صدی سه یعنی چه ؟

صدی سه یعنی چه ؟ صدی پنچ چیست ؟

احتمالاً شما هم با اصطلاح «صدی سه» روبرو شده اید، مثلاً می گویند «100 میلیون تومان قرض می دهم و صدی سه می گیرم» ! حالا سوال اینجاست که صدی سه یعنی چه ؟ در ادامه این مطلب از شادابتور با اصطلاح صدی سه آشنا می شویم.

صدی سه به زبان ساده

به صورت سنتی به سه درصد، می گویند صدی سه ! در واقع منظورشان این است که ماهی سه درصد سود می گیرند. در واقع نوعی اسکونت پول است که در بازار سنتی به این شکل محاسبه می کنند.

مثلاً اگر شما 100 میلیون تومان دریافت کنید، و صدی سه قرار باشد سود بدهید، باید ماهی سه میلیون تومان به او پرداخت کنید و هر زمان که اصل پول یعنی 100 میلیون تومان را پس دهد، دیگر لازم نیست صدی سه را پرداخت کنید.

حرام یا حلال !

اگر بخواهیم این را نوعی مضاربه بدانیم خب حلال است، ولی واقعیت این است که آن چه رایج است، این است که پول را قرض می دهند و اصطلاحاً صدی سه دریافت می کنند و این قطعاً مصداق ربا است و از نظر شرع اسلام حرام است.

صدی سه یعنی چه ؟
صدی سه یعنی چه ؟

اسکونت پول چیست ؟

معنی اسکونت چیست ! اصطلاح اسکونت پول ! اصطلاح رایجی در ایران است که از واژه فرانسوی Escompter گرفته شده است. حالا این که چرا سنتی های ایران از اصطلاح فرانسوی استفاده می کنند احتمالاً به تاریخ حضور فرانسوی ها در ایران برمیگردد که موضوع این مطلب ما نیست. اما نهایتا اینکه صدی سه میگیرم، یعنی 3% سود می گیرم و طبق توضیح بالا در اکثر مواقع حرام است مگر این که مضاربه باشد.

پس در یک کلام باید بگوییم اسکونت پول یعنی پول سودی ! یا اصطلاحاً همان پول نزول !

اسکونت چیست ؟
اسکونت چیست ؟

صدی پنج !

طبیعتاً با همین توضیحی که دادیم، مفهوم صدی پنج هم قابل درک و یادگیری است. پس صدی پنج هم یعنی 5% !

این را هم بخوان :  رتبه فساد اقتصادی ایران

محاسبه سود صدی پنج

همان طور که گفته شد، صدی پنج، یعنی 5% سود ! پس محاسبه سود آن به این ترتیب است. اگر کسی به شما بگوید ماهانه صدی پنج میگیرم. باید مبلغ را در 5 ضرب کنید و حاصل را تقسیم بر 100 کنید.

مثلاً شما 200 میلیون تومان میگیرید و فردی که این پول را به شما داده است، میگوید صدی پنج میگیرم. پس 200 را در 5 ضرب میکنیم، میشود 1 میلیارد. حاصل را که 1 میلیارد است بر 100 تقسیم میکنیم، میشود 10 میلیون تومان. پس شما باید ماهانه 10 میلیون تومان سود بدهید به او.

پول نزول صدی چند ؟

همان طور که در تصویر بالا هم توضیح دادم، عمده مواردی که سود پول میگیرند، مضاربه محسوب نمیشود و باید آن را اصطلاحاً «نزول» بنامیم. آن چه که در بازار برای نرخ نزول یا پول سودی، مرسوم است معمولاً بالای صدی سه در ماه است. نرخی که بیشتر از بازار غیررسمی برای این کار غیرشرعی یعنی نزول میشناسند 4% است.

You have probably encountered the term “one hundred and three”, for example, they say “I will lend 100 million toomans and I will get one hundred and three”! Now the question is, what does three hundred mean? In the continuation of this article, we will get acquainted with the term hundred percent from Shadabtor.

خلاصه
صدی سه یعنی چه ؟
عنوان نوشته
صدی سه یعنی چه ؟
توضیحات
صدی سه یعنی چه ؟ این اصطلاح بسیار رایج در بازار سنتی است که می گویند صدی سه میگیرم، این اصطلاح به معنای دریافت سود پول است، یعنی 3 درصد می گیرم.
نویسنده
منتشرکننده
Shadabtor
لوگو

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

آیا بازاریابی حرام است

آیا بازاریابی حرام است ؟

سوال شما این است که آیا بازاریابی حرام است یا نه، احتمالاً شما مارکتینگ را با بازاریابی شبکه‌ای اشتباه گرفته اید. پاسخ دقیق و کامل را در این مقاله بخوانید.

4 نظر

  1. مثلاً صدی 3 یعنی سالانه 3 درصد یا ماهانه سه درصد ؟

  2. مرسی. وقتی میگن صدی سه یعنی در هر ماه 3 درصد سود میگیرن.

  3. این بازاریهای یک اصطلاحاتی دارند بعضی وقت ها که آدم میمونه. خب بگن 3 درصد در ماه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *