روشهایی برای نوشیدن آب تصفیه نشده از منابع طبیعی

راهکارهایی برای نوشیدن آب تصفیه نشده از منابع طبیعی

آیا می‌دانید چرا باید آب تصفیه نشده را قبل از مصرف بجوشانیم؟ خب این سئوال را کلماتی مانند ای‌.کولای، هپاتیت آ، انگل ژیاردیا و Cryptosporidium به خوبی پاسخ می‌دهند. در اینجا می‌خواهیم به بررسی برخی از انواع بیماری‌ها، عفونت‌ها و دیگر مشکلات ناشی از نوشیدن آب آلوده بپردازیم، راه‌هایی را برای ممانعت از ورودشان به بدن بررسی کرده و راهکارهایی برای هنگامی که کار از کار گذشته است ارائه دهیم:

پروتوزوآ: آغازیان تک سلولی هستند که در اینجا نوع انگلیشان مد نظر ماست مانند ژیرادیا وCryptosporidium. ژیرادیا همراه با فضولات جانوران به آب وارد شده تقریباً در تمامی منابع آب وجود دارد. این انگل موجب درد و ناراحتی بسیار در روده‌ها می‌شود و معمولاً به طور خودکار بعد از چند روز از بدن خارج خواهد شد. Cryptosporidium هم مانند ژیرادیا به آب وارد می‌شود و دوره‌ای چند روزه دارد اما می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد و به پانکراس آسیب زده یا در بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی به علایمی شبیه وبا منجر شده و حتی موجب مرگ بیماران مبتلا به ایدز شود.
راه از میان بردن این انگل‌ها عبور دادن آن‌ها از فیلترهای تصفیه کننده یا پالایش با ید است اماCryptosporidium کمی سرسخت‌تر است و برای از بین بردنش به دی‌اکسید کلر احتیاج داریم.

 

باکتری‌ها: آلودگی‌های باکتریایی انواع مختلف و متفاوتی دارند و از طریق فضولات و جسد حیوانات و گیاهان به منابع آب وارد می‌شوند، یکی از شایع‌ترین انواع باکتری‌هایی که در آب زندگی می‌کنند ای‌.کولای است که شدت‌های مختلفی دارد و برخی انواع آن به طور طبیعی در روده وجود دارند. اگر فکر می‌کنید آب آلوده نوشیده‌اید بدنتان به مایعات و در صورت شدت بیماری به آنتی‌بیوتیک‌های مناسب نیاز خواهد داشت.
خوشبختانه از میان بردن این نوع باکتری هم بسیار ساده است و با استفاده از قرص‌ها و قطره‌های ید، فیلتر کردن یا با قرار دادن آب داخل بطری شفاف در معرض تابش نور آفتاب می‌توان آب پاکیزه داشت.

ویروس‌ها: هپاتیت آ هم از طریق فضولات جانوران به آب وارد می‌شود و درمان آن هم معمولاً به صورت مصرف مایعات است اما واکسن هپاتیت می‌تواند از ابتلا به آن جلوگیری کند.
راه از میان بردن ویروس‌ها هم جوشاندن، ید و دی‌اکسید کلر است.

این را هم بخوان :  پیچیده‌ترین نقشه سرقت از عابربانک‌

مواد شیمیایی: آلودگی‌های شیمیایی موجود در آب می‌توانند گستره‌ی وسیعی از فلزهای سنگین، سموم، نفت و مواد شیمیایی متنوع دیگری را شامل شوند. علایم این مسمومیت‌ها بسته به نوع مواد می‌تواند از اسهال تا توهم و مرگ را شامل شود.
تنها راه پالایش این گونه آب جوشاندن و میعان بخار است اما بهتر است به طور کلی از نوشیدن چنین آب‌هایی صرف‌نظر کنید.

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *