چالش سطل یخ چیست؟

چالش سطل یخ یا Ice Bucket Challenge چیست و چه کسانی تاکنون به آن پیوسته اند !؟

این روزها تب و تاب یک کمپین چند میلیون دلاری برای اهداف خیریه در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالا گرفته و بزرگان دنیای فناوری و حتی خواننده‌ها و ورزشکاران هم در آن شرکت می‌کنند.

چالش سطل یخ یا Ice Bucket Challenge یک کمپین است که در آن افراد از ریختن یک سطل آب و یخ روی خود فیلم می‌گیرند و آن را در اینترنت منتشر می‌کنند. هدف اصلی این جنبش حمایت از بیماری ALS یا اسکرولز جانبی آمیوتروفیک است که در آن به سلول‌های عصبی حمله صورت می‌گیرد و بدن فلج می‌شود و فقط مغز توانایی فعالیت دارد.

تاکنون بسیاری از بزرگان دنیای فناوری، ورزشکاران و خواننده‌ها این کار را انجام داده‌اند. در این کمپین هر فرد پس از ریختن آب سرد روی خود نام سه نفر دیگر که باید این کار را بکنند را اعلام می‌کند و این افراد 24 ساعت وقت دارند که این کار را انجام دهند. هر کس هم نخواهد آب سرد روی خود بریزد می‌تواند با پرداخت 100 دلار این درخواست را رد کند. این هزینه به انجمن حمایت از بیماری ALS در آمریکا اهدا می‌شود؛ البته بسیاری از افراد هر دو کار را انجام می‌دهند یعنی هم یک سطل آب سرد روی خود می‌ریزند و هم 100 دلار در راه خیریه می‌پردازند.

می‌توان مارک زاکربرگ را یکی از اصلی‌ترین دلایل مشهور شدن این کمپین دانست. او که صاحب فیس‌بوک است تنها با انتشار یک ویدیو توانست موجی خبری در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها به راه بیندازد و حتی بیل گیتس را دعوت به این کار کند.

تا کنون افراد مشهور زیادی از جمله مارک زاکربرگ، بیل گیتس، استیو بالمر، تیم کوک، فیل شیلر، جف بزوس و دکتر دره با انتشار ویدئوهایی این کار را انجام داده‌اند. بیل گیتس به درخواست مارک زاکربرگ و دکتر دره هم به درخواست تیم کوک این کار را انجام داده‌اند. از ورزشکارانی که این کار را انجام داده‌اند می‌توان به مارسلو، رونالدو، نیمار، لبرون جیمز، جرارد، مسی، پیکه و خیلی از ورزشکاران دیگر اشاره کرد.

این را هم بخوان :  پردرآمدترین ورزشکار جهان کیست؟

دلیل اصلی فراگیر شدن این کمپین این است که افراد مشهور با قدرتی که دارند می‌توانند به راحتی یک موج خبری بزرگ راه بیندازند و همه‌ی توجه‌ها را به سمت یک موضوع جلب کنند. موضوع اصلی این کمپین هم بیماری ALS است. البته می‌توان این کار را زمینه‌ساز کمپین‌های خیریه‌ی دیگر برای بیماری‌های نادر و صعب العلاج دانست که این کمک‌های مالی صرف تحقیق و جستجوی روش‌های درمان این بیماری‌ها خواهد شد.

طبق آخرین آمار حدود 1.2 میلیون ویدیو از این چالش در فیس‌بوک و 2.2 میلیون توییت درباره‌ی آن منتشر شده است که این به معنی موفقیت این کمپین بزرگ است.

در آخر آرزو می‌کنیم تمامی بیماری‌های صعب‌العلاج ریشه‌کن شوند و این کمپین‌ها و کارهای خیریه هم بیش از پیش در جهان گسترش یابند تا همه‌ی انسان‌ها بتوانند سهمی از زندگی دیگران داشته باشند و به یک دیگر کمک کنند.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *