تاثیرات آلودگی هوا بر IQ کودکان

تاثیرات آلودگی هوا بر IQ کودکان و بروز بیماری‌‌‌های مغزی

 

محققین دریافته‌اند که آلودگی هوای شهرها موجب کاهش IQ کودکان شده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر را افزایش می‌دهد. آزمایشات متعددی که با تمرکز بر اثرات آلودگی هوا بر مغز انجام شده‌اند، نشان می‌دهند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون در کودکانی که در محیط‌های آلوده‌ی شهری زندگی می‌کنند بالاتر است. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا موجب به وجود آمدن عوامل بروز این بیماری‌ها و التهاب در غشای عصبی مغز شود که نوعی واکنش ایمنی درونی برای مغز است و خطر ابتلا به این بیماری‌ها را در افراد حامل ژن‌های مرتبط بالا می‌برد.

مسلماً بر کسی پوشیده نیست که آلودگی‌های آب و هوا خطرات بسیاری را برای سلامتی به دنبال دارند و اگر سطوح آلودگی از حد مشخصی بالاتر روند، می توانند موجب مرگ ارگانیسم‌های زنده‌ی مختلفی از جمله انسان‌ها شوند. آلودگی آب تنها در هندوستان روزانه جان ۱۵۰۰۰ نفر را می‌گیرد و بیش از ۵۰۰ میلیون نفر هم به منابع آب پاکیزه و سرویس‌های بهداشتی دسترسی ندارند. حدود ۵۰۰ میلیون نفر در چین از آب آشامیدنی محروم هستند و بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان دادند که سالانه حدود ۱.۲ میلیون نفر در این کشور به دلیل اثرات آلودگی هوا جان خود را در سنین پایین از دست می‌دهند. اما آن‌چه نگران کننده است این است که حتی مقادیر بسیار کم‌تر آلودگی هم می‌توانند اثرات مخربی مخصوصاً بر کودکان داشته باشند.

این را هم بخوان :  افتتاح راه‌آهن شرق خزر

مکزیکوسیتی یکی از بهترین نمونه‌های اثرات این آلودگی‌هاست، حدود ۸ میلیون کودک در این شهر رو به رشد صنعتی زندگی می‌کنند و در معرض انواع آلودگی‌ها قرار دارند. هدف تحقیقات انجام شده این بود که مشخص کند آیا قرار گرفتن کودکان حامل ژن‌های مشخص در معرض این آلودگی‌ها می‌تواند در بروز بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر باشد یا نه که نتایج به دست آمده حاکی از اثرگذار بودن آلودگی‌ها در کاهش IQ کودکان و بالا رفتن ریسک این دسته بیماری‌ها بود.

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *