زعفران چه رنگی است ؟

زعفران چه رنگی است ؟

شاید به نظر شما بیاید که این دیگر چه سوالی است ؟ خب معلوم است که زعفران چه رنگی است ! اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران در اینترنت به دنبال اطلاع از رنگ زعفران هستند. علت اصلی این است که کاربران می خواهند زعفران تقلبی را از زعفران اصلی تشخیص دهند و برای همین هم به دنبال پاسخ دقیق به سوال رنگ زعفران هستند. در این پست ما به شما دقیقاً می گوییم که زعفران چه رنگی است.

زعفران چه رنگی است و آیا فقط یک رنگ دارد ؟

انواع مختلف زعفران و بخش‌های مختلف زعفران دارای رنگ‌های متفاوتی هستند که می‌توانید در تصویر زیر طیف رنگ‌های مختلف زعفران را ببینید.

رنگ های مختلف زعفران (زعفران چه رنگی است)

همان طور که در تصویر می‌بینید کد رنگ‌های مختلف زعفران در سیستم CMYK به این صورت است :

  • 691722
  • a6192a
  • e05038
  • e09c2b
  • ce3734

تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی از روی رنگ

واقعیت این است که رنگ زعفران بسیار هیجان انگیز و زیباست ! این جدای از عطر و طعم بی‌نظیر این طلای سرخ است. اما زعفران اصل، فوراً رنگ نمی‌دهد ! اگر زعفران اصل را داخل آب بگذارید، کمی زمان می‌برد تا رنگ بدهد. در این ارتباط ویدیوی زیر را ببینید.

این ویدیو به بهترین شکل، شیوۀ تشخیص زعفران اصل و تقلبی را شرح و نمایش داده است.

اطلاعات بیشتر از رنگ زعفران

در واقع زعفران را از گل زعفران به دست می آورند،  به این معنا که زعفران‌کار اول گل زعفران از سطح زیر کشت جمع می‌کند، هر گل زعفران، ۳شاخه زعفران دارد. سپس او باید بعد از جمع کردن این گل‌ها، زعفران هر گل را از آن جدا کند. این زعفران لحظه اولی که از گل جدا می‌شود، خشک نیست و یک نوع خیسی و طراوت همراهش است. برای استفاده از این زعفران، حتما باید خشک شود. روش‌های گونگونی برای خشک کردن زعفران وجود دارد که در این‌جا به آن نپرداختیم.

بیشترین قدرت رنگ دهی زعفران، برای همین موقع (یعنی بعد از برداشت و خشک شدن زعفران) است. با مرور زمان از عیار یا قدرت رنگ دهی آن کم می‌شود اما عطر و بوی زعفران بالا می‌رود (دقت کنید، با گذر زمان و خشک شدن، عطر و بوی زعفران افزایش می‌یابد و برخلاف باور عمده مردم است). به همین دلیل هم هست که زعفران برداشت پارسال از زعفران برداشت امسال عطر و بوی بیشتری دارد.

پیش از هر چیز باید توجه کنیم که یک شاخه زعفران نباید بلافاصله بعد از برخورد با آب سرد، رنگ بدهد. اگر این اتفاق بیفتد یعنی که زعفران رنگ تقلبی دارد. نکته مهم دیگری هم درباره رنگ تقلبی زعفران وجود دارد. این است که زعفران واقعی در آب، آب را زرد روشن می‌کند نه نارنجی (لطفاً به تفاوت رنگ نارنجی و زرد در ویدیو دقت کنید). اگر زعفرانی در آب به محض برخورد با آب رنگ نارنجی داد، یعنی رنگ تقلبی دارد.

رنگ زعفران را آزمایش کنید !

در یک لیوان به اندازه ۲ سانت آب سرد بریزید. حالا ۳ شاخه زعفران را در آب بیندازید و ببینید که زعفران چه زمانی شروع به رنگ دادن می کند. اگر به محض برخورد با آب رنگ داد، یعنی تقلبی است. اگر رنگی که زعفران به آب داد، زرد روشن نبود و نارنجی بود باز هم به معنای رنگ تقلبی است. رنگ واقعی زعفران در مرحله اولیه را می توانید در عکس زیر ببینید. در اصل زعفران با رنگ زرد روشن شروع به رنگ دهی می کند و در ادامه این رنگ زرد تیره و تیره تر می شود تا نهایتا به نارنجی برسد. اما رنگ تقلبی و مصنوعی زعفران از اول رنگ نارنجی به آب می دهد.

  • قدرت رنگ دهی برای زعفران پوشال (زعفرانی که ریشه زعفران مثل یک دم سفید، در قسمت پایینی هر شاخه زعفران وجود دارد) بین ۱۷۰ تا ۲۳۰ است.
  • قدرت رنگ دهی را در زعفران نگین (زعفرانی که دیگر ریشه ندارد و فقط شاخه های قرمز زعفران را در آن می بینید) بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ است.
  • قدرت رنگ دهی زعفران نگین صادراتی (زعفرانی که قسمت بالایی آن درشت تر و پهن تر از نگین معمولی است و بیشتر به درد صادرات می خورد) بالای ۲۶۰ باید باشد.
این را هم بخوان :  پلو یونانی

بالاخره زعفران چه رنگی است ؟

زعفران یک رنگ ثابت ندارد، انواع زعفران رنگ‌های مختلفی دارند، اما خب تصویر بالا به شما رنگ‌های مختلف زعفران را نشان می‌دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، این است که زعفران اصل و واقعی و باکیفیت، بالافاصله پس از قرارگرفتن در آب، رنگ نمی‌دهد و ضمناً رنگ زرد دارد نه نارنجی ! (به آب رنگ زرد می‌دهد نه نارنجی) چیزی شبیه به رنگ بستنی زعفرانی .

زعفران و رنگ زعفرانی

ریشه زعفران چه رنگی است ؟

احتمالاً تصویری که شما از ریشه زعفران دارید با آن‌چه واقعاً منظور ما از ریشه زعفران است متفاوت باشد. شما فکر می‌کنید ریشه زعفران، منظور آن بخشی از زعفران است که در خاک قرار می‌گیرد، اما این‌طور نیست.

کلاله زعفران رنگی قرمز دارد که هر چه به پرچم خود نزدیک‌تر می‌شود این قرمزی به زردی میل می‌کند. ریشه زعفران در حقیقت به قسمت زرد رنگ کلاله و انتهای آن گفته می‌شود. بنابراین منظور از ریشه آن قسمتی که در خاک قرار دارد نیست و قسمت انتهایی کلاله مد نظر ما است.

هر گیاه زعفران از شش گلبرگ به رنگ بنفش، سه پرچم به رنگ زرد و سه نخ یا همان کلاله به رنگ قرمز متمایل به نارنجی تشکیل می‌شود. به نوع چیدن زعفران که از قسمت ریشه کلاله باشد، در اصطلاح دخترپیچ یا دسته‌ای می‌گویند. قطعاً هرچه به قسمت ابتدایی و سرخ رنگ زعفران نزدیک می‌شویم کیفیت زعفران کشت شده بهتر خواهد بود و قیمت بالاتری نیز دارد. قسمت سرخ رنگ کلاله همان زعفران اصلی و مرغوب محسوب می‌شود.

What other question might you think? Well, it’s clear what color saffron is! But the fact is that many users on the Internet are looking for information about the color of saffron. The main reason is that users want to distinguish counterfeit saffron from genuine saffron, so they are looking for an accurate answer to the question of saffron color. In this post, we will tell you exactly what color saffron is.

خلاصه
زعفران چه رنگی است
عنوان
زعفران چه رنگی است
توضیح

شما می خواهید بدانید زعفران چه رنگی است و از طریق رنگ زعفران، اصل و خالص بودن یا تقلبی و ناخالص بودن زعفران را تشخیص دهید. اینجا رنگ زعفران را توضیح داده ایم.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

لوبیا کباب رشتی

لوبیا کباب، غذای خوشمزه رشتی ها

وقتی به فرهنگ غذایی اهالی رشت و استان گیلان نگاه می کنیم، تعداد بسیاری غذاهای …

یک نظر

  1. یعنی اگه نمیگفتی فکر میکردم زعفرون آبیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *