رشد ۱۳ درصدی خودکشی با قرص برنج

رشد ۱۳ درصدی خودکشی با قرص برنج در بهار امسال؛ خودکشی با قرص برنج در شش سال سه برابر شده است

 “سازمان پزشکی قانونی” در ایران آمار مربوط به مرگ به علت مسمومیت با “قرص برنج” در کشور در بهار امسال را اعلام کرد که از رشد ۱۳ درصدی جان‌باختگان نسبت به بهار سال گذشته حکایت دارد.

بر اساس این آمار که امروز جمعه (۱۷ مرداد-۸ آگست) در خبرگزاری “فارس” منتشر شده، در سه ماه نخست سال جاری، ۱۹۱ نفر شامل ۷۹ زن و ۱۱۲ مرد به دلیل مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داد‌ه‌اند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۶۹ نفر شامل ۷۲ زن و ۹۷ مرد بود. در بهار سال ۱۳۹۱ نیز ۱۱۵ نفر به این دلیل کشته شده بودند.

آمار پزشکی قانونی خاطرنشان کرده که سه استان تهران با ۸۹، مازندران با ۳۰ و گیلان با ۱۹ نفر، هم‌چنان سه استانی هستند که بیشترین آمار مرگ با قرص برنج را ثبت شده است. این ترتیب در بهار ۹۲، برای تهران ۶۸ نفر، گیلان ۳۲ نفر، و در مازندران ۱۹ نفر بود.

گفتنی است مصرف قرص برنج که استفاده‌ی اصلی آن از بین بردن آفات برنج است، به دلیل قیمت ارزان و در دسترس بودن، به یکی از روش‌های مرسوم خودکشی در سال‌های اخیر و به ویژه در استان‌های شمالی کشور تبدیل شده است.

این قرص که حاوی فسفید آلومینیوم است در بیشتر عطاری‌ها یافت می‌شود و بر فروش آن نظارت خاصی صورت می‌گیرد به طوری‌که میزان خودکشی با آن در شش سال گذشته بیش از سه برابر شده است.

بر اساس آمارهای اعلام‌‌شده از پزشکی قانونی، این رقم در حالی‌که در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به ترتیب ، ۲۱۴ و ۲۲۸ تن بود، ناگهان با رشدی ۷۸/۱ درصدی به ۴۰۶ تن در سال ۱۳۸۹ رسید. در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نیز به ترتیب ۴۶۳، ۵۹۸، و ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند.

این را هم بخوان :  دادگاه مهدی هاشمی آغاز شد

پیش‌تر، دکتر غلام‌علی جعفری، متخصص سم‌شناسی به خبرگزاری “مهر” گفته بود: «در مسمومیت با قرص‌های دیگر ۹۹ درصد بیماران زنده می‌مانند اما در مسمومیت با قرص برنج ۹۹ درصد بیماران جان خود را از دست می‌دهند. اگر بشود قرص برنج را از عطاری‌ها جمع‌آوری کرد و بر فروش آن نظارت‌های لازم را داشت، می‌توان آمار خودکشی با قرص برنج را در جامعه کاهش داد.»

 

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *