دلیل کافی نبودن رژیم و ورزش برای کاهش وزن

چرا رژیم و ورزش برای کاهش وزن کافی نیست؟

برخی محققین معتقدند توصیه‌ی کم‌تر غذا خوردن و تحرک بیشتر برای درمان چاقی در بسیاری از افراد مبتلا به چاقی مفرط کارامد نیست و پزشکان می‌بایست بر آن دسته ساز و کارهای بیولوژیک تمرکز کنند که موجب دشواری کاهش وزن برای افراد چاق می‌شود.

 

مکانیسمی باستانی در بدن انسان وجود دارد که در سیر تکامل بشر او را قادر کرده در دوره‌های قحطی و کمبود غذا دوام بیاورد؛ به همین ترتیب هنگامی که افراد رژیم می‌گیرند همین سیستم در بدن فعال می‌شود و باعث به وجود آمدن میل به خوردن غذای بیشتر می‌شود تا وزن از دست رفته را دوباره به دست آورد. مثلاً بدن شروع می‌کند به کاهش سرعت سوزاندن کالری‌ها تا چربی را ذخیره کند و مغز هم فرمان مصرف خوراکی‌های چرب و پرانرژی را می‌دهد. حالا همین مکانیسم باستانی در یک آدم ۱۵۰ کیلویی که قصد دارد ۱۵ کیلو وزن کم کند هم به کار می‌افتد و از سوختن چربی‌ها جلوگیری می‌کند.

help-with-obesity-380x380

همین نظریه می‌تواند بازگشت وزن اضافه را در ۸۰ تا ۹۵ درصد افرادی که رژیم می‌گیرند و وزن کم می‌کنند هم توضیح دهد. این وزن اضافه در افرادی که بیشتر عمر خود را چاق بوده‌اند به عنوان بخشی از بدن در نظر گرفته شده و محافظت می‌شود و به همین دلیل لازم است پزشکان این نکته را در نظر داشته باشند که رژیم غذایی و ورزش به تنهایی برای کاهش وزن دائمی در افراد کافی نیست. این محققین معتقدند که تنها راه حل دائمی برای مشکل چاقی، عمل جراحی یا استفاده از دارو است که مسلماً هیچ یک از این شیوه‌ها بی‌خطر نیستند.

با این وجود گرچه تحقیقات نشان می‌دهند که احتمالاً تغییر رژیم غذایی و تحرک نمی‌توانند موجب کاهش محسوس وزن شوند اما برای سالم نگاه داشتن افراد مبتلا به چاقی بسیار مفید هستند.

این را هم بخوان :  در طول یک ماه 3 کیلو لاغر شویم

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

رابطه مقعدی

آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟

اینجا به سوالی پرتکرار یعنی آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟ پاسخ دادیم. واقعیت این است که رابطه مقعدی باعث بارداری نمیشود اما نکات مهمی در این باره هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *