چگونه محیط کار شادی ایجاد کنیم

چطور محیط کار شادی داشته باشیم

داشتن محیط کار مطلوب یکی از مهم‌ترین مسائل برای رشد و ترقی افراد است؛ همه‌ی ما بیشتر وقتمان را در محیط کار می‌گذرانیم و به همین دلیل اثرات این محیط بر روح و روان افراد نقش بسیار مهمی در سلامت و احساس رضایت ایشان از زندگی دارد. اما افراد برای راحتی در محل کار به چه چیزهایی احتیاج دارند؟ مسلماً پول تنها نکته‌ی مهم و مهم‌ترین بخش نیست و مسائل مهم دیگری هم در رضایت افراد از کار و محیط کاری‌شان نقش دارند.

روابط: روابط میان همکاران و مشتریان یکی از کلیدی‌ترین نتایج کار است و در حقیقت ایجاد روابط برای برخی افراد اصلی‌ترین هدف کار به شمار می‌رود. برای رضایت از محیط کار، لازم است رابطه‌ی خوبی میان همکاران وجود داشته باشد با این حال بسیاری از شرکت‌ها ایجاد روابط دوستی میان همکاران علی‌الخصوص رابطه میان مافوق و زیردستان را ممنوع می‌کنند که نظریه‌ی کاملاً اشتباهی است.

تعهد و اصالت: تعهد کارمندان نسبت به کار و محیط کاری‌شان موجب می‌شود در طول ساعات کاری از پرداختن به کارهای شخصی و دیگر فعالیت‌های غیرمرتبط خودداری کرده و به این ترتیب وقت بیشتری برای کار صرف کنند. اصالت هم به شخصیت حقیقی کارمندان برمی‌گردد و این که امنیت در محیط کار به اندازه‌ای باشد که از نمایش درونی‌ترین جنبه‌های شخصیتی و عقایدشان ابایی نداشته باشند.

آنچه شرکت‌ها باید انجام دهند: مسلماً ایده‌های قدیمی مانند دادن حقوق مکفی و کاری که تا حدودی رضایت‌بخش باشد برای داشتن محیط کار مطلوب کافی نیست؛ با وجود این که کارمندان عموماً خواسته‌های بسیاری دارند اما سه نکته‌ی اصلی برای ایجاد محیط کاری مطلوب عبارتند از:

  • وجود موقعیت‌های آموختن، رشد کردن و بهتر شدن در محیط کار
  • به کار گیری نقاط قوت فردی به عنوان یکی از شیوه‌های ایجاد و افزایش تعهد
  • ایجاد محیط کاری که به افراد اجازه می‌دهد اصالت داشته باشند و براساس ارزش‌های درونی‌شان عمل کنند
این را هم بخوان :  خودروی "راننده خودکار" در ایران

اگر این سه نکته با حقوق رضایت‌بخش و همکاران خوب همراه شود، می‌تواند موجب بازدهی بهینه‌ی کارمندان و در نتیجه‌ی آن سوددهی شرکت شود.

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *