اگر میخواهید تصمیمهای بزرگ بگیرید از چراغ کمنور استفاده کنید
دفعهی بعد که میخواهید قبل از گرفتن یک تصمیم مهم از شدت احساسات خود کاسته و منطقیترعمل کنید، بهتر است ابتدا شدت نور محیط را کم کنید.
مطالعات نشان میدهد که احساسات انسان، چه مثبت و چه منفی تحت نور روشن با شدت بیشتری درک میشود.
آلیسون جینگ شو Alison Jing Xu استادیار مدیریت در دانشگاه تورنتو اسکاربورو میگوید: «سایر شواهد نشان میدهد که مردم در روزهای آفتابی نسبت به بازار سهام خوشبینتر بوده، گزارش سلامت بالاتری داده و بیشتر به فکر کمک به دیگران هستند، درحالیکه در روزهای تاریک و طولانی، ممکن است دچار بدخلقی فصلی شوند.»
وی با اشاره به نقطهی اوج میزان خودکشی در اواخر بهار و فصل تابستان زمانی که آفتاب فراوانی وجود دارد، افزود: «در نقطهی متضاد این نتایج، ما دریافتهایم که در روزهای آفتابی افراد مستعدِ افسردگی، در واقع افسردهتر میشوند.»
در مطالعهی جدیدی که در مجلهی روانشناسی مصرفکننده Consumer Psychology منتشر شد، شو و آپارنا لابروAparnaLabroo از دانشگاه نورتوسترن از شرکتکنندگان خواستند که به گسترهی وسیعی از چیزها شامل میزان تند بودن سس بال مرغ، خشن بودن یک شخصیت داستانی، میزان جذابیت یک فرد خاص، احساسات خود در مورد یک سری کلمات ویژه و طعم دو آبمیوهی مختلف، تحت تابش نورهای متفاوت نمره بدهند.
نتایج نشان میدهد که زیر نور روشن، احساست با شدت بیشتری درک میشود. شرکتکنندگان در اتاق روشنتر سس بال مرغ تندتری خواستند، در نظر آنها شخصیت داستانی خشونت بیشتری داشت و آن زن از جذابیت بیشتری برخوردار بود، دربرابر کلمات مثبت احساس بهتر و در برابر کلمات منفی احساس بدتری داشتند و از آبمیوهی مطلوب، بیشتر و از نوع نامطلوب، کمتر نوشیدند.
تأثیری که نور روشن بر روی سیستم احساسات ما دارد شاید در نتیجهی درک آن همانند گرما باشد؛ زیرا درک گرما میتواند احساسات ما را بیدار کند. شو میگوید: «نور روشن واکنش احساسی اولیه را که ما نسبت به انواع مختلفی از محرکها مانند افراد و محصولات داریم، شدت میبخشد.»
اکثر تصمیمات روزمرهی ما در معرض تابش نور روشن گرفته میشود. بنابراین کم کردن نور ممکن است به شما کمک کند که تصمیمات منطقیتری بگیرید و حتی شاید حل و فصل مذاکرات را نیز آسانتر کند.
وی افزود: «فروشندگان میتوانند سطح نور را در محیط خریدوفروش بر اساس طبیعت محصولات مورد فروش تنظیم کنند. اگر شما محصولاتی میفروشید که بیانگر احساسات است، مانند گل و یا حلقه نامزدی، به نظر بهتر است که مغازه را تا میتوانید روشن کنید.»