ماجرای جنجالی لیلا حاتمی

نگاهی متفاوت به ماجرای جنجالی لیلا حاتمی

«از روزی که خانم لیلا حاتمی با ژاکوب 84 ساله مصافحه کرده‌، فضای مجازی و رسانه‌ای ایران محمل بحث‌های موافق و مخالف بسیاری شده است اما آنچه که منتقدان کمتر به آن توجه کرده‌اند، فلسفه وجودی مصافحه و روبوسی در فرهنگ غربی است و البته مهم‌تر از‌ آن، شرایط اضطراری‌ای که در این‌گونه موارد فرد با آن روبه‌رو می‌شود.»

سید ابوالحسن مختاباد با این مقدمه در خبرآنلاین نوشت: «در فرهنگ غربی کسی برای التذاذ جنسی با طرف مقابل مصافحه نمی‌کند و این را تنها آنهایی در خواهند یافت که نه حتی به عنوان توریست که مدتی را در این فرهنگ زیسته باشند.

به یاد داشته باشیم که لیلا حاتمی نماینده دولت ایران یا ارگانی از قوای سه‌گانه یا وزارت ارشاد و معاونت سینمایی در این جشنواره نیست که حتما بخواهد پروتکل‌های آن را در کشوری خارج از ایران رعایت کند اما فارغ از این جمله معترضه، نکته مهم‌تر شرایط اضطراری‌ای است که افراد در چنین مواقعی با آن روبرو می‌شوند.

 Gilles-Jacob-Leila-Hatami-Cannes-Festival1

 

حتما خوانندگان این نوشته به یاد دارند که دکتر محمود احمدی‌نژاد در مواجهه با مادر هوگو چاوز در مراسم تدفین با چه شرایطی روبه‌رو شد و به رغم آن همه حشم و خدمی که همراهشان بودند و بارها و بارها پروتکل‌های این‌چنینی را چک و خنثی (!) می‌کنند، اما در این حادثه وضعیت به گونه‌ای شد که هیچ کاری از دست کسی برنمی‌آمد و خود آقای احمدی‌نژاد هم در شرایط اضطراری قرار گرفت که مجبور به چنین عکس‌العملی شد و منتقدان داخلی هم متاسفانه به جای درک این شرایط مدام بر آتش این انتقاد نفت افشاندند و یک حادثه کوچک و بی‌اهمیت را این همه بزرگ کردند.

57393_360

نگارنده در سال‌های دور خاطره‌ای را از مرحوم رجایی خواندم که در اوایل انقلاب که ایشان وزیر آموزش و پرورش بودند، یکی از بادمجان دور قاب‌ چین‌هایی که در تمامی ادارات و نهادها حضور دارند وکارشان زیرآب‌زنی است، عکسی از یکی از مدیران آموزش و پرورش را که در پز و قیافه بوسیدن دست شاه بود به مرحوم رجایی نشان داد که آقای رجایی با پاره کردن آن عکس گفت اگر من هم در آن دیدار بودم همین کار را می‌کردم. (نقل به مضمون)

این را هم بخوان :  خورده شدن دختر توسط مرد آدمخوار

حال با چنین مسائلی و با توجه به اینکه خانم حاتمی تمام تلاشش را صورت داد و در رعایت پوشش هم سعی کرد حرمت‌ها را نگاه دارد، لذا مصافحه ایشان با پیرمردی 84 ساله را نباید این قدر با مته به خشخاش گذاشتن بزرگ کرد. نکته جالب اینکه در آرای برخی از فقها از جمله آیت‌الله سیستانی استثنائاتی برای مصافحه زن و مرد در شرایط اضطرار آمده است که حرمت شرعی این‌گونه حوادث را هم توجیه می‌کند.

9824_122

واقعا آدمی به شگفت در می‌آید که کشور با این همه مشکلات و مسائل اصلی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی روبروست و یک عده به جای دیدن نقطه مثبت خانم حاتمی (نخستین بانوی ایرانی که توفیق داوری در مهم‌ترین جشنواره سینمایی دنیا را به دست آورد) فقط دنبال اینند که بهانه‌هایی این‌چنینی پیدا کنند و آن را دستمایه کوبیدن افراد قرار دهند.»

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

10 نظر

  1. این افکار قدیمی رو کنار بزارید- برا یه بازیگر مشکلی نداره

  2. محمدرضا سیانی

    سلام درمورد خانم حاتمی می دونین می خواهم چی بگم همینکه حاتمی توانست چهره خودرا اشکارا نشان دهد تقدیر می خواهد که خداوند یکرنگان را بیشتر از منافقان دوست دارد چرا اونهایی را نمی گین که میایند جلوی میلیونها مردم دم از دین ایمان میزنند و بعد تمام ناموس زندگی ایده وشرف تورا و میلیونها نفر را می دزدند خانم حاتمی در جلوی مردم مردانه با یک نفر روبوسی کرد حال که می خواهی عمیق شوی این همه جوان اگر قرار است خلافی صورت بگیرد محرمانه بیشتر وبهتر وجالب تر بود تا این همه حرف باشد بهتر نیست کمی باز تر نگاه کنیم
    من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش هرکسی اندورود عاقبت کار که کشت
    تمام گرفتاریهایی که ما می کشیم از دو رویی است نه یک رنگی.

  3. کار ایشون بسیار بد و غیر قابل توجیه است

  4. لیلا حاتمی فوق العاده خانم باشخصیت و باکلاسی هستن،حتما اینطور صلاح دیده

  5. مگه کار بدی کرده؟ از احمدی نزاد بدتر که نکرده

  6. لیلا حاتمی کارش درسته هر کسی که بره خارج از ایران همین کارارو میکنن

  7. آریاقلی پور

    خانم حاتمی یک خانم باشخصیت ایرانی و هنرمند متعهدی هست. اگردلش بخواهد به سادگی میتواند مثل گلشیفته فراهانی (ناهنرمندی که فقط فکر لخت شدن هست) ازایران خارج بشود ولی نمی رود چون متعهداست واقعن این رفتارها که حاصل بی فرهنگی و کوته فکری ریشه دارو عمیق ایرانیان است انسان را مچاله و منهدم میکند. از مقاله ی منطقی شما بسیارمتشکرم علی الخصوص بندآخر را گل گفتی که نوشتی: “واقعا آدمی به شگفت در می‌آید که کشور با این همه مشکلات و مسائل اصلی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی روبروست …”

  8. واقعا خودتون از این توجیهتون خجالت نکشیدید؟ مگه ندیدید کلی÷ رو؟ لیلا حاتمی تو کدوم اضطرار این کار رو کرده آخه؟

    • اگه فکرت کشش این چیزارو نداره کسی مجبورت نکرده نظر بدی.آخه اون پیرمرد مگه مقصود خاصی از این کارش داشته ک شلوغش کردی ؟؟؟؟84 سال میفهمی یعنی چی؟

  9. بسيار كار خوبي كرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *