قد کودکان ایرانی «۴ سانتی‌متر» کوتاه شده‌است

یک مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا از کوتاه‌تر شدن ۴ سانتی‌متری قد کودکان ایرانی بر اساس نتایج آخرین تحقیقات و افزایش ۳۰ درصدی خرابی دندان‌های آن‌ها نسبت به نسل پیش از خود خبر داده‌است.

عزیزالله کمال‌زاده، دکترای تغذیه و فیزیولوژی و مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا یک‌شنبه دوازدهم بهمن در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» گفته‌است که این تحقیقات در جمعیت دانش‌آموزی مقاطع راهنمایی و دبیرستان مدارس ایران ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته انجام شده‌است.

به نوشته «اعتماد» گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت حاکی است که در همین مدت مصرف لبنیات در ایران فقط یک‌دهم درصد افزایش داشته‌است.

دو روز پیش از آن در ۱۰ بهمن، خبرگزاری ایسنا نیز از هشدار حسن هاشمی، وزیر بهداشت درباره کوتاه شدن قد ایرانی‌ها به دلیلبی‌توجهی به مصرف شیر و لبنیات کافی خبر داده بود.

آقای هاشمی با اشاره به اهمیت مصرف این مواد غذایی برای تامین پروتئین مورد نیاز استخوان‌ها و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان، حذف شیر و لبنیات را از سبد غذایی «مشکل فرهنگی» دانسته بود.

 

وزیر بهداشت ایران گفته بود «زمانی که صحبت از مصرف شیر می‌شود عنوان می‌کنند که باید قیمت آن ارزان شده و دولت سوبسید بپردازد اما این حرف را قبول ندارم… چرا که مردم برای چیزهای دیگر مثل لوازم آرایش و خرید چیپس و پفک برای کودکانش هزینه می‌کنند اما توجهی به مصرف روزانه یک و نیم تا دو لیوان شیر ندارند.»

وزیر بهداشت ایران همچنین گفته بود که در حال حاضر از هر دو زن بالای ۴۰ سال و هر سه مرد بالای ۴۰ سال کشور یکی پوکی استخوان شدید دارد و این آمار و ارقام برای آینده جوانان امروز بیشتر خواهد بود.

این را هم بخوان :  پدر و مادر مرتضی پاشایی از بیماری فرزندشان می گویند

روزنامه اعتماد در ادامه گزارش خود نوشته‌است که بر اساس گزارش‌های رسمی، ظرف سه سال گذشته و پس از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها، مصرف شیر و فرآورده‌های آن در کشور با کاهش ۲۲ درصدی مواجه شده‌است.

ناصر کلانتری، رئیس سابق انستیتو تحقیقات تغذیه در گفت‌وگو با «اعتماد» افزایش قیمت شیر و لبنیات را عاملی تاثیرگذار در حذف آن از سبد غذایی مردم در ایران ندانسته و گفته‌است که تنها ۹ درصد مردم دچار چنان فقر شدیدی هستند که قادر به تامین حتی پروئین اولیه مورد نیاز خود مانند نان نیستند، اما ۸۰ درصد جمعیت کشور نه به دلیل فقر مالی بلکه به علت فقر فرهنگی دچار اختلالات تغدیه‌ای هستند.

روزنامه اعتماد به نقل از وزارت بهداشت و صنایع شیر ایران همچنین نوشته‌است «سرانه مصرف شیر در کشور از ۷۰ الی ۸۰ کیلوگرم در سال تجاوز نمی‌کند که البته این رقم تا پیش از سال ۹۰، حدود ۹۰ الی ۱۰۰ کیلوگرم در سال بوده و این در حالی است که قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه (۱۳۸۹ – ۱۳۸۴) سرانه مصرف شیر به ۱۶۰ کیلوگرم در سال افزایش یابد.»

به نوشته اعتماد براساس گزارش‌های رسمی، این سرانه در اروپای غربی ۳۵۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم، و متوسط جهانی ۱۹۰ کیلوگرم در سال است.

روزنامه اعتماد به گزارش سال گذشته بانک مرکزی ایران نیز اشاره کرده که برپایه آن، ایرانی‌ها سالانه حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید فست‌فود و غذاهای آماده هزینه می‌کنند و با وجود بالارفتن قیمت‌ها و تورم، همچنان مصرف آن‌ها رو به افزایش است.

 

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *