چگونه شخصیتمان را بهبود بخشیم

شخصیت هر کس در طول عمرش چندین بار دستخوش تغییر و تحولاتی می‌شود؛ گرچه ممکن است متوجه بروز این تحولات نشویم اما با بالا رفتن سن، رفتارهایمان کم کم در ما تثبیت می‌شوند. به این ترتیب تنها راه بهبود شخصیت این است که رفتارهای خوب و مثبتمان را تقویت کرده و خصایص منفی را محدود کنیم.

خصوصیات شخصیتی خود را بشناسید:

خصوصیات مثبتتان را بنویسید؛ سعی کنید این لیست را بر اساس میزان اطمینانی که به وجود این خصایص در خود دارید تنظیم کنید. سپس خصوصیات منفیتان را بنویسید؛ این‌ها خصوصیاتی هستند که محدودتان می‌کنند یا مشکل‌ساز هستند.

  • توجه داشته باشید که مثبت و منفی بودن در این مقوله برای هر فرد متفاوت است. مثلاً ممکن است پرحرفی در زندگی یک نفر خصوصیتی مثبت به شمار رود و در زندگی کس دیگری موجب بروز مشکلات و درگیری شود؛ پس تغییراتی که ایجاد می‌کنید باید بر اساس نیازهای خودتان باشد.
  • نوشتن لیست خصوصیات منفی احتمالاً دشوارتر از لیست اول خواهد بود پس عجله نکنید و به شخصیتتان در جمع بپردازید و نه در خلوت خودتان.

خصوصیاتی که (فعلاً) نمی‌خواهید تغییر دهید را خط بزنید؛ تغییر دادن تمام جوانب شخصیتی به یک‌باره امکان‌پذیر نیست. کنار خصوصیاتی که می‌خواهید تقویت کنید ستاره بگذارید و بعد خصوصیات ستاره‌دار را اولویت‌بندی کنید.

این را هم بخوان :  فال امروز

رفتارهایتان را تغییر دهید:

خصیصه‌ای را که می‌خواهید تغییر دهید انتخاب کنید، مثلاً خجالتی بودن. حالا رفتارهایی را لیست کنید که خجالتی بودنتان را نشان می‌دهند مثل نظر ندادن در جمع یا دوری از مردم. حالا سعی کنید کارهای مخالف این رفتار را انجام دهید مثلاً دعوت به مهمانی‌های بیشتری را بپذیرید. اگر سختتان است سعی کنید در ابتدا از رفتارهای یکی از اطرافیانتان که این مهارت را دارد تقلید کنید تا کم کم عادت کنید.

خودتان را تشویق کنید:

افکارتان را مثبت نگه دارید، افکار منفی می‌توانند اعتماد به نفستان را خدشه‌دار کنند و موجب شوند تعهدتان نسبت به پیگیری این تمرین‌ها را از دست بدهید. سعی کنید کارهای جدید یاد بگیرید، مثلاً برای مقابله با خجالتی بودن کلاس جدیدی ثبت نام کنید یا عضو گروه جدیدی شوید تا با افراد جدیدی آشنا شوید.
مهم‌ترین نکته این است که به خودتان سخت نگیرید، تغییرات شخصیتی یک شبه اتفاق نمی‌افتند و به زمان و تمرین بسیار احتیاج دارند. بعد از یک ماه دوباره لیستتان را مرور کنید و ببینید تا چه حد موفق بوده‌اید و اگر میزان موفقیتتان راضی‌کننده بود یک خصیصه‌ی دیگر را هم به تمرین‌هایتان اضافه کنید.

درباره مرجان

مرجان هستم، نویسنده شادابتور. علاقه مندان به طراحی سایت و اینترنت و خصوصاً وبگردی. نظراتتون را در مورد نوشته های من ارسال کنید.

این را هم بخوان

بدون تصویر

تست روانشناسی شخصیت زنان (کامل)

یکیاولین قطار گردشگری اروپایی به تهراناز موضوعاتی که برای مردان بسیار جذاب است، روانشناسی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *