اینگونه آبروی دختران را میبرند

اینگونه آبروی دختران دم بخت را می برند

می گویند:‌ اگر با دست راستت به کسی کمکی کردی ، به گونه ای این کار را انجام بده که دست چپ خودت از آن خبردار نشود.

این  یک آموزه انسانی و اخلاقی است و در دین نیز بدان بسیار توصیه شده است. حضرت علی(ع)، کیسه های غذا را شب ها به دوش می کشید و بشت در خانه نیازمندان می گذاشت و مردم ، وقتی به راز کیسه های پشت در پی بردند که علی(ع) شهید شد و کسی نیمه شب برای نیازمندان غذا نبرد.

اخیراً در یکی از شهرهای کشور ،‌ برنامه توزیع جهیزیه بین نوعروسان نیازمند توسط یک نهاد انجام شده است که کاری است بسیار انسانی چه آن که دختران فقیری که برای آغاز زندگی آبرومندشان نیازمند اندک جهیزیه بودند،می توانند با این کمک ها، زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

اما نکته عجیب و ناراحت کننده ماجرا این بود که توزیع این کمک ها را نه به طور خصوصی و با حفظ آبروی خانواده های نیازمند ، که با تبلیغات گسترده انجام دادند بدین شکل اقلام جهیزیه هر نو عروس را پشت یک وانت جمع کردند، بر روی وانت ها بنرهای بزرگی نصب کردند که نشان می داد این اقلام، کمک های خیریه به نوعروسان نیازمند است، سپس این وانت ها پشت سر هم ردیف شدند و حرکت کردند و سرانجام هر کدام شان در برابر دوربین عکاسان و در و همسایه ها ، جلوی خانه های خانواده های نوعروسان توقف کردند تا زمین و زمان بدانند که در اینجا نوعروسی وجود دارد که نیازمند جهیزیه است و عده ای خیر، پول جمع کرده و برایش جهیزیه خریده اند.

این یعنی اعطای همزمان جهیزیه و شرمساری به خانواده های نیازمند و از بین بردن نیکی یک عمل خوب.

واقعاً مسؤولان نهادی که این کار را انجام داده اند، با خود چه اندیشیده اند؟ آیا فکر کرده اند فقرا، آبرو ندارند و به بهانه دادن چند قلم کالا، می توانند هر رفتاری که خواستند می توانند با آنها بکنند؟ به چه حقی ، آن دختر بی بضاعت را تا آخر عمر نزد خانواده همسرش سرافکنده می کنند؟

همین هایی که با این همه سر و صدا و آبروریزی، جهیزیه به در خانه های نیازمندان بردند و از صحنه های بارگیری و حرکت و تخلیه عکس ها گرفتند و مردم را جمع کردند که ایها الناس ما داریم به این ها جهیزیه می دهیم، آیا اگر روزی بخواهند از دوست و همکار خود 50 هزار تومان قرض بگیرند، این کار را بین خود انجام می دهند تا نفر سوم آگاه نشود یا این که دوست دارند دوست شان با صدای بلند بگوید:‌آهای همکاران! این دوستم پول ندارد،من دارم به او قرض می دهم ؟!

کار خیر انجام دادن، یک مرحله از نیکوکاری است ولی چگونگی انجام دادن کار خیر هنری است که اگر به کار بسته نشود، آتش به جان اصل کار نیک می افتد.

متأسفانه باید گفت که چنین مسأله ای فقط در مورد اخیر رخ نداده و بارها شاهد آن هستیم که در شهرهای مختلف، وانت های حامل کمک به نوعروسان نیازمند، رژه خیابانی راه می اندازند و جلوی در و همسایه ، اقلام اهدایی را به خانواده های نیازمندی می دهند تا اگر هم کسی نمی دانست بداند که این نوعروس زندگی اش را با کمک های اعطایی مردم و نهادها شروع می کند!

پایان نوشتار را به ترجمه آیه 264 سوره مبارکه بقره مزین می کنیم،‌ بدان امید که یاد بگیریم کارهای نیک من را با اجرای بد، باطل نکنیم. همچنین از مسوولان انتظار می رود،‌ اجرای شوهای خیابانی و محله ای برای کمک به مستمندان را ممنوع کنند و اجازه ندهند عده ای ولو با نیت خیر هم که شده، آبروی مردم را ببرند:

” اى مؤمنان! صدقات خود را با منّت و آزار باطل نکنید، مانند کسى که براى ریا و نمایاندن به مردم مالش را انفاق مى ‏کند و به خدا و رستاخیز ایمان ندارد. پس حکایت آن چون تخته سنگى است که بر آن خاکى باشد و رگبارى بر آن ببارد و خاک آن را بشوید و سنگ را همچنان کشت ناپذیر باقی گذارد، چنین کسان از آنچه کرده اند سودی نمی برند… .”

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

یک نظر

  1. باسلام و عرض ادب. بزرگواری که مطلب در مورد تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت را با کلی سروصدا به باد انتقاد گرفتی باید عرض کنم اگر واقعا اطمینان داری که این جهیزیه ها را با سروصدا و بوق و بیرق دم منزل نوعروسان برده اند و تو خود با چشم خود دیده ای بله حق اینجا باشماست ولی تاجایی که من در شهرهای دیگه خبر دارم مشابه این کار در سطح شهر انجام میشود ولی جهیزیه ها به بهزیستی یا محل خیریه منتقل میشود و بعد خانواده ها بصورت کاملا محرمانه مراجعه میکنند و تحویل میگیرند و دست راست از دست چپ خبردار نمیشود.و امااینکه چرا در سطح شهر بصورت نمادین نمایش داده میشود به این دلیل است که نوعی فرهنگ سازی شود و عموم مردم نسبت به این امر اطلاع یابند و کمکهای خود را در این راستا به افراد نیازمند اختصاص دهند پس این کار از جهت فرهنگ سازی هیچ مشکلی ندارد.انشاله که شما هم با نیت خیر چنین انتقادی را مطرح نموه اید.یاحق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *