میکنه که طبق بیانات وکیل مقتول؛ قاتل قبل از وقوع جرم این پیام رو به مادرش ارسال کرده.

    اگر قاتل ادعا میکنه که مقتول قصد تجاوز به ایشون رو داشته ؛ هیچ دلیل عقلی قبول نمیکنه که مقتول بخواهد قبل و یا بعد از تجاوزش نماز بخونه . پس به نظر بنده محل و صحنه ی جرم دستکاری شده و اصلا با ماجرای تجاوز جور درنمیاد.

    قاتل ادعا میکنه که تنهایی به همراه مقتول وارد منزل شدند ؛ درحالیکه در ادامه ی اظهاراتش بیان کرده که در لحظه ی وقوع جرم کسی همراهش بودند.

    خرید کاندوم و قرص خواب آور هم جای هیچ شکی رو باقی نمیذاره که قاتل قصد منحرف کردن ماجرا رو داشته ؛ تا بدین وسیله بتونه ذهن دادگاه رو منحرف کنه . چون کسی که بخواهد به کسی تجاوز کنه هیچ وقت مشغول به نماز نمیشه.

  16. شاید کار شیخی بوده……………………

  17. قضاوت نمي كنم چون كار سختي است با اينكه تحصيلكرده حقوق هستم و وكيل
    اما ريحانه و ريحانه ها چرا اينقد راحت به خودتون اجازه مي دين به حريم خلوت يك مرد غريبه وارد بشيننن
    چرااا
    چرا اينقد راحت تن و بدنتون رو در اختيار مردا قرار مي دين
    شايد اون بنده خدا هم اسير توطئه شده باشه
    الله اعلم

  18. فکر نکنم کاری سختر از قضاوت باشه خواهشا با این اطلاعات کم اینقد قاطع حکم نکنیددوستان….

  19. عزيزان يعني چي تجاوز شده؟كسي كه خودشو راحت در اختيار ديگران قرار ميده ديگه احتياجي به تجاوز نداره.شايد اين خانوم خودش رفته كاندوم خريده چون ميدونسته قراره اون بيچاره رو بكشه كسيم از اصل ماجرا خبردار نميشه كه كي خريد كي نخريد.خدا جاي حق نشسته ولي كاراي اين خانوم باعقل جور در نمياد.در ضمن اگه كسي از خانواده ي هنرمندي باشه نميتونه دروغ بگه نميتونه خلاف كنه.اين حرفا يعني چي.فقط اعدام ميتونه حالشو جابياره

    • اين روزا دوره غيرت كشيه!
      كي ميدونه قيصر اين روزا كجاست!
      بكشي يا نكشي ميكشنت!
      اينجا بازارچه اب منگولياست!
      مقتول كارمند سابق اطلاعات بوده(منبع-ويكيپديا)
      هيچ حرفي باقي نميمونه!

  20. اقا جان همه جا میگن ریحانه جباری دفاع از ناموسش کرده.واقعا که اول میره چاقو میخره حتما داروی بیهوشی و کاندوم رو هم خریده.کدوم دختری وقتی این شرایط براش پیشبینی میکنه میره سره قرار.خواهشن وکیل مدافع ریحانه نشین.حقش اعدامه.سلاح دخترا تهمت زدنه.دکتر با این همه پولش نمتونست بره صیغه کنه.قصاص باید رعایت بشه ولی امیدوارم خانواده مقتول رضایت بدن فقط زندان باشه.

  21. آقا جان همه جا میگن ریحانه جباری دفاع از ناموسش کرده.واقعا که اول میره چاقو میخره حتما داروی بیهوشی و کاندوم رو هم خریده.کدوم دختری وقتی این شرایط براش پیشبینی میکنه میره سره قرار.خواهشن وکیل مدافع ریحانه نشین.حقش اعدامه.سلاح دخترا تهمت زدنه.دکتر با این همه پولش نمتونست بره صیغه کنه.قصاص باید رعایت بشه ولی امیدوارم خانواده مقتول رضایت بدن فقط زندان باشه.

    • بهرحال تجاوز یابهره کشی جنسی چه فرقی میکنه حتما درحقش اجحاف زیادی شده که دست به دفاع ازخودش زده.

  22. محمد گودرزی

    سلام خانواده محترم مرحوم دکتر سربندی من 17 ساله بودم که پدرم در اثر تصادف کشته شد از ابتا قصد انتقام داشتم ولی بعد از 2 سال رضایت دادیم وتی پدر من از دستم رفته باقصاص که پدر من زنده نمیشه به نظر من بخشش مناسبترین گزینه هست مطمئن باشید عمر خانم جباری هم روزی به سر خواهد رسید سعی کنید این اجازه را به خدا بدهید نه اینکه شما اگر خانم جباری هم کوچکترین تقصیری داشته باشد مطمئن باشید بعد از بخشش شما بزرگواران تا آخر عمر عذاب وجدان و زندگی پر دغدغه ای خواهد داشت بخشش کنید مطمئن باشید خدا چندین برابر جبران خواهد کرد و بعد از بخشیدن خانم جباری را یک عمر مدیون خود کرده اید بعد از بخشش من چشیدم لذتی دارد که غیر قابل وصف است به نظر این برادر کوچکتان بخشش بهترین گزینه است با کشته شدن خانم جباری پدر شما زنده نخواهد شد روحش شاد یادش گرامی

  23. sharmande bare aval ke nazaramo sabt kardam emailamo nazadam in bar zadam ke maloom bashe chon az kasi nemitarsam nazaramo goftam faghat

  24. salam sharmande ke fingilish minevisam 1 in <<< va 2 inke midoonam kheiiili az in moozoo part boodam ke in moghe in nazaro neveshtam fekr konam ke dige ghazie tamoom shode <<<< ama nazare man ine vaghean motasefam ke esme khodemoono gozashtim mosalmoono edeamoon mishe mosalmooni ro mese abe khordan baladim vali 🙂 n mogheye amal ke mishe yademoon mire ahkame eslam chie albate fekr nakonid man basiji chizi hastam az in adamaye khorafati hastam va khodaroo shokr ham kafar nistam ke be hichi eteghad nadashte basham daste kam be khoda eteghad daram vali ye chizi dar morede ghatel va maghtool

    avalan ke chera bayad zano mard too jameiii ke midoonim ahkamo ghanoonash chie ba ham beran too ye makani ke kasi nist o tanha bashan hala che sare kar bashe che jaii dige che poshte dari bashan ke oon dar poshtetesh 10000 nafar bashe ama dar baste bashe dar in mored manzooram har 2 hast na faghat ghatel ya maghtoool albate in chizi ke migam too tehran ke addie ama bazi shahr ha mese shahre ma ahwaz intoor nist dovoman ke mogheiii ke paye baz shodane gonah be vasat biaad maloom nist ke amin tarin mardom pishe khoda ham tabdil be che mojoodi beshan manzooram az amin amanat dare hame ye chiz haiie ke khoda be ma dade pak i sherafat efaf o gheyre amanat haye madi mese poolo jesmo har chize dige va manzooram ine ke mogheye anjame gonah dindar tarin adama ham sost mishan mese kheili az shakhsiat haye maroofi too zamane payambare khodemoon ke dastan hashoono moalem ostad daneshga ya pedar bozorga o madar bozorhaye khodemoon vasamoon goftan
    va be hamin dalide ke khoda gofte ghable anjame ye gonah sharayete oono faraham nakonim ke majboooR be moghabele ba on nashim ke rahe rastgari asano hamvar asto rahe kofR sakhto nahamvaro tooolanio tarik kajo zesht

    hala age dokhtare bi gonah boode ke nabayd ba 1 marde tanha mirafte too ye jaii ke ba na mahram tanha bashe 1 va 2 inke agaram nemitoonese va sharayete karesh in boode khob laaghal ba kasi ya shariki ya khode oon dokhtar be tanhaii mirafte ya aslan nemirafte yani dige kar peyda nemishode vase in khanoom ?

    agar ooon mard maghtool ro migam bi gonah boode ke chera vaghti midoone in dorost nist ke ba ye khanoom too khalvat bashe va ba dar nazar gerftane in ke mitooneste tarhe kari ro ke mikhaste bede hamintor adrrese oon makan ya inke aslan ba farzandeshoon miraftan ke ba oon khanoom tanha nabashan ya in ke ba hamsareshoon beran ke dar oon sooorat ba khanoomeshoon ham mashverat mikardan ke ma hamishe migim mashverat khoobe vali kooo jameye amal ya ba ashnaii ya kasi dige (in hame adam ) chera tanha be oon khoone miran
    dovoman mage kasi ke zano bache dare nemidooone ke bayad hatal emkan az chizaii ke baese enherafe adam mishe hatal emkan doory kard chon age mardi ke zano bache dare ya zani ke shohar va zendegi dare dochare enheraf beshe be hamsaresh khiyanat karde

    in chiza kheiili kheili sadan ama bazia hamishe mikhan mesle too filma pichidash konan

    ma ke nemidoonim ki gonah karo ki bi gonahe ama biyad laaghal raje be chizi ke midoonim nemitoonim dar moredesh nazare dorosti bedim ghezavat nakonim daste kam hatal emkan dar hade hamoon nazar bemoone va be dayereye ghezavat naresoonim oon harfo ma ham mese hame tarafdare bakhshesh hastim hamintor tarafdare edalat agar gharar bashe ke ham edalat va ham bakhshesh bargharar she sahme har kodom mitooni az 100% be 50% ham berese yani 50 % az hokmo ejra konim o 50% baghiaro be onvane bakhshesh ya be nesbate kamtar ya bishtar

    nemidoonam vala ham mishe bakhshid ham mishe edalato ejra kard nemoonasham be ja inke biaim daste tarafo az ketf ghat konim biaim dasteshoo az moch beboorim ham edalat va ham bakhshesh

  25. ریحانه باید اسم ش رو بگه . جون خانواده شم باید تضمین کنند. به هر قیمتی شده باید اسم اون مردو بگه. راه دیگه ای نداره.

  26. من نميدونم ريحانه قتلش عمدي بوده يا ن..فقط اميدوارم خانواده مقتول رضايت بدن تا جون ي نفره ديگه رو از مرگ نجات بدن…اين خانواده بدونن ك هيچوقت خونو با خون نميشورن

  27. من که میگم یه اتفاق بدی که نباید بیفته افتاده و وقتی با دقت نگاه کنیم در هر دو طرف قضیه نکات بحث برانگیزو غیر معقولی وجود داره چیزی که مهمه اینه با حرفامون باعث تحریک بیشتر خانواده مقتول نشیم چون این قضیه خیلی نکات مبهم داره بهتره فقط امیدوار باشیم که خانواده مقتول گذشت کنند که این هم باعث آرامش خودشون میشه هم از عزیز از دست رفتشون

  28. انچه که خدا بخواهد همان می شود

  29. کاش واقعیت مشخص بشه خیلی ماجراش مبهمه اما اگه برای دفاع از ناموس بوده نباید اعدام باشه آخه ضربه ی چاقوی یه دختر چقدر میتونه محکم باشه که منجر به قتل بشه ؟؟؟!

  30. هیس دختر ها فریاد نمی زنند!
    ریحانه جان کار درستی نکردی…
    نباید از شرافتت دفاع می کردی
    باید به آن مرد اجازه میدادی تا راحت و بی سر و صدا کارش را بکند
    بعد هم می رفتی پی زندگیت و با هیچ کس حرفی از این موضوع نمیزدی تا مبادا ابروی ان مرد و خانواده اش برود
    باید سکوت می کردی و در تنهایی خودت غرق میشدی
    و یک عمر با یادآوری ان لحظات زجر می کشیدی
    درستش همین بود
    یادت نرود ما دختریم
    دختر ها فریاد نمی زنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *