طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد

کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح ،با 156 رای موافق، 23 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن این طرح را مصوب کردند.

براساس این طرح مجلس ،ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با افزایش اعضای آن، تقویت شده و مسئول صدور مصوباتی در زمینه انجام این فریضه الهی ا خواهد بود.

در این طرح وظیفه لسانی امر به معروف و نهی از منکر بر عهده همه مردم گذاشته شده اما وظیفه اقدام عملی در این زمینه از وظایف حکومت برشمرده شده است.

نمایندگان پس از تصویب کلیات در جلسات آینده جزئیات این طرح را مورد بررسی قرار خواهند داد.

نظرات موافقان کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، یک عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم ملایر به عنوان موافقان کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در صحن مجلس سخنرانی کردند.

حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح مذکور به عنوان نخستین موافق این طرح طی سخنانی اظهار داشت: در آیات قرآن و روایات بر موضوع امر به معروف و نهی از منکر تاکید شده و اهمیت این موضوع براساس آیات و روایات و سیره نبوی و علوی بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر، قوام هر حکومتی است و اگر این موضوع در جامعه مورد غفلت قرار گیرد، انسان های شرور و ظالم در جامعه مسلط می شوند لذا ضرورت این واجب الهی برای صیانت از جامعه است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه فرهنگ مهمتر از اقتصاد و صنعت است، تصریح کرد: یکی از اساسی ترین مسائل فرهنگی بحث امر به معروف و نهی از منکر است و این طرح می تواند حرکت خوبی در این زمینه باشد.

سالک برهمین اساس خاطرنشان کرد: پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس نهم همت کردند و چنین طرحی را آماده کردند و این طرح در جهت تقویت ستادی است که به دستور مقام معظم رهبری برای احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است.

در ادامه محمد دهقان نقندر نماینده مردم طرقبه و عضو هیئت رئیسه مجلس در سخنانی با عنوان موافق دیگر کلیات این طرح اظهار داشت: براساس قانون اساسی دولت وظیفه دارد در راستای ایجاد فضای مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و مبارزه با مظاهر فساد و بی اخلاقی اقدام کند. همچنین قانون اساسی در اصل هشتم بر نظارت همگانی تاکید کرده و مقرر کرده که مردم نسبت به مردم، مردم نسبت به مسئولین و مسئولین نسبت به مردم نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: این موارد در قانون اساسی ما بوده و هست و در این طرح نیز در واقع همین موارد مورد تاکید قرار گرفته است و اینکه چرا تاکنون این قانون اساسی اجرا نشده به دلیل خلأهایی بوده که از نظر اجتماعی وجود داشته و شاید یکی از علل کوتاهی در این زمینه این بوده که شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی این امر بوده است و مجلس به همین دلیل کوتاهی هایی داشته است.

این عضو هیئت رئیسه با تاکید بر اینکه نباید در یک کشور اسلامی دچار افراط و تفریط شویم، گفت: در این مجلس طرحی ارائه شد که پس از آن کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس با تشکیل یک کمیسیون مشترک جلساتی را به صورت فشرده برگزار کردند و این طرح را مورد بررسی قرار دادند و حدود و ظهور امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب شرع مشخص کردند.

دهقان افزود: در این طرح بر نظارت همگانی مردم نسبت مردم تاکید کردیم و امر به معروف در مرتبه زبانی و نوشتاری را وظیفه همه مردم دانستیم اما مرتبه عملی آن از وظایف حکومت است.

همچنین احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در سخنانی به عنوان موافق دیگر این طرح تاکید کرد: منکرات زیادی که در جامعه وجود دارد، به دلیل نادیده گرفتن دستورات اسلامی است.

 

وی افزود: وضعیت فعلی کشور به گونه ای است که آمران به معروف و ناهیان از منکر مظلوم هستند و باید با تصویب چنین قوانینی راه را برای حمایت از آمرین به معروف باز کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان برخی از مخالفین این طرح گفت: هر کشوری قوانین مربوط به خود را دارد و ما هم وقتی به کشورهای دیگر می رویم به قوانین آنها احترام می گذاریم. همچنان که فرهنگ اولی بر اقتصاد است و باید ببینیم که ما به دنبال اقتصاد گردشگری هستیم یا اشاعه فرهنگ اسلامی؟

نظرات مخالف طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

در این جلسه کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف اول کلیات این طرح طی سخنانی اظهار داشت: مجلس باید قداست چهره رحمانی اسلام را حفظ کند و سعی کند در بحث امر به معروف و نهی از منکر چهره رحمانی اسلام خدشه نبیند.

این را هم بخوان :  مواظب مسافران پنهان روزهای سرد باشیم

وی افزود: با این طرح مجلس ستاد موجود احیای امر به معروف و نهی از منکر به هم می خورد و این موضوع با اصل 57 قانون اساسی منافات دارد.

همچنین حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس نیز به عنوان مخالف دیگر این طرح اظهار داشت: احساس می شود مطالعه عمیقی در این طرح صورت نگرفته و فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند که کار عمیق تری در این زمینه صورت گیرد.

برخی از مواد این طرح را مغایر با اصل 75 قانون اساسی برشمرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر تنها با بحث لسانی حل نمی شود و خدماتی مانند اشتغال و توجه به پتانسیل های کشور در بحث امر به معروف و نهی از منکر باید اصل قرار گیرد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: برخی از موادی که در این طرح مطرح شده به نوعی دخالت در کار و وظایف دیگر ارگان ها مانند نیروی انتظامی و قوه قضائیه است بنابراین اگر این طرح به کمیسیون برگردد و بررسی بیشتری شود می تواند موثرتر واقع شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور به عنوان نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی اظهار داشت: این طرح اشکالاتی دارد و ساختاری را برای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تعریف کرده که اعضای این ستاد به 17 نفر افزایش می یابند که 6 نفر از آنها وزرا هستند و 11 نفر نیز مقامات دیگر از جمله فرمانده بسیج، امام جمعه تهران و برخی مقامات دیگر هستند.

وی افزود: براساس این طرح، اگر مصوبات این ستاد انجام نشود تخلف صورت گرفته و زندان و مجازات در پی دارد. همچنین در این طرح پیش بینی شده اقداماتی مانند صدور مجوز برای برگزاری تجمعات باید توسط این ستاد صادر شود که با این وضع مشخص نیست که مسئولیت وزارت کشور چه می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین گفت: در حال حاضر وزارت کشور باید مجوز چنین اقداماتی را صادر کند اما اگر این موضوع به تصویب برسد، اگر مشکل امنیتی پیش بیاید باید به چه کسی رجوع کرد و چه کسی پاسخگو است.

وی افزود:«همچنین در این طرح اختیار وزارت کشور برای دادن مجوز ایجاد نهادها و سازمان های مردم نهاد از این وزارتخانه گرفته شده و به ستاد امر به معروف و نهی از منکر داده شده است که این موضوع اشکالاتی را به همراه خواهد داشت».

حجت الاسلام انصاری برهمین اساس گفت: بهتر است این طرح به کمیسیون برگردد تا ایرادات آن رفع شود.

دولت در تصویب طرح حمایت از آمران به معروف مردانه به مجلس کمک کند

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از آمران و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی در این جلسه و در جریان بررسی کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر طی سخنانی اظهار داشت: در حال حاضر 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و بحث امر به معروف و نهی از منکر جزء ضروریات دین ما است. اما هنوز حتی یک سنگی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر بنا نکرده ایم.

وی با اشاره به برخی ایرادات که مخالفین این طرح مطرح کردند، گفت: کسی نمی گوید که این طرح وحی منزل است و باید همینگونه به تصویب برسد بلکه می توان ایرادات آن را اصلاح کرد. اما مهم این است که کمیسیون فرهنگی گام اول را در این زمینه برداشت و پس از آن با کمیسیون قضایی یک کمیسیون مشترک تشکیل داد و با برگزاری جلساتی با یکدیگر این طرح را مورد بررسی قرار دادند. حتی اعضای این کمیسیون مشترک در مواقع تعطیلی مجلس هم جلسه گذاشته است.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور که نسبت به واگذاری برخی اختیارات وزارت کشور به ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این طرح انتقاد داشت، گفت: اینکه می گویند با تنفیذ این اختیارات وضعیت امنیتی کشور به هم می ریزد، حرف درستی نیست. چرا باید هرج و مرج شود؟ در حالی که مسئول بسیج و مسئولین نیروی انتظامی در این ستاد حضور دارند و ما در این طرح تمهیدات بسیار دقیقی را برای این موضوع لحاظ کرده ایم.

حجت الاسلام آقاتهرانی با تاکید بر اینکه این طرح براساس اصل هشتم قانون اساسی است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سال ها اقدامات زیادی در زمینه امر به معروف ونهی از منکر انجام داده اما هنوز کار اجرایی جدی صورت نگرفته بنابراین باید فکری کرد تا حمایت جدی از آمران به معروف صورت بگیرد.

وی برهمین اساس تاکید کرد: از دولت می خواهم که به صورت مردانه به جای نقدهای آبکی در این زمینه به مجلس کمک کند.(تسنیم)

 

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *