ویروس اچ آی وی در حال ضعیف تر شدن است

یک مطالعه عمده علمی حاکیست که ویروس اچ آی وی در روند تکاملی اش متحول شده و اکنون دیگر به اندازه سابق مرگبار یا مسری نیست.

مطالعه تیم محققان در دانشگاه آکسفورد نشان می دهد که این ویروس درحال تطبیق دادن خود با دستگاه ایمنی بدن است و خطر آن درحال تخفیف است.

این گزارش گفت که اکنون زمان بیشتری طول می کشد تا آلودگی به ویروس اچ آی وی باعث بروز بیماری ایدز شود و تغییرات در ویروس ممکن است به تلاش ها برای مهار اپیدمی گسترده این بیماری کمک کند.

بعضی ویروس شناسان می گویند که این ویروس در ادامه روند تکاملی اش نهایتا ممکن است “تقریبا بی خطر” شود.

بیش از ۳۵ میلیون نفر در جهان آلوده به این ویروس هستند و در درون بدن آنها نبردی ویرانگر میان دستگاه ایمنی و ویروس جریان دارد.

اچ آی وی مهارت فوق العاده ای در پنهان شدن دارد. ویروس به سرعت و بی زحمت جهش می کند تا از چشم سیستم ایمنی پنهان بماند و خود را با آن تطبیق دهد.

با این حال اچ آی وی اغلب افرادی را که از یک سیستم مصونیت قوی برخوردارند آلوده می کند.

پروفسور فیلیپ گولدر از دانشگاه آکسفورد گفت: “این ویروس بین دو جسم سخت گیر افتاده، یا له می شود یا باید خود را برای بقا تغییر دهد و این تغییر برایش هزینه خواهد داشت.”

تضعیف شده

“هزینه”ای که ویروس می پردازد کاهش توانایی تکثیر است که آن را کمتر مسری می کند و بیشتر طول می کشد تا سبب ایدز شود.

ویروس ضعیف شده به سایر افراد سرایت می کند و یک چرخه آرام کاهش شدت اچ آی وی شروع می شود. محققان با مقایسه کشورهای مختلف آفریقا به این نتیجه رسیدند.

پروفسور گولدر به بی بی سی گفت:‌ “کاملا چشمگیر است. مثلا می شود دید که توانایی تکثیر در بوتسوانا ده درصد کمتر از آفریقای جنوبی است و این خیلی هیجان انگیز است.”

این را هم بخوان :  5 ماسک زیبایی با میوه

“ما شاهد تکامل ویروس در برابر چشمانمان هستیم و سرعت وقوع این فرآیند غافلگیرکننده است. توانایی ویروس در ایجاد بیماری درحال کاسته شدن است و این به نابودی آن کمک خواهد کرد.”

نقش داروها

یافته های این مطالعه که در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم چاپ شده همچنین حاکیست که داروهای ضدویروسی هم در تحلیل بردن اچ آی وی نقش داشته اند.

مطالعه نشان داد که داروها در درجه اول خطرناک ترین نمونه های ویروس را هدف می گیرند که باعث می شود ویروس های ملایم تر جان به در برند و تکثیر شوند.

پروفسور گولدر اضافه کرد: “بیست سال قبل ده سال طول می کشید تا اچ آی وی باعث بروز ایدز شود، اما در ده سال گذشته در کشور بوتسوانا این احتمالا به دوازده سال و نیم افزایش یافته، نوعی تغییر تدریجی، اما در تصویر کلی تر این تغییری سریع به حساب می آید.”

“می توان تصور کرد که به مرور زمان این دوره طولانی تر و طولانی تر شود و در نهایت مردم چند دهه پس از آلوده شدن به اچ آی وی تازه نشانه های ایدز را بروز دهند.”

با این حال این گروه از محققان اخطار داد که حتی نمونه ضعیف شده اچ آی وی خطرناک است و می تواند باعث ایدز شود.

اچ آی وی اصلا از گوریل ها و میمون ها نشات می گیرد، هرچند در این حیوانات فقط باعث عفونت خفیف می شود.

hiv

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

رابطه مقعدی

آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟

اینجا به سوالی پرتکرار یعنی آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟ پاسخ دادیم. واقعیت این است که رابطه مقعدی باعث بارداری نمیشود اما نکات مهمی در این باره هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *