دستور توقف فیلتر شدن واتس‌اپ

حسن روحانی دستور ‘توقف فیلتر شدن واتس‌اپ’ را صادر کرده است

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید که حسن روحانی، رئیس جمهور، دستور توقف فیلتر شدن شبکه اجتماعی واتس‌اپ را صادر کرده است.

وزیر ارتباطات ایران همچنین گفت تا زمانی که جایگزینی برای شبکه های اجتماعی در کشور ایجاد نشود، دولت موافق بسته شدن شبکه‌هایی که مخرب نیستند و به اخلاق و عفت عمومی لطمه ای نمی زنند نیست: “برای اپلیکیشن های موبایل و شبکه های اجتماعی تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است.”

آقای واعظی گفت: “در اسفندماه سال ۹۲ کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، بحث مسدودسازی سرویس واتس‌اپ را مطرح کرد”، اما به گفته او، در رای‌گیری برای تصویب آن “نقصانی به وجود آمد.”

آقای واعظی همچنین گفت که طبق نظر رئیس جمهور، قبل از هر اقدامی درباره شبکه‌های اجتماعی، موضوع باید در کمیسیون های تخصصی شورای عالی فضای مجازی بررسی شود.

شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۰ به دستور آیت الله خامنه‌ای تشکیل و موظف شد که مرکز ملی فضای مجازی ایران را راه‌اندازی کند. ریاست این شورا را رییس جمهور بر عهده دارد.

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که زیر نظردادستان کل کشور فعالیت می‌کند در سال ۱۳۸۸ و پس از تصویب قانون جرایم رایانه‌ای درمجلس ایران تشکیل شد.

 

به نظر می‌رسد که در مورد محدوده اختیارات و وظایف این دو نهاد اتفاق نظر وجود ندارد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دیروز یکشنبه پانزدهم اردیبهشت گفته بود که رئیس‌جمهور نمی‌تواند اختیار تصمیم‌گیری در مورد شبکه‌های اجتماعی را از کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سلب و آن را به شورای عالی فضای مجازی واگذار کند.

این را هم بخوان :  گزارشگر ایران در جام جهانی

اما وزیر ارتباطات ایران با رد این موضوع گفت که دبیر این کارگروه نمی‌تواند برای رئیس جمهور “تعیین تکلیف” کند و شورای‌ عالی فضای مجازی “یک مجموعه بالادستی” است که هیچ ارتباطی با این کمیته ندارد.

پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸، شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر در ایران به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود شدند و کابران داخل ایران ناگزیرند با استفاده از فیلترشکن از امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

واتس‌اپ

هفته پیش محمد علی اسفنانی، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنت در ایران گفت که فیلترینگ واتس‌اپ تصویب شده اما این مصوبه هنوز برای اجرا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ نشده است.

به گفته اعضای این کارگروه، دلیل تصویب این فیلترینگ ارتباط نزدیک نسخه جدید واتس‌اپ با فیس‌بوک بوده است. با این حال اعلام شده بود که این کارگروه تلاش می‌کند “با طراحی نرم افزاری هوشمند، تنها صفحات با محتوای مجرمانه را مسدود کند.”

پس از آن اخباری منتشر شد که واتس‌اپ از دسترس کاربران داخل ایران خارج شده، اما دیروز محمدرضا فرنقی زاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: “تغییری در دسترسی به سرویس واتس‌اپ برای کاربران ایرانی به وجود نیامده است.”

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *