نمک

نمک می‌تواند برای مقابله با عفونت‌ها مفید باشد

امروزه بسیاری از مردم بیش از حد مورد نیاز و حتی حد مجاز نمک مصرف می‌کنند.

با وجود این که بیشتر غذاها با نمک خوشمزه‌تر و لذیذتر می‌شوند اما نمک می‌تواند موجب افزایش خطر حملات قلبی یا سکته‌ی مغزی شود. اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که نمک طعام می‌تواند مزایای متعددی نیز داشته باشد و بدن را در برابر میکروب‌های مهاجم محافظت کند.

 

نمک یکی از ساده‌ترین موادشیمیایی در جهان است با این حال تاریخچه‌ای بسیار غنی و جنجالی دارد. این ماده در قرون وسطی بسیار کمیاب بوده و تنها افراد برجسته می‌توانستند به میزان دلخواه از آن بهره‌مند شوند. نکته‌ی جالب این که امروزه تنها حدود ۶ درصد از نمک تولید شده در جهان برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود؛ ۱۲ درصد در فرآیندهای تصفیه‌ی آب، ۸ درصد برای یخ‌زدایی جاده‌ها و ۶ درصد در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۶۸ درصد باقیمانده هم در تولید و دیگر صنایع به کار می‌رود و تقریباً در تمامی نقاط دنیا قیمتی بسیار پایین دارد که موجب بروز مشکل جدیدی شده است: مصرف نمک ما بیش از حد بالا رفته است.

سازمان بهداشت جهانی به تمام افراد بزرگسال توصیه می‌کند که نمک کمتری مصرف کنند و این در حالی است که مصرف نمک در کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر از میزان مجاز است و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به شدت افزایش می‌دهد. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که مصرف نمک می‌تواند مزایایی نیز داشته باشد: در آزمایشات انجام شده روی موش‌ها مشخص شد که مصرف نمک می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی‌شان در مقابله با عفونت‌های انگلیِ پوستی شود و ممکن است در انسان‌ها نیز بتواند با عفونت‌های میکروبی مقابله کند. اما در هر صورت این نتایج نباید به عنوان چراغ سبزی برای مصرف بی‌رویه‌ی نمک تعبیر شوند چرا که خطرات و مضرات آن همچنان پابرجاست.

این را هم بخوان :  نحوه ورود به سامانه ضمن خدمت فرهنگیان

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *