چرا پریودی نامنظم میشود ؟

چرا پریودی نامنظم میشود ؟

دختران ایرانی با توجه به ویژگیهای نژادی و تغذیه ای که در ایران رایج است، معمولاً از حدود سن 11 سالگی پریود شدن را تجربه می کنند. منظم بودن قاعدگی و پریود شدن در دوره های زمانی صحبح و منظم، نشانه سلامت بدن دختران جوان و بالغ است. اما این سوال که چرا پریودی نامنظم میشود، سوالی است که برای بسیاری از بانوان جوان مطرح است. در این مطلب از سایت شادابتور به این سوال که چرا پریودی نامنظم میشود به دقت پاسخ می دهیم. برای دریافت پاسخ سوال علل نامنظم شدن پریود و قاعدگی که تاثیر زیادی بر سلامت هر خانم جوانی دارد، این مطلب را انتها بخوانید.

مقدمه

خیلی از مواقع خانم های جوان در تاریخی که طبق برنامه شان منتظر پریود شدن هستند، پریود نمی شوند و این را نامنظمی قاعدگی یا همان پریود شدن می نامند. حالا در ادامه به این موضوع به طور کامل و دقیق پاسخ می دهیم، البته شما نیز می توانید اگر پاسخ سوال خود را نیافتید، از طریق بخش کامنت ها، سوال خود را مطرح کنید.

سیکل طبیعی پریود شدن چقدر است و پریود نامنظم به چه معناست ؟

خانم‌ها در حالت طبیعی بایستی تقریباً هر 30 روز یک بار، به مدت چهار تا هفت روز پریود ( شوند. بعد از گذشت مدتی که یک خانم جوان قاعدگی یا همان پریود را تجربه می کند، سیکلی برای آنها ایجاد می گردد. بعضی از بانوان جوان حتی می‌توانند ساعتی که قرار است پریود شوند را نیز پیش‌بینی کنند.
میزان خونی که طی هر قاعدگی (Period) از دست می رود، در خانم‌های مختلف متفاوت است. بعضی خانم‌ها از ابتدا پریودهای شدیدتری دارند و بعضی پریودی واقعا سبک دارند که اصلا احساس نمی شود.

بنابراین سیکل طبیعی قاعدگی، تقریباً 29 روز بدون خونریزی و سپس 4 تا 7 روز خونریزی دوران قاعدگی است. اگر طبق این برنامه که اشاره کردیم، شما در تاریخ مور نظر خونریزی تان شروع نشود، یک قاعدگی نامنظم رخ داده است که در ادامه بیشتر در مورد قاعدگی نامنظم یا همان پریود نامنظم توضیح داده ایم.

پریود نامنظم

نامنظم شدن پریود معمولا خانم ها را به یاد بارداری می اندازد. اما همیشه به تعویق افتادن پریود نشانه بارداری نیست که در ادامه به مهم ترین علل پریود نامنظم اشاره می کنیم :

همه خانم ها می دانند که می توانند نزدیک شدن به پریود خود را حس کنند. با نزدیک شدن به پریود ممکن است دچار هوس های عجیب غذایی شوید، تغییرات خلقی تجربه کنید یا گرفتگی هایی را در ناحیه رحم و شکم خود احساس کنید. پیش بینی پریود کار سختی نیست. اما در برخی خانم ها دوره پریود منظم نیست که این نامنظم شدن دوره ها مشکلات و نگرانی های زیادی در پی دارد.

اما یک پریود منظم دقیقا دارای چه فاصله هایی است؟ یک پریود منظم 21 تا 35 روز از دوره بعد فاصله دارد (این فاصله از اولین روز پریود این ماه تا اولین روز پریود ماه بعد محاسبه می شود) و معمولا از 2 تا 8 روز طول می کشد. به علاوه میزان شدت هر پریود در هر فرد متفاوت است، اما با این حال نباید فراموش نکنید که پد بهداشتی یا تامپون خود را هر 1 تا 2 ساعت عوض کنید.

زمانی که تغییری در این ریتم رخ می دهد – به این شکل که دوره های پریود با فاصله کمتری اتفاق می افتند، طول دوره بیشتر می شود، خونریزی شدیدتر می شود یا فرد یک دوره پریود را به طور کل از دست می دهد – پریود نامنظم تلقی می شود.

بدن ما مانند کتاب رفتار نمی کند، بنابراین غیر طبیعی نیست که یک خانم هر از گاهی نامنظم شدن پریود را تجربه کند، اما اگر پریود نامنظم به شکل یک مشکل مداوم در آمده، زمان آن رسیده که به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت این مسئله مشخص شود.

چرا پریود نامنظم میشود؟ و باید با پریود نامنظم چه کرد؟

اولین علت پریود نامنظم : بارداری

بدن خانم‌ها در زمان بارداری، سطوح مختلفی از هورمون‌ها را ترشح می‌کند که موجب متوقف شدن عادت‌ماهیانه می‌شود. البته در برخی موارد، قبل از اینکه عادت‌ماهیانه در خانم باردار به کلی قطع شود، کم شدن خونریزی یا عقب افتادن آن را تجربه می‌کند. اگر احتمال می دهید باردار هستید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

 

دومین علت پریود نامنظم : تغذیه

یکی دیگر از رایج ترین دلایل بر هم خوردن نظم قاعدگی یا همان پریود ها، غذاهایی است که می خوریم، و مهم تر از آن همه وزن. اگر رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات باشد یا وزن اضافه کرده باشید، بدنتان سطح متفاوتی از برخی هورمون ها را تولید خواهد کرد. برای بانوانی که وزن کم می‌کنند نیز این مشکل ممکن است پیش بیاید.

سومین علت پریود نامنظم : مشکلات تیروئیدی

تیروئید هورمونی است که نقش مهمی در بدن دارد. وقتی این هورمون کار خود را به درستی انجام می دهد، به تنظیم اشتها، انرژی و حتی سطح استرس کمک می کند. هورمون هایی که به وسیله غده هیپوفیز در مغز تولید می شوند، تیروئید را تحریک می کنند – و درست در راستای هورمون هایی تولید می شوند که تخمدان ها را تحریک می کنند، بنابراین اختلال در یکی می تواند باعث بروز مشکل در دیگری باشد.

این را هم بخوان :  تسکین علائم عادت ماهیانه به کمک رابطه جنسی؟

برای شناسایی علت این مشکل و آیا اینکه تیروئید شما کم کار است یا پر کار به پزشک مراجعه کنید. اگر علت بروز این مشکلات تیروئید شما باشد، پزشک دارو تجویز خواهد کرد.

اگر بعد از مصرف دارو سطح هورمون تیروئید تنظیم شود، پریود شما نیز منظم خواهد شد.

چهارمین علت پریود نامنظم : استرس و اضطراب

این مورد را در تمام مشکلات بدن و سلامتی می شونید : استرس ! اینجا هم در نامنظم بودن پریود استرس نقش دارد.

زمانی که خیلی مضطرب هستید، بدن هورمون کورتیزول تولید می کند، هورمون کورتیزول توانایی بدن برای تولید هورمون های باروری مورد نیاز برای قاعدگی منظم را به تاخیر می اندازد. استرس بر روی تخمک گذاری طبیعی تاثیر می گذارد و باعث می شود یک دوره پریودی نداشته باشید یا پریود شما نامنظم می شود.

علاوه بر این استرس باعث پریود دردناک می شود. پژوهشی در سال 2010 انجام شد و نشان داد که استرس زیاد علائم سندروم پیش از قاعدگی را بدتر می کند، از جمله نفخ، گرفتگی و نوسانات خلقی.

استرس یکی از مشکلاتی است که درمان آن بسیار سخت است، چرا که هر روز با انواع مختلف استرس روبه رو هستیم.

اما حتی 10 دقیقه ریلکسیشنن در طول روز تاثیرات چشم گیری بر سلامت می گذارد. هر کاری که فکر می کنید استرس شما را کاهش می دهد، انجام دهید، به عنوان مثال برای دویدن به پارک بروید، در کار خود نظم داشته باشید و در عین حال زمانی را برای تعطیلات و استراحت اختصاص دهید و در کلاس های یوگا شرکت کنید.

پنجمین علت پریودهای نامنظم : قرصهای ضدبارداری

این قرص ها واقعاً خطرناک و بد هستند. قرص های ضدبارداری، به بدن زن آسیب جدّی می زنند، مشکلات جدی در پریود که می تواند منجر به بیماریهای مهمی همچون سرطان در طولانی مدت گردد از عوارض قرصهای ضدبارداری است. پیشنهاد جدّی ما استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری است. انواع کاندوم که می توانید به راحتی و به دور از دغدغه های خجالت و … از طریق سایت های آنلاین و فروشگاه های اینترنتی خصوصاً فروشگاه اینترنتی رسمی کاندوم در آدرس www.candom.ir تهیه کنید، می توانند پاسخ مناسبی به این مشکل باشند.

ممکن است چند ماه طول بکشد تا بدنتان به دوز هورمون هایی که قرص های ضدبارداری وارد بدنتان می‌کنند، عادت کند و این واقعاً مساله سختی است، کاندوم را جایگزین قرص های ضدبارداری کنید.

سایر دلایل نامنظم شدن پریود در خانم ها

برای بررسی سایر دلایل می توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و با وی مشورت کنید. اما حذف تغذیه ها نادرست، استرس ها و همچنین قرص های ضدبارداری کمک فروانی به حل مشکل پریود نامنظم کند.

Why is the period irregular? Iranian girls usually experience a period of about 11 years of age due to racial and nutritional characteristics that are common in Iran. The regularity of menstruation and the periodicity of regular and regular periods is a sign of the health of young and old girls. But the question of why a period is irregular is a question that is posed to many young women. In this article, Shadabourt answers the question of why the period is irregular. To answer the question, the causes of irregular periods and menstruation, which have a great impact on the health of every young woman, read this article.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

رابطه مقعدی

آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟

اینجا به سوالی پرتکرار یعنی آیا رابطه مقعدی باعث بارداری می‌شود؟ پاسخ دادیم. واقعیت این است که رابطه مقعدی باعث بارداری نمیشود اما نکات مهمی در این باره هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *