ماجرای تجاوز به ریحانه جباری

قتل یا دفاع؟ ماجرای تجاوز به ریحانه جباری

ریحانه جباری دختر ۲۶ ساله‌ای است که به اتهام قتل عمد در آستانه اعدام قرار دارد. او در تمام جلسات گفته که قتل در دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی صورت گرفته است. وکیل ریحانه تنها راه نجات او را بخشش خانواده مقتول می‌داند.

این مطلب به روز شد برای خواندن به انتهای پست مراجعه کنید

تمامی مطالب این پست از خبرگزاری های دیگر برداشته شده است

لذا شادابطور صحت یا عدم صحت ان را تایید نمیکند

بازدید کنندگان عزیز تا این لحظه مطلبی درباره اظهارات وکیل مدافع مقتول و خانواده وی در نت منتشر نشده است 

لذا یک طرفه نمیشود برداشت کرد

لطفا دقت کنید

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اجرا شدن حکم اعدام ریحانه جباری در هفته اخیر صحت دارد یا اصلا او اعدام شده است؟ گفت: ایشان اعدام نشده است.

ریحانه جباری، متولد ۱۳۶۶، طراح دکوراسیون داخلی یک شرکت تبلیغاتی و دکوراسیون، ۲۰ ساله بود که به طور اتفاقی با شخصی به نام “مرتضی سربندی”، پزشک ۴۷ ساله، متاهل، دارای سه فرزند  آشنا شد.

آشنایی سربندی با ریحانه بر اساس شنیدن مکالمه تلفنی ریحانه در یک بستنی فروشی از سوی سربندی آغاز شد. در این مکالمه، ریحانه به شغلش اشاره می‌کند و سربندی که گویا به دنبال یک طراح دکوراسیون برای مطب جدیدش بوده، پس از شنیدن این مکالمه تلفنی، باب آشنایی با ریحانه را باز می‌کند.

دیدار بعدی اما منجر به قتل سربندی توسط ریحانه می‌شود. بر اساس گزارش‌های دادگاه، روز قرار، سربندی ریحانه را در جایی نزدیک محل قرار سوار خودروی خود می‌کند و قبل از رسیدن به محل نیز جلوی یک داروخانه توقف کرده و مقداری جنس می‌خرد که بعدا معلوم می‌شود کاندوم بوده است. یکی از دو لیوان آب میوه‌ای هم که روی میز محل قرار بوده، حاوی داروی خواب‌آور بوده است. به گفته عبدالصمد خرمشاهی، وکیل ریحانه جباری، همه این‌ها دلایلی برای قصد قبلی تجاوز از سوی سربندی بوده‌اند.

وکیل ریحانه جباری

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع ریحانه جباری

با رسیدن به محل قرار، ریحانه متوجه می‌شود که آنجا آپارتمانی مسکونی و خالی از سکنه است که به گفته سربندی قرار بوده به مطب او تبدیل شود و دکوراسیون داخلی آن هم توسط ریحانه انجام شود. طبق گزارش دادگاه بنا بر اظهارات متهم، “سربندی پس از حمله به ریحانه با قصد تجاوز به او، از سوی ریحانه مورد اصابت چاقو در ناحیه کتف راست قرار می‌گیرد و ریحانه نیز بلافاصله از محل فرار می‌کند.”

سربندی در اثر تقلای زیاد و خونریزی ناشی از جراحت فوت می‌کند. دادگاه اتهام قتل عمد با قصد قبلی را برای ریحانه اعلام و او را به اعدام محکوم می‌کند. این در حالی است که بنا به اظهارات وکیل ریحانه جباری در دادگاه و یادداشتی که او پس از صدور حکم نوشت، نه قتل عمدی بوده و نه ضربه وارده مرگبار، ضمنا ریحانه در تمامی مراحل بازجویی و دادگاه اعلام کرده که صرفا برای دفاع از خودش دست به حمله زده است.

«قتل در دفاع از ناموس»

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل ریحانه، در یادداشتی که در آذر ۱۳۸۸ پس از پایان محاکمه ریحانه در روزنامه “اعتماد” منتشر کرد، بر این نکته تاکید داشت که ریحانه به دلیل شرایط روحی لحظه وقوع جرم، امکان کمک طلبیدن از نیروی انتظامی را نداشته و بنابراین دست به دفاع شخصی زده و عمل او تنها به منظور “دفاع از ناموسش” بوده است.

خرمشاهی در یادداشت خود آورده بود: «قتل در مقام دفاع از ناموس (اگر ثابت شود) جرمی است که از منظر عرف و جامعه هرگز مورد سرزنش قرار نگرفته است و وجدان جمعی هر چند مجری قانون، مرتکب را مجرم بشناسد و دفاع او را متناسب نداند او را تبرئه می‌کند و بر همین اساس است که در اکثر کشورهای جهان در موارد مشابه پس از بررسی کلی پرونده و ظواهر امر حتی اگر دفاع مشروع ثابت نشود اما مرد بیگانه از حدود متعارف گذشته باشد یا قصد شومی را داشته باشد و زن به دلیل ترس ناشی از شرایط یا تصورات غلط دیگر فرد مهاجم را به قتل برساند، در مجازاتش تخفیف قائل می‌شوند.».

حکم تنها با رضایت خانواده مقتول متوقف خواهد شد

حالا با گذشت شش سال از وقوع قتل و چهار سال پس از صدور حکم اعدام ریحانه رجباری، رئیس قوه قضائیه این حکم را تایید کرده و حکم برای اجرا به دایره اجرای احکام رفته است. اما ریحانه جباری بی‌خبر است که به زودی حکمش اجرا خواهد شد.

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری، دانش‌آموخته رشته تئاتر است و در حال حاضر به بازیگری و کارگردانی مشغول است. او در آخرین پست فیس بوکش ضمن تشکر از کسانی که به فکر کمک به ریحانه هستند از مردم تقاضا کرده تا “بدون اغراق و دروغ تنها به ریحانه کمک کنند که از اعدام نجات پیدا کند”. او با تاکید بر اینکه زندگی دخترش در دست خانواده سربندی است، نوشته است: «بخشش یا انتقام از دخترم صرفا در دستان خانواده سربندی است. با فرافکنی، بند دل مرا پاره نکنید. چیزی نگویید که زنگار بر دل خانواده سربندی بنشیند که نه خدا می‌پسندد و نه خلق خدا. حتما راهی هست که با زیبایی و فرهنگ به جنگ اعدام، بی‌عدالتی و رفتار زشت رفت. دست تک تک انسان‌های با شرفی را که در این روز‌ها یاریم می‌دهند به گرمی می‌فشارم و قدردان زحماتشان هستم.»

یکی از دوستان مادر ریحانه جباری به نام “فاطی محمدی” در یادداشتی نوشته است که ریحانه در ۹ سالگی در یک تئا‌تر عروسکی و سپس در سریال “چشم به راه” به کارگردانی اصغر فرهادی بازی کرده است. وی در این یادداشت می‌نویسد: «دختربچه‌ای که در ۹ سالگی بر روی صحنه رفت تا نقش اصلی نمایش عروسکی “رویای شبانه” را در فستیوال بین المللی نمایش عروسکی تهران بازی کند. سخنم با بازیگر نقش دخترکی است که از تنهایی و شب می‌ترسید و در یکی از شب‌هایی که تنها بود و وحشت‌زده، ماه و ستاره‌ها به دیدنش می‌آیند و با رقص و سرود و صحبت به دخترک ثابت می‌کنند که شب ترسناک نیست.»

این را هم بخوان :  مرگ نخستین بیمار مبتلا به کرونا در ایران

او در پایان یادداشت خود می‌نویسد: «ریحانه جان، اما آن مرد،‌‌ همان که با کاندوم و زور و داروی بیهوشی و پول آمد، هیچوقت نفهمید که دختری مثل تو افقی بسیار وسیع‌تر از همه خیال‌های او دارد، کاش آتش به رویا‌هایت نمی‌زد با خیال‌های باطلش.»

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع ریحانه جباری، تصریح می‌کند که در حال حاضر تنها راه نجات ریحانه گرفتن رضایت از خانواده مقتول است. او می‌گوید: «بعد از پایان تعطیلات نوروزی قرار است جلسه صلح و سازش از سوی قوه قضائیه با خانواده مقتول برگزار شود و ما امیدواریم که در این جلسه بتوانیم رضایت خانواده مقتول را جلب کنیم.»

خرمشاهی تاکید می‌کند که موجباتی برای توقف حکم از سوی رئیس قوه قضائیه وجود ندارد و بهتر است تمامی تلاش‌ها بر جلب رضایت خانواده مقتول متمرکز شود.

————————–

صحبت های جدید وکیل ریحانه جباری

26 فروردین

شعبانی وکیل خانواده مقتولی که به دست ریحانه جباری کشته شد در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جوسازی‌های اخیر رسانه‌ای و ادعای برخی از آنها برای جلوگیری از اجرای حکم قصاص ریحانه و گرفتن رضایت از خانواده مقتول اظهار داشت: با توجه به اینکه حکم قصاص ریحانه جباری بر اساس روند قانونی و از طریق مجاری رسمی حقوقی کشور به پایان رسیده و وی به مجازات قصاص محکوم شده است. من به کسانی که داعیه دوستی با ریحانه جباری را دارند توصیه می‌کنم این تصور را نداشته باشند که این رأی باطل و نادرست است و با ادعاهای خود مرحوم سربندی (مقتول) را مورد اتهام و تهمت قرار دهند، چرا که وارد آوردن اتهام و تهمت به مقتولی که دستش از دنیا کوتاه است و قادر به دفاع از خود نیست نه تنها کمکی به عدم اجرای حکم قصاص ریحانه جباری نمی‌کند بلکه احساسات خانواده این مرحوم را جریحه‌دار کرده و آنها از اخذ رضایت فاصله بیشتری می‌گیرند.

وی ادامه داد: من به تمام کسانی که درصدد دفاع از خانم جباری هستند، توصیه می‌کنم که با طرح مسائل خلاف واقع و متهم کردن مقتول، موجب جریحه‌دار شدن احساسات خانواده وی نشوند، چرا که اینجانب به عنوان وکیل مقتول معتقدم که بر اساس اقاریر صریح خانم جباری، هیچ راهی از نظر حقوقی برای نادیده گرفتن مجازات وی از ناحیه دستگاه قضایی باقی نمانده است.

وکیل خانواده مقتول با بیان اینکه تلاش‌های تمامی مدافعان خانم جباری باید در راستای کشف انگیزه واقعی این قتل باشد، گفت: باید با اقدامات خود ساز و کاری، شرایطی را فراهم کنیم که با رضایت و گذشت خانواده مقتول از کشته شدن یک فرد دیگر جلوگیری کنیم.

شعبانی در واکنش به فضاسازی رسانه‌ای برخی از رسانه‌های داخلی و غربی عنوان کرد: من عمیقاً به تمام رسانه‌ها و مدعیان طرفداری از خانم جباری توصیه می‌کنم هرگونه موضع‌گیری، خصومت و تسویه حساب با حکومت جمهوری اسلامی و نهادهای مربوطه را به موضوع مجرمیت خانم جباری گره نزنند، چرا که این امر سبب می‌شود بیش از پیش؛ از موضوع اخذ رضایت و گذشت شکات فاصله بگیریم.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به چگونگی وقوع این قتل اظهار داشت: این پرونده در کمال دقت در دستگاه قضایی بررسی شد و بر اساس اقرار صریح خانم جباری، وی مرحوم سربندی را به قتل رسانده است و در پیامکی که شب قبل از حادثه برای یکی از دوستانش ارسال کرده بود، نیز صراحتاً عنوان کرده بود که فردا فردی را خواهم کشت.

وکیل خانواده سربندی با رد ادعای برخی از افراد مبنی بر سوار کردن ریحانه از سوی مقتول و انتقال وی به محل قتل گفت:‌ گرچه در این پیامک به اسم فرد خاصی اشاره نشده بود ولی روز بعد از ارسال پیام، مرحوم سربندی توسط ریحانه به قتل رسید و طبق اقرار صریح وی، ریحانه کاردی که با آن سربندی را به قتل رسانده بود از کوچه ذغالی‌های تجریش تهیه کرده بود و طبق شواهد شهاد وی با اختلاف چند ساعت به محل وقوع جرم وارد شده است.

شعبانی با تاکید بر اینکه بر اساس اقرار صریح متهم، وی مرحوم سربندی را در نماز و در حالت سجده با کارد مذکور به قتل رسانده است، افزود: پس از وقوع قتل، ریحانه از محل جنایت متواری می‌شود و در پیامکی برای مادرش ارسال می‌کند و از فردی به عنوان رضا-ش یاد می‌کند که هنوز هویت واقعی این فرد مشخص نشده است.

وی ادامه داد: پس از حضور پلیس در محل جنایت مأموران با تلفن همراه ریحانه که شماره آن جزو آخرین‌ شماره‌های موجود در موبایل مرحوم سربندی بود، تماس می‌گیرند و ریحانه اعلام می‌کند که در جاده چالوس است و این در حالی است که پلیس موفق می‌شود در یک منزل مسکونی و به همراه چاقوی خونی آلت قتل در شمال تهران دستگیر کند.

وکیل خانواده مقتول با بیان اینکه شواهد موجود دال بر ورود ریحانه جباری با رضایت خود در محل وقوع قتل دارد، تأکید کرد: شواهد موجود منافی ادعای دفاع ریحانه جباری است، ولی متأسفانه برخی از ابعاد این پرونده روشن نشده است و خانم جباری از معرفی رضا- ش و نقش وی در این جنایت خودداری می‌کند که این موضوع امکان وقوع این جنایت را به دنبال اغوا و تحریک رضا- ش تقویت می‌کند.

شعبانی در پاسخ به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر همکاری مرحوم سربندی با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی گفت:‌ مرحوم سربندی متخصص بیهوشی بود و در حوزه تجارت لوازم پزشکی فعالیت می‌کرد و هیچگاه کارمند هیچیک از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نبوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حکم قصاص تأئید شده و در روزهای آتی نیز اجرایی می‌شود، از دوستان خانم جباری و کسانی که قصد کمک به وی را دارند، تقاضا می‌کنم به گونه‌ای سخن نگویند که احساسات خانواده مرحوم سربندی جریحه‌دار شود، چرا که این موضوع فاصله آنها از اخذ رضایت از شکات پرونده را بیشتر می‌کند.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

384 نظر

  1. بنظر من اعدامش کار خوبی بود باید اعدام میشد و شد من به قوه قضاییه کشورمون افتخار میکنم همچین قاتلانی را باید جدا از همه چیز اعدام کنن مرسی

    • خطاب به خانواده مقتول مرتضی سربندی:
      شما که شرط آزادی مرحومه ریحانه جباری را گفتن حقیقت از طرف ایشان عنوان کرده بودید و واقعیات موجود را حقیقت نمی دانستید (کما اینکه ریحانه تمام آنها را حقیقت می دانست), به نظر شما با کشته شدن ایشان به نتیجه دلخواه خود رسیده اید؟ اگر شما منطقی فکر کرده بودید و اجازه بازگشتن ایشان به زندگی را می دادید این احتمال وجود داشت که به علت تغییر شرایط زندگی و از زندان آزاد شدن ایشان کم کم ترس مورد ادعای شما از نفر سوم پرونده در ایشان از بین رفته و شاید حقیقت مد نظر شما بازگو شود.
      شما که خود به این موضوع اذعان کرده بودید و بر این باور بوده اید که حتی ممکن است ریحانه قاتل نباشد چه اصراری بر کشتن ایشان داشتید و با این کار نه تنها , تنها روزنه ایی که با آن می توانستید شاید به حقیقت موضوع پی ببرید را از بین بردید, در ضمن آسایش خاطر وجدان خویش را نیز دچار تزلزل کردید.
      شما که به این موضوع واقف بوده اید که این تراژدی در کل دارای شبهات زیادی است و نفر سوم نقش تعیین کننده ایی در آن داشته است و علاوه بر اثر برخورد چاقو با کتف راست مقتول(ادعای ریحانه) , آثار ضرب و جرح در سراسر بدن مقتول وجود داشته است(ادعای پزشکی قانونی) و اثر تیر در بدن مقتول بوده است (بنا به نظر برادر مقتول) آیا فکر نمی کردید اگر صبر می کردید ممکن بود می توانستید با بازگو شدن مسائل در طول زمان به حقیقت پی ببرید.
      در نهایت با کشتن ریحانه به ناحق در حقیقت آرزوی شما برای یافتن حقیقت کشته شد.

  2. ریحانه در اخرین نامه اش و در بخشی از نامه اش چنین نوشته :
    ” پس برای آخرین بار میگم : قسم میخورم که خودم اینکارو کردم . قسم میخورم که اون قصد تجاوز داشت . ما با هم درگیر شدیم و اون انقدر قوی بود که اگر من نمیزدم اون گردن منو له میکرد . قسم میخورم که هیچ برنامه ای از قبل نداشتم . قسم میخورم که هیچکس منو تهدید یا تطمیع نکرده . قسم میخورم که چاقو مال من نبود و من از همونجا برش داشتم . پس خیالم راحته و خیالتون راحت باشه . اگر تمام کره زمین جمع بشن و بگن تو عمدا اینکارو کردی یا انگیزه ی دیگری به جز دفاع داشتی باکی ندارم. چون وجدانم آسوده است . لااقل خودم میدونم که فقط و فقط دفاع کردم و همین کافیه.

  3. خیلی ضد نقیض هس.پرونده یا مشکل دلره یا نخاستن موضوع اصلی مطرح کنن اما نمصانه نبود پایانش…….

  4. اجوابم پپوزخنده که اگر نمی کشت فاحشه بود وحالا که کشته اعدام شده خوش بحالش که پاک مرد داستان ریحانه داستان منم بود من ادم نکشتم اما توی دام شیطانی قرار گرفتم که خداروشکر از مهلکه گریختم و از صمیم قلب میگم تف توی ذات ادمای هرزه

  5. ریحانه ها تو این مملکت کم نیست!
    چقدر دختر که بهشون تجاوز میشه و …

    و همچنین امثال سربندی نامرد

  6. بي گناه اعدام شد. فقط همين

  7. خطاب به خانواده مقتول مرتضی سربندی:
    شما که شرط آزادی مرحومه ریحانه جباری را گفتن حقیقت از طرف ایشان عنوان کرده بودید و واقعیات موجود را حقیقت نمی دانستید (کما اینکه ریحانه تمام آنها را حقیقت می دانست), به نظر شما با کشته شدن ایشان به نتیجه دلخواه خود رسیده اید؟ اگر شما منطقی فکر کرده بودید و اجازه بازگشتن ایشان به زندگی را می دادید این احتمال وجود داشت که به علت تغییر شرایط زندگی و از زندان آزاد شدن ایشان کم کم ترس مورد ادعای شما از نفر سوم پرونده در ایشان از بین رفته و شاید حقیقت مد نظر شما بازگو شود.
    شما که خود به این موضوع اذعان کرده بودید و بر این باور بوده اید که حتی ممکن است ریحانه قاتل نباشد چه اصراری بر کشتن ایشان داشتید و با این کار نه تنها , تنها روزنه ایی که با آن می توانستید شاید به حقیقت موضوع پی ببرید را از بین بردید, در ضمن آسایش خاطر وجدان خویش را نیز دچار تزلزل کردید.
    شما که به این موضوع واقف بوده اید که این تراژدی در کل دارای شبهات زیادی است و نفر سوم نقش تعیین کننده ایی در آن داشته است آیا فکر نمی کردید اگر صبر می کردید ممکن بود می توانستید با بازگو شدن مسائل در طول زمان به حقیقت پی ببرید.
    در نهایت با کشتن ریحانه به ناحق در حقیقت آرزوی شما برای یافتن حقیقت کشته شد.

  8. من تقریبا تمام سایها دراین مورد روبررسی کردم درهیچکدوم ازاین سایت هابه این نکته ذکرنشده که ایا مقتول متاهل بوده یاخیر.باتوجه به این نکته کهزنای محصنه باعث محدور دم بودن شخص میشود ایا نمیشدباتوجه به این نکته درمجازات اعمال تخفیف ومجازات استفاده کرد

  9. با سلام و اظهار همدردی با خانواده ریحانه و با توجه به گزارش فوق چنین بنظر میرسد که در ابتدا آقای سربندی در ابتدا باب مراوده و صحبت را با ریحانه باز نموده و شیطنت را آغاز نموده است و چون درجه دکتری پزشکی داشته ، سخنانش مورد توجه ریحانه قرار میگیرد و به او اعتماد میکند و سوار اتومبیل او میشود و اگر به نفع ریحانه بخواهیم صحبت کنیم سربندی آن کاندوم را خریده بوده که اگر به ریحانه تجاوز نمود حامله نشود و شما قضاوت کنید ریحانه در آن موقع فقط بیست سال داشته و هنوز انسان در آن سال در عنفوان جوانی و بی تجربگی است و بیشتر بنظر میرسد که سربندی قصد هم خوابی با ریحانه را داشته است و بی تقصیر نبوده است و اگر ریحانه را اعدام کرده باشند یک ملت را داغدار کرده اند و خداوند عقل بیشتری به بعضی ها بدهد با تشکر .

  10. خطاب به خانواده مرحوم مرتضی سربندی:
    شما که شرط آزادی مرحومه ریحانه جباری را گفتن حقیقت از طرف ایشان عنوان کرده بودید , به نظر شما با کشته شدن ایشان به نتیجه دلخواه خود رسیده اید؟ اگر شما منطقی فکر کرده بودید و اجازه بازگشتن ایشان به زندگی را می دادید این احتمال وجود داشت که به علت تغییر شرایط زندگی و از زندان آزاد شدن ایشان کم کم ترس مورد نظر از نفر سوم پرونده (شیخی) در ایشان از بین رفته و حقیقت موضوع بازگو شود.
    شما که خود به این موضوع اذعان کرده بودید که حتی ممکن است ریحانه قاتل نباشد چه اصراری بر کشتن ایشان داشتید و با این کار نه تنها , تنها روزنه ایی که با آن می توانستید به حقیقت موضوع پی ببرید را از بین برده اید ,در ضمن آسایش خاطر وجدان خویش را نیز دچار تزلزل کرده اید.
    شما که به این موضوع واقف بوده اید که این تراژدی دارای شبهات زیادی است و نفر سوم نقش تعیین کننده ایی در آن داشته است آیا فکر نمی کردید اگر صبر می کردید می توانستید با بازگو شدن مسائل در طول زمان به حقیقت پی ببرید.
    در نهایت با کشته شدن ریحانه آرزوی شما نیز برای یافتن حقیقت کشته شد.

  11. با سلام به همه . اگه مقتول قصد تجاوز داشته یا نداشته هم مقتول و هم قاتل هر دو گناهکار هستند . چه بهتر که هردو بمیرند. این تنها عدالتیست که باید اجرا شود. همون بهتر که مرد و بهتر که ایشون هم بمیرد. اگه هم قصد تجاوز داشت ایشون اونجا چه میکردند. یک دختر 19 ساله یکماهیست که با فردی 50 ساله ارتباط دارد در ضمن باکره هم نبودند . پس چه بهتر زودتراز اینها اعدام گردند.

  12. سلام به دوستان

    هرچند با نوشته هاي وكيل و شما دوستان نميشه به نتيجه رسيد كه واقعا كي مقصر بوده .
    اگر براي دفاع از ناموسش بوده خداوند مهربون ما خودش كمكش ميكنه و مطمئن باشيد نجات پيدا ميكنه .
    اما اگر با قصد قبلي بوده باشه كه بازم كارش با كرام الكاتبينه كه چرا دست به قتل زده .
    اما دوستان دقت كنيد كه زن چقدر ميتونه بدبخت باشه : اگر بهش تجاوز بشه نميتونه از خودش دفاع كنه من يك زنم و زورم به 1 پسر بچه ي 10 ساله ي خودم نميرسه چه برسه به 1 مرد 40 ساله اگر به زني تجاوز بشه بدبخت رسواي عالمم ميشه .
    دوما : اگر هم از خودش دفاع كنه و كسي بميره بازم به جرم قتل كشته ميشه .
    حالا شما بگيد تكليف يك زن چيه ؟
    تجاوز بهش كنن ؟ قاتل بشه ؟ يا ………

    • کجای کاری خانم؟ اعدام شد ساعتی که شما کامنت گذاشتی چند ساعتی از اعدامش گذشته
      باهات موافقم ما خانمها خیلی بدبختیم

  13. ریحانه جباری بهترین دوران زندگیش را در زندان سپری کرد چه بمیرد چه زنده بماند چه حق چه ناحق ابرویش رفت و اما سربندی که دیگر مرده است اگر ریحانه به ناحق اعدام شود در حق روح سربندی ظلم بزرگی می کنید بهتر است از اعدام ریحانه بی خیال شوید و بخدا واگذار کنید

  14. این قضیه سوژه ی خارجیها هم شده و هرجور بشه حرف در میارن- دادگاه به اونا اهمیت نمیده نظر قاضی برای ما محترمه ایشالا که درست تصمیم بگیرن و اگه قتل عمد بوده خدانکرده, خانواده مقتول رضایت به اعدام نده ..

  15. سلام دوستان- واقعا کار قضاوت سخته هر دو چه مقتول خدابیامرز چه خانم مضنون به قتل قابل احترام هستن خدا میدونه کی گناهکاره کی بی گناه .. تو فضای مجازی ماجرای یکطرفه س حتی عکس اعدام خانم جباری رو گذاشتن راسته اعدامش کردن؟ من که شنیدم اعدام نشده . یعنی عکس ها ساختگیه؟

  16. قضیه واقعا پیچیده اس … پیچیده و پر از تناقض
    قضاوت حق هم با خداست …
    ولی چیزی که مشخص و بی برو برگرد حتمیه (باتوجه به اظهارات هردو طرف) اینه که مقتول به هیچ وجه معصوم نبوده چه قتل عمدی باشه وچه غیرعمدی (چون با وجود همسر و3 فرزند با یه دختر28 سال از خودش کوچیکتر وارد رابطه نامشروع میشه)

    از خانواده ی مقتول خواهشمندم رضایت بدن چون اگرم که قتل عمدی بوده این دختر 7سال از بهترین سالای عمرشو با وحشت و ترس از مرگ گذرونده و تقاص داده و با مرگ ریحانه شما به ارامش نخواهید رسید…
    اینم در نظر بگیرید که اگرهم که این قتل غیرعمدی باشه و قضیه تجاوز واقعیت داشته باشه قاتل و بی وجدان واقعی شما هستید… چون فقط یه دختر 19 ساله مثل من میتونه اضطراب و وحشت بی حدو اندازه تجاوز وننگ ومهر هرزگی رو درک کنه!

    • هیچ پیچیدگی نداره مرد 47 ساله یک دختر 20 ساله رو برده خونه خالی که چی بشه؟ نماز بخونه عجیب نیست
      بعد دختره به دلایل نامعلوم کشتش. این دختر چه پدرکشتگی داشته با این مرد. آدم بیطرفانه که نگاه کنه چیزی جز دفاع از ناموس نمیبینه. این آقا خودش رفته دنبال دختر. خودش اونو برده خونه خالی. آخه اگه اینقدر نمازخون بود و با خدا با دختر جوان تو خونه خالی چه میکرد؟
      کاملا مشخصه دفاع از ناموس بوده اما چون مقتول نفوذ داشته ماجرا برای من و شما به گونه ای تعریف شد که ابهاماتی داشته باشه تا این گندکاری ماست مالی بشه. حالا هم که دخترک رو اعدام کردند

  17. واقعا اگر ادام بشه ………….اینم خیلی فهمیدنش سخته بابا دفاع بوده خودتون بزارید جاشششششششششششششش بزارید دیگه بخدا اگه بزارید

  18. مگه نمى گه كاندوم خريده تو راه؟همون موقع از ماشين پياده مى شد احساساتى نباشيد منطقى باشيد اون دكتر اگه گولم زده باشه دختره خودش خواسته بره بعدشم همه چي واضح نيس الكى دفاع از ناموس نكنيد من دختر 23سالم تو عمرم كاندوم نديدم چه شكليه بعدش اون چه جورى فهميده يارو كاندوم خريده

    • دختره نگفته كه كاندوم خريده، در صحنه پيداش كردن، در ضمن دختره رو به عنوان طراح دكوراسيون به منظور طراحي داشته ميبرده خونه، و قطعا دختره هيچوقت فكر نميكرده شخصي كه داراي موقعيت اجتماعي خوبي هست (دكتر) و نيز هم سن باباش هست خيال تجاوز داشته باشه. شايد همه اينها نقشه هست. شايد قتل توسط دختر انجام نشده، شايد كسي ديگه قتل انجام داده و انداخته گردن دختره. فقط خدا ميدونه. شما هم دروغ نگو كه تا حالا كاندوم نديدي، اگه تحصيل كرده باشي حتما در كتاب هاي درسي دانشگاه ديدي و در داروخانه ها پشت ويترين ديدي.

  19. بعدشم فرقی نمی کنه که این دلایل که برای قاضی آورده شده است دروغ باشه یا حقیقت داشته باشد
    مهم اینکه برای قاضی حجت باشه و حقیقت و ببیند چه دلایلی دارد که اگر مورد قبول بود حکم صادر می کند اونم نه همینجوری بلکه با کارشناسی و نظرات دیوان و …
    پس اگر می خواهید کمک کنید لازم نیست نادیده و نشنیده قاضی بشوید
    لطف کنید دعا کنید و یا از خانواده مقتول بخواهید که رضایت بدهند اگر امکان دارد و …

  20. خیلی جالبه همه شدن یا قاضی یا وکیل مدافعه
    آقایون و خانم ها خیلی راحت دارید قضاوت می کنید
    چطور می توانید جای قاضی قضاوت کنید مگه پرونده را دیده اید یا بازپرس پرونده بوده اید
    شما اه فقط شنیده اید و از روی احساسات قضاوت می کنید و نظر می دید
    اولا از کجا و با چه دلیلی نظر می دید
    دوما شما که می گید تهمت به خانم جباری نزنید ، چطور به دادگاه و قاضی پرونده تهمت می زنید با چه سند و مدرکی
    سوما وکیل مدافع که پرونده را دیده و دفاع کرده اصلا این حرفای شما را نزده است
    چهارما به این راحتی حکم دادن راحت نیست که هر حرفی به ملت خواستی می زنی
    اصلا ربطی به دولت نداره ، قوه قضاییه مستقل از دولت هست
    په این حرفای خانم رجبی درست باشه و چه خانواده مقتول خلاصه اینکه برای قاضی و دیوان دلایل کافی وجود داشته که حکم به اعدام داده اند
    چرا وکیل خانم جباری به رضایت طرف مقتول قانع شده و اسرار دارد
    به مجرد قبول اینکه از خانواده طرف رضایت بگیریم یعنی جرم را قبول کرده ایم
    بعدشم اینکه شخص در گذشته تخلفی نداشته دلیل بر این نیست که قاضی قبول کند که در حال و آینده جرمی ندارد و انجام نمی دهد
    آنچه که برای یک قاضی حجت هست دلایل و شواهد و اقرارات مجرم و شاکی می باشد نه حرف و قول مردم
    بابا با انصاف قضاوت کنید و از خودتون و احساسات نظر ندید
    اگر شما واردتر هستید چرا نرفتید قاضی نشدید
    خیلی جالبه همه یه پا همه کاره هستند: هم قاضی هم مدافع هم کارشناس و هم وکیل و هم قاتل و هم مقتول و هم خاناده طرفین

    من طرفدار شخص خاصی نیستم ولی همین را می دانم که بین حق و باطل به فاصله چهار انگشت می باشد پس شنیدن کی بود مانند دیدن
    اونی که شواهد و دلایل و اقرارات و غیره را شنیده و دیده و قانع شده قاضی پرونده و کارشناسان و وکلا بوده اند

    این همه خانم نظر می دهند ، بدانند بی خود نیست که خانم ها قاضی نمیشند چون هم فقط احساسی قضاوت می کنند و هم عجله دارند
    صبر کنید همه چی معلوم میشه
    از شما خواهش شده که حرفی نزنید که موجب ناراحتی و تشدید عصبانیت خانواده طرفین بشه همین
    دیگه نه اینکه قاضی و کارشناس و مجری اجرای حکم بشید

    التماس دعا

  21. واقعا تو این مملکت آدم حتی جرات نمیکنه از خودش دفاع کنه بلاخره خانم ها در برابر تجاوز مردها چه کار کنند زنها قوت مردان را ندارند تا بتونند ضربه فنیشون کنند

  22. سلام.تا امشب اصلا از این جریان مطلع نبودم.امشب خیلی اتفاقی این صفحه را باز کردم و تقریبا همه نظرها را خواندم.
    به والله بیاناتی در این بین بود که اگر من عضوی از خانواده مقتول بودم.قصاص را جایز میدانستم.اگر خانم ه ریحانه بی گناه هستند.اگر خانواده محترم قصد رضایت دادن هم داشتند.با نوع بیان عده ای به احتمال منصرف شدن.دیگر بس است!کافی هست یک طرفه به قاضی رفتن عده ای که حتی اطلاعاتی که دارند هم از بین نظر دهنده ها مطالعه کرده اند و یک نظری هم داده اند….در منزل نشستن و حکم دادن کار دشواری نیست…اما اینکه بیان و نگاه شما به این مساله چه تاثیری در روحیه این خانواده میگذارد مهم هست و تک تک شما در دادگاه اخرت باید جواب گوی همین دلسوزی ها باشید…
    امشب در نظر ها دیدم فردی را که نوشته بودند علی معل الحق و حق معل علی(علی با حق است و حق با علی)….حقیقتا دلم گرفت که چقدر جای مولام امیرالمومنین حالا خالی هست…

    روی صحبت من با خانواده محترم جناب دکتر هست….
    متوجه شدم امروز صبح روز اعدام هست.در مورد نظر شخصی خودام هم فعلا حرفی نمیزنم….در حال حاضر گمان را بر این میگذارم که خانم ریحانه مقصر هستند و خانواده شما بر حق.قصاص بر شما حلال هست و کاملا حق بر قصاص دارید.احدی هم حق ندارد شما را سرزنش کند چون حق قانونی و شرعی شما قصاص هست…
    مسلما خانواده محترم و با آبرویی هستید.و نوع نگرش اطرافیان هم نسبت به این مساله ی بسیار حیاتی یعنی آبروی پدر مرحوم.برای شما مهم هست.احتمال میدهم اگر یک درصدهم احتمال ه تصمیم به حلالیت گرفتید.شاید بخاطر آبروی پدر بزرگوارتان پشیمان شدین….حق هم دارید…

    اما این را میخواهم عرض کنم خدمتتون.برای راحت تر شدن این ماجرا.و برای تصمیم گیری…….مولام امیرالمومنین را مد نظر قرار بدهید.آقا جانم مهدی عج را.خانم فاطمة الزهرا (سلام الله علیها)را…اگر این عزیزان در لحظه اجرای حکم حضور داشتند از کدام تصمیم شما بزرگواران خوشحال میشدند؟قصاص یا بخشش؟ایشون را در لحظه احساس کنید.تصمیم گیری به یقین آسان تر میشود.
    درست است.شما عزیزان حق دارید.اما خانم ریحانه نسبت به حال بچه سال بودند.اشتباه کردند.بچگی کردند.اما به هر حال باید تاوان بدهند.و به یقین این تاوان را در این 7 سال داده اند.هر لحظه به انتظار مرگ بودن بسیار بسیار سخت تر از یک بار اعدام هست.و به نظرم حال. ایشون شبیه به مرده متحرک باشند.که بارها حتی در خواب و خیال خود صحنه امروز صبح و لحظه اعدام را دیده اند.عذابی کشیدند که حتی تصوراش برای من و دیگر عزیزان خیلی سخت هست…..
    به نظرم شما بزرگ منشی خانواده خودتان را نشان دهید و ثواب رضایت را هدیه کنید به روح پدر مرحوم تان.حالا هم با حکم قصاص بر همه ثابت شده که خانم ریحانه مقصر هستند.پس رضایت شما هم موجب بی حرمتی نسبت به پدر مرحوم تان نمیشود….
    در آخر عرض کنم تصمیمی بگیرید که صاحب تان از آن تصمیم رضایت کامل داشته باشند…..

    یا علی مدد

  23. ريحانه خودش با ميل خودش رفته تو مكاني كه ميدونسته با يك مرد47 ساله تنها هست احتمالا طرف وضع مالي بدي هم نداشته هم پزشك بوده و هم كارمند سابق يك وزارتخونه ،ريحانه هم احتمالا با توجه به رابطه قبلي كه با اين آقا داشته از وضعيت مالي اين آقا اطلاع پيدا كرده پيشنهاد رابطه جنسي از طرف اون آقا داده شده ريحانه هم در ازاي گرفتن مبلغي پول پذيرفته ،ريحانه فقط قصد گرفتن پول رو داشته و قصد برقراري رابطه جنسي نداشته واسه همين يك چاقو با خودش مي بره كه اگه گير افتاد طرف رو بزنه ! شايدم قصد كشتن نداشته فقط دنبال پول بوده قبل از برقراري رابطه درخواست پول ميكنه شايدم مبلغ زياد ولي مرد مخالفت ميكنه و ميگه بعد از برقراري رابطه پول رو مي ده ريحانه هم مي بينه گير افتاده طرف رو باچاقو ميزنه وفرار ميكنه اصل ماجرا همينه و ريحانه از ترس آبروش نميتونه راستشو بگه!

  24. با عرض سلام خدمت خانواده مرحوم سربندی و ریحانه و خانواده شون
    ما هیچکدوم نمیتونیم قضاوت کنیم که چی اتفاق افتاده
    اما شما خانواده دکتر ، در موقعیت حساسی هستید. ما امیدواریم هر آنچه درست هست و موجب پشیمانی شما هم نشه اتفاق بیافته…
    اما خیلی سخته جون یک جووون رو گرفتن، درسته که همین عمل ریحانه باعث این اتفاق برای عزیز شما شده ولی باز سخته ببینی و شاهد بریدن نفس یک جوووون باشی.
    ریحانه ، شما هم برای آروم شدن این خانواده حقیقت رو به خودشون بگو…
    اینهمه رسانه و حرف تو دهن مردم انداختن به چه قیمتی؟؟؟ چی رو میخوای ثابت کنی عزیزم؟؟
    منصف باش، هیچ چیز بهتر از صداقت نیست
    به امید اینکه همه مردم این مرز و بوم جز راستی نگویند و جز نیکی نبینند.
    تقاضا میکنم از همه مردم، دنبال پیدا کردن عیب های خودمون باشم…
    چرا که اگه ما خوب بودیم ، اینجا سرزمین بهتری برای ما بود، بیاید از خودمون شروع کنیم، از قضاوت کردن بپرهیزیم
    به امید اینکه شب وقت خواب سرتون رو راحت رو بالشت بذارید و احساس گناه از شما دور باشه

  25. وحشتناكه….تا الان بيشتر از 400 نفر اعدام شدن!!! اينجا ديگه كجاست خدايااا به دادمون برس

  26. راجع به این موضوع توی نت زیاد گشتم و نظر وکلای دو طرف، بازپرس پرونده و نظر پسر وقتول و قاضی پرونده (آقای تردست) را خواندم
    به نظرم کاملترین و بی طرف ترین نظر را قاضی پرونده دادند که با توجه به اون حقیقت بهتر آشکار میشه
    از دوستان خواهش میکنم نظر قاضی را مطالعه کنند

  27. به نظر من اعدام درست نیست اما توجیهی برای کار این خانوم به اصطلاح باکره 19 ساله که تو اون سن و سال با یه مرد 47 ساله خواسته دوست بشه وجود نداره . توجیهی هم واسه رفتن تنها تو خونه براش وجود نداره.حالا این که پرونده چقدر پیچیدست مهم نیست.اما این خانوم از نظر تربیت خانوادگی مشکل دارن که واسه جامعه میتونه خطرناک باشه

  28. لذتی که تو بخشش هست تو انتقام نیست

  29. به نظر من البته شاید اشتباه کنم ولی چرا اون لحظه ریحانه فریاد نزده واز همسایه ها کمک نخواسته

  30. پویا عزیزی | روانشناس جنایی

    با سلام . دوستای عزیزم. پرونده خیلی پیچیدس . و حل کردن این مورد پیشتر به پای خود ریحانس.
    تمامی شواهد ها و تصمیمات و کار های صورت گرفته علیه ریحانس
    اون قاضیی که خودش حکم رو داده با کلی بررسی این کارو کرده
    مورادی که باعث شده این پرونده پیچیده بشه
    1 : خرید کاندوم بوده
    2: فرد ناشناسی که فقط اسمش هست ولی خودش نیست
    که من بدون شک میگم اون طرف الان خودشو پنهان کرده از ترس چون میگه شاید مشکلی برای من پیش بیاد
    تو این پرونده ها بنده زیاد بودم و از تجربیاتم بخوام بگم حکم دیگه عوض نمیشه و این حرفا بی فایدس

    بازم میگم همه چی علیه ریحانس
    پزشگ قانونی گفته سر نماز این قتل صورت گرفته . و این علیه ریحانس
    به این مورد دو طرفه نگاه کنید و همه چی رو بزراید دست خدا
    یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *