انواع ماسک های مناسب پوست

مناسب ترین ماسک ها برای پوست شما

جنس پوست كاملا بستگي به اين دارد كه غدد چربي‌ساز پوست چقدر روغن توليد مي‌كنند. رژيم‌غذايي، داروهاي مصرفي، استرس، محيط و نوع مراقبتي كه از پوست به عمل مي‌آوريد همه مي‌توانند روي ميزان روغن توليدي پوست تاثير بگذارند. مي‌توان انواع پوست را در 6 گروه پایه تقسيم كرد: چرب، خشك، پير يا آسيب ديده از آفتاب، حساس، مخلوط و نرمال. مي‌خواهيم به شما ياد دهيم چطور نوع پوست‌تان را تشخيص دهيد تا بتوانيد براساس آن بهترين مراقبت را از پوست‌تان داشته‌ باشيد. علاوه بر اينها براي هر نوع پوست يك ماسك گياهي هم آورده‌ايم.

پوست چرب

با ظاهري براق و منافذ پوستي نسبتا بزرگ كه بيشتر در حوالي بيني، چانه و پيشاني واقع شده‌اند. پوست‌هاي چرب بيشتر از ديگر انواع پوست دچار دانه‌هاي سرسياه و جوش‌هاي چركي مي‌شوند. از طرفي موهاي چرب هم مي‌تواند تا حدي نشان‌دهنده اين نوع از پوست باشد.

ماسکی که چربي را كم ‌مي‌كند

مواد مورد نیاز:

     آب پرتقال تازه يك قاشق سوپخوری
پودر جوی دوسر يك قاشق چایخوری

ماسک مناسب برای پوست‌شما چیست

روش تهیه:

جوی دوسر را از عطاری بگیرید و آسیاب کنید تا به شکل پودری یک‌دست درآید. سپس يك قاشق چایخوری سرصاف از آن را با يك قاشق سوپ‌خوری پر آب پرتقال تازه مخلوط کنید تا خمیری یک‌دست به دست آید. آن‌گاه خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست چرب و جوشدار قرار دهید. بعد آن را با آب ملایم بشويید.

پوست نرمال

معمولا مشكل خاصي ندارد و در بين تمام انواع پوست نادرترين است. منافذ پوستي كوچك هستند و پوست به طور طبيعي براق و درخشنده است. كم پيش مي‌آيد كه چنين پوستي دچار آكنه شود اما به‌هرحال غير ممكن هم نيست، به خصوص در سال‌هاي جواني و بلوغ.

این ماسک لك‌ها را از بين مي‌برد

مواد لازم:

    گوجه‌فرنگی تازه یک دوم عدد متوسط
کشک یک چهارم استکان
لیموترش تازه نصف

روش تهیه:

آب‌ گوجه‌ فرنگی را گرفته یا آن را ریز رنده و به یک چهارم استکان کشک اضافه کنید. در نهایت آب یک دوم لیموترش را گرفته به آن بیفزايید و روی پوست صورت و گردن به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. سپس با آب ملایم بشويید (در صورت حساسيت به گوجه‌فرنگی از آن استفاده نشود).

پوست حساس

چنين پوست‌هايي معمولا قرمزند و فرد احساس التهاب مي‌كند. همچنين پوست به شدت ظريف و نازك به نظر مي‌رسد. معمولا اطراف بيني و روي گونه‌ها رگ‌هاي قرمز زير پوستي مشخص هستند. استفاده از يك محصول نابجا مي‌تواند حسابي دردسرساز شود و موجب خارش و قرمزي اين پوست شود چرا كه جنس پوست به نوعي است كه خيلي راحت تحريك مي‌ شود و خارش، سوزش، قرمزي و ساييدگي پيدا مي‌‌كند.

ماسکی که پوست را شفاف مي‌كند

مواد لازم:

      پودر شیرین‌بیان يك قاشق مرباخوری پر
موز له شده متوسط نصف یک عدد
عسل يك قاشق مرباخوری
زرده تخم‌مرغ يك عدد
گلاب يك قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

پودر شیرین‌بیان را در يك قاشق غذاخوری گلاب حل‌کنید و نصف موز را که کاملا له شده است به آن بیفزایید.  سپس زرده تخم‌مرغ را با آن مخلوط كرده و در نهایت عسل را بیفزایید. این ماسک براي پوست‌های خشک و پیر مناسب است. اگر به مدت ۲ ماه و هفته‌ای دو بار از آن استفاده کنید، می‌توانید پوستی شاداب‌ و صاف‌تر داشته باشید.

این را هم بخوان :  مدل مو به شکل قلب

پوست پير يا آسيب ديده از آفتاب

در انتهای جوانی روي بعضي از پوست‌ها خطوط ريز و چروك‌ها يا لك‌هاي قهوه‌اي رنگ ريزي به وجود مي‌آيد؛ چنين چروك‌هايي معمولا بيشتر از همه اطراف چشم، بيني و روي پيشاني پديد مي‌آيند؛ علاوه بر اينها پوست ديگر انعطاف پذيري سابق خود را نخواهد داشت و كمي شل مي‌شود. اينكه هر فردي در چه سني دچار چنين حالتي شود بستگي به ژنتيك و نوع مراقبتي دارد كه دهه دوم و سوم زندگي از پوستش داشته‌است.

ماسکی که از چروك‌هاي بيشتر پيشگيري مي‌كند

مواد لازم:

      شیر نصف لیوان
جوانه گندم تازه ۴ قاشق غذاخوری
سفیده تخم مرغ یک عدد
آووکادو نصف میوه
آرد جوانه گندم ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

جوانه گندم تازه را کاملا له کنید، آووکادو را نیز رنده کرده و با جوانه گندم مخلوط كنيد. سپس آرد و سفیده تخم مرغ را نیز اضافه کرده و با شیر مخلوط كنيد. ماسک آماده است.

پوست خشك

اين نوع معمولا پوسته‌پوسته و فلسي مانند جلوه مي‌كند و معمولا زبر و نسبتا خشن است و نرمي و لطافت لازم را ندارد، به خصوص بعد از شست‌وشو. منافذ پوستي بسيار كوچك‌تر هستند و پوست بيشتر از همه مستعد قرمز شدن است؛ اگر پوست دست و پاي‌تان خشك باشد مي‌تواند نشان‌دهنده اين باشد كه پوست صورت‌تان هم خشك است. خيلي‌ها به طور ژنتيك پوست خشك دارند ولي ممكن است در اثر بادهاي خشك، تابش مداوم آفتاب و. . . نيز پوست خشك شود.

ماسکی که از خشكي كم مي‌كند

مواد لازم:

     آب پرتقال تازه يك قاشق غذاخوری
پودر جوانه گندم يك قاشق مرباخوری
روغن جوانه گندم ۵ قطره

روش تهیه:

پودر جوانه گندم را در آب پرتقال تازه حل کنید و روغن جوانه گندم را به آن بیفزایید‌. سپس آن را به مدت ۳۰دقیقه روی پوست تمیز قرار دهید. این ماسک براي طراوت و شادابی پوست‌های خشک بسیار مناسب است و انجام آن هفته‌ای ۲ مرتبه توصیه می‌شود.

پوست مختلط

تقريبا رايج‌ترين نوع پوست است كه معمولا اندازه منافذ پوستي متوسط است. به اين نوع پوست مختلط مي‌گويند چرا كه منطقه T صورت (يعني پيشاني، بيني و چانه) چرب است و باقي جاها به طور محسوسي خشك و بدون چربي. دانه‌هاي سر سياه اغلب در اطراف بيني خودنمايي مي‌كنند؛ براي اين نوع پوست بهتر است براي قسمت‌هاي چرب، فرآورده‌هاي مخصوص پوست چرب و براي قسمت‌هاي خشك، فرآورده‌هاي مخصوص آن را استفاده كنيد.

ماسک مخصوص

مواد لازم:

      آویشن تازه خردشده ۲ ساقه
آویشن خشک یک‌دوم قاشق سوپ‌خوری
تخم رازیانه له‌شده ۲ قاشق چای‌خوری
آب جوش یک‌دوم فنجان
آب لیموترش یک‌دوم یک عدد

روش تهیه:

 آویشن و تخم رازیانه را درون ظرفی ریخته و آب جوش را روی آن بریزید. آب لیموترش را اضافه کنید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. ماده به دست آمده را از صافی بگذرانید. مایع حاصله را در شیشه در دار مناسبی بریزید و آن را در یخچال بگذارید. هر روز صبح مقداری از آن را با پنبه به صورت بمالید و پوست را تمیز کنید، پاک‌کننده آویشن و تخم رازیانه خیلی سبک و ملایم است و برای مصرف هر روز صبح توصیه می‌شود.

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

زن افغانی

زن افغانی برای ازدواج با مرد ایرانی

زن افغانی برای ازدواج با مرد ایرانی یکی از عباراتی است که بسیار جستجو میشود. اگر به دنبال زن افغانی هستید این مطلب را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *