مرگ نخستین بیمار مبتلا به کرونا در ایران

مرگ نخستین بیمار مبتلا به بیماری تنفسی ‘کرونا’ در ایران

وزارت بهداشت ایران گزارش داده که یک نفر از دو بیماری که در کرمان به سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) مبتلا شده بودند، صبح روز پنجشنبه هشتم خرداد جان خود را از دست داد.

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیمارهای واگیر وزارت بهداشت ایران گفته که به رغم همه تلاش های کادر درمانی برای “بیمار مبتلا به عفونت کرونا متاسفانه بیمار فوت شد.”

به گفته آقای گویا این بیمار خانمی ۵۳ ساله بود که مبتلا به فشارخون بالا بود و هنگام مراجعه به مرکز درمانی مشکلات شدید تنفسی داشت و سیستم ایمنی این بیمار به علت داشتن بیماری‌های مزمن در کنار این بیماری، نتوانست با این ویروس مبارزه کند.

به گفته این مقام وزارت بهداشت ایران، این بیمار به محض مراجعه به مرکز درمانی، بلافاصله در بخش ویژه در اتاق ایزوله بستری شد و ظرف ۴ روز تیم درمانی نهایت تلاش خود را برای نجات جان بیمار به عمل آوردند که “متاسفانه اقدامات موثر واقع نشد.”

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته که بیمار دوم از حال عمومی خوبی برخوردار است و از بیمارستان مرخص شده است.

این بیماری که بیشتر در عربستان سعودی دیده شده، در موارد شدید ممکن است به عفونت ریه (پنومونی) و نارسایی کلیه منجر شود.

آقای گویا می گوید “ویروس کرونا جزو ویروس های سرماخوردگی محسوب می شود و بسیار شایع است اما ویروسی که امروز تحت عنوان MERS-CoV شناخته می شود، نوعی از ویروس کرونا است که با انواع قبلی متفاوت بوده و ایجاد بیماری های شدید تنفسی و گوارشی می کند.”

 

اداره بهداشت کرمان گزارش داده که شش نفر مشکوک به ویروس کرونا در کرمان شناسایی شده اند که مراحل آزمایش ابتلا یا عدم ابتلای آنها به این ویروس در حال انجام است که ظاهرا از میان آنها دو مورد مثبت قطعی از این بیماری وجود داشت که یک نفر از آنها جان باخته است.

محققان معتقدند با اینکه این ویروس عمدتا در شتر یافت می‌شود اما اکنون ممکن است گونه‌های جانوری دیگر را هم هدف قرار دهد.

این را هم بخوان :  فاطمه معتمدآریا در اسکار ۲۰۱۵

خوبیار مشایخی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به خبرگزاری مهر گفته است که “۵۰ شتر در جنوب کرمان تلف شده‌اند که طبق بررسی‌های صورت گرفته هیچ ارتباطی با بیماری کرونا ندارند اما بر اساس اصل پیشگیری از ورود شتر به استان کرمان جلوگیری می کنیم.”

گفته می شود ممکن است آزمایش روی دیگر حیواناتی که با افراد مبتلا در تماس بوده‌اند، به زودی آغاز شود.

دانشمندان به زودی آزمایش روی سگ‌ها و گربه‌ها را در منطقه برای یافتن این ویروس جدید آغاز می‌کنند.

از سفرهای زیارتی در منطقه به عنوان مهمترین عامل شیوع این ویروس یاد می‌شود اما پیش از این مورد تائید شده ای در ایران گزارش نشده بود.

بیشتر مبتلایان اهالی کشورهای منطقه خاورمیانه هستند یا به تازگی به این منطقه مسافرت کرده بودند. این عفونت بیش از همه در عربستان و امارات متحده عربی و در کارکنان مراکز بهداشتی درمانی دیده شده است.

اولین مورد بیماری در سال ۲۰۱۲ در شهر “بیشه” در عربستان سعودی شد و از آن به بعد در سراسر دنیا ۶۳۵ مورد قطعی دیده شده که حدود سی درصد مبتلایان (۱۹۳ نفر) جان داده اند.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *