سقوط هواپیمای سپاهان ایر

سقوط ایران ۱۴۰ سپاهان‌ایر با ۴۸ سرنشین در مسیر تهران – طبس

ساعت ۹:۲۰ دقیقه امروز هواپیمای مسیر تهران-طبس سپاهان‌ایر با 48 سرنشین هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست داد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد.

گفته می‌شود این هواپیما از نوع ایران 140 و متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان بوده و به مقصد طبس فرودگاه مهرآباد را ترک کرده است.

این هواپیما با 48 نفر سرنشین هنگام بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در انتهای باند دچار مشکل شده و بر فراز شهرک آزادی دچار سانحه می‌شود.

10:26 *بروز سانحه هواپیمای ایران 140 به علت از دست دادن یکی از موتور‌ها/ اغلب مسافران جان باختند

در این باره محمد ایلخانی مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ساعت 9:20 دقیقه امروز هواپیمای مسیر تهران – طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست می‌دهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط می‌کند.

وی ادامه داد: در این هواپیما گروه پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: در این پرواز 34 مسافر بزرگسال، 3 نوزاد زیر دو سال و 3 کودک زیر 12 سال حضور داشتند.

ایلخانی بیان کرد: این هواپیما قطعاً سقوط داشته است و احتمال زنده ماندن مسافران آن کم است و شاید چندین نفر از این پرواز زنده مانده باشند.

10:27 *اورژانس تهران: هنوز اطلاعی از محل حادثه و تعداد تلفات نداریم

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان فارس،دقایقی پیش سانحه‌ای در فرودگاه مهرآباد رخ داد که طبق اطلاعات به دست آمده از این حادثه، ایران 140 سپاهان ایر و مسافربری بوده که 50 نفر مسافر داشته است.

اورژانس تهران در این زمینه اعلام کرده است که تا این لحظه هیچگونه اطلاع جدیدی از محل حادثه و تعداد تلفات نداشته است.

10:38 *اطفای حریق سقوط هواپیما به اتمام رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، عوامل آتش‌نشانی پس از اعلام سانحه سقوط یک هواپیما از نوع ایران 140 و متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر واقع در شهرک آزادی اعلام چند ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.

در حال حاضر عملیات اطفای حریق به اتمام رسیده است و محل حادثه در حال ایمن سازی است و تحویل عوامل نظامی داده شده است. تعداد مجروحان و جان‌باختگان دقیق این حادثه مشخص نشده است.

10:44 *محل سقوط هواپیما در منطقه مسکونی نیست

یک شاهد عینی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره چگونگی سقوط هواپیما در شهرک آزادی تهران، گفت: در زمانی که در خیابان در حال تردد بودم، چگونگی سقوط هواپیما را با چشم دیدم.

وی افزود: در زمان سقوط ابتدا قسمت انتهایی این هواپیما جدا شد و در کنار کارخانه شیشه سازی مینا در شهرک آزادی به زمین افتاد.

این شاهد عینی تصریح کرد: قسمت سر این هواپیما پس از جدا شدن در قسمت حفاظت شده صنایع دفاع با زمین برخورد کرد و شعله‌های آتش تمام منطقه را فرا گرفت.

به گفته این شاهد عینی، محل سقوط هواپیما در منطقه مسکونی نبوده است.

10:46 *هواپیمای سقوط کرده متعلق به سپاه پاسداران نیست

سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه هواپیمای سقوط کرده در تهران متعلق به سپاه است را تکذیب کرد.

10:49 *هواپیمای ایران‌140 از مسیر خود منحرف شده بود/سقوط روی درختان منطقه نظامی

علیرضا جهانگیریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: هواپیمای مسافری ایران 140 متعلق به هواپیمایی سپاهان ساعت 9:20 دقیقه امروز از باند فرودگاه مهرآباد پرواز می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی سپاهان ایر، ایرلانی مسافری است بیان کرد: این هواپیما در 4 مایلی فرودگاه سقوط کرده است.

وی بیان کرد: ظاهراً این هواپیما پس از خروج از باند از مسیر خود منحرف شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تعدادی از مسافران این پرواز جان باخته و تعدادی زخمی شده‌اند اظهار داشت: مسافران زخمی شده به بیمارستان اعزام شدند.

وی یادآور شد: این هواپیما به هیچ چیز روی زمین آسیب نزده است و هواپیما روی درختان یک منطقه نظامی سقوط کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پس از بروز این سانحه بلافاصله تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به محل حادثه اعزام شدند و اینجانب نیز هم اکنون بر سر صحنه سانحه حضور دارم.

10:54 *42 کشته و 3 مجروح در حادثه هواپیمایی مهرآباد

احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: این هواپیما مسافربری بوده و طبق اطلاعات به دست آمده بر روی منازل مسکونی و خودروها سقوط نکرده و در نتیجه ترافیکی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: مجروحان را پس از وقوع حادثه منتقل کردند، علت در حال بررسی است و نیروهای اورژانس و هلال‌احمر در محل حادثه حاضر شده‌اند.

صادقی گفت: توصیه می‌شود که مردم به محل حادثه مراجعه نکنند تا ازدحام ایجاد نشده و رسیدگی به مجروحان راحت‌تر انجام شود.

10:57 *اعزام تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری/‌ شماره ثبت EP-GPA هواپیما بود/ خطر از بیخ گوش عابران گذشت

حمید حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: یک فروند هواپیمای مسافربری ایران 140 صبح امروز در مسیر تهران -طبس دچار سانحه شد. معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: این هواپیما در ساعت 9:18 دقیقه در مسیر تهران – طبس پرواز کرده بود، دچار سانحه شد.

‌حبیبی اظهارداشت: این هواپیما به شماره ثبت EP-GPA متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان حوالی ورزشگاه آزادی دچار سانحه شد.

وی اضافه کرد: به محض وقوع سانحه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به محل سانحه اعزام شده‌اند و اطلاعات تکمیلی در اطلاعیه های بعدی به اطلاع مردم خواهد رسید.

یکی از شاهدان این حادثه به فارس گفت: واقعا صحنه دلخراشی بود. دم هواپیما وسط خیابان افتاده است. آتشی که دودش آسمان شهرک آزادی را تا لحظاتی تیره و تار کرده بود. خوشبختانه هواپیما نزدیکی‌‌ بازار هفتگی یکشنبه بازار سقوط کرد تقریبا 500 متر آن طرف‌تر و شاید کمتر؛ در غیر این صورت کلی تلفات جانی داشت.

10:59 *شورای مدیریت بحران تشکیل شد/ هواپیمای سقوط کرده متعلق به سپاه نیست

رحمتی درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره حادثه سقوط یک فروند هواپیمای سپاهان ایر اظهار داشت:‌ این هواپیما مسافربری بوده و حدود 40نفر بر اساس آخرین آمار مسافر داشته است و از تهران به سمت طبس در حال پرواز بوده که با سانحه‌ای مواجه می‌شود. در ضمن این هواپیما متعلق به سپاه نیست.

وی  ادامه داد:‌تمامی نیروهای امداد  ونجات در محل سانحه حضور دارند و در حال امدادرسانی هستند.

رحمتی در مورد علت حادثه گفت: علت سقوط این هواپیما هنوز مشخص نشده است و امروز جلسه شورای مدیریت بحران تشکیل و علل حادثه را بررسی می‌کنند.

11:02 * 5 نفر از مسافران به بیرون از هواپیما پرتاب شدند

احمد صادقی رئیس مدیریت بحران شهر تهران در رابطه با آخرین جزئیات حادثه هواپیمایی اعلام کرد که این هواپیما متعلق به صنایع هوایی ایران بوده و برای انجام کار تجاری به مقصد طبس پرواز کرده است.

وی ادامه داد: تعداد سرنشینان این هواپیما به همراه گروه پروازی 45 نفر بودند که در هنگام بلند شدن از زمین با مانع برخورد کرده و 5 مسافر به بیرون از هواپیما پرتاب شدند.

صادقی گفت: یک نفر از مسافران پرتاب شده فوت کرده و 3 نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

11:09 *پروازهای فرودگاه مهرآباد به قوت خود باقی‌ است/ انجام پروازها بدون تاخیر

مدیر مرکز اطلاع‌رسانی پروازهای فرودگاه مهرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: پس از وقوع سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 همه پرواز‌های فرودگاه بین‌المللی مهرآباد  به قوت خود باقی است و سر زمان مقرر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ تأخیری در انجام دیگر پرواز‌های مهرآباد رخ نخواهد داد و روند انجام پرواز‌ها و ورود پرواز به فرودگاه و خروج آن ادامه دارد.

11:12 *تاکنون 31 جسد حادثه سقوط هواپیما پیدا شده است

صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره حادثه سقوط یک هواپیما اظهار داشت: در حال حاضر در محل سقوط مشکل ترافیکی نداریم و نیروهای امداد و نجات در حال جمع‌آوری اجساد هستند.

وی ادامه داد: هنوز پاکسازی کامل در این حادثه صورت نگرفته است، یک قطعه از هواپیما به خیابان پرتاب شده که در حال انتقال آن به محل حادثه هستند و تاکنون 31 جسد پیدا شده است.

11:16 * 3 تا 7 نفر از عابران دچار حادثه شدند/ فوتی‌ها در حال شناسایی هستند

مرتضی مرادی‌پور معاون هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: هواپیمای سپاهان ایر پس از برخاستن از زمین که به مقصد طبس بوده است حوالی ساعت 10 صبح به دلیل خاموش شدن موتورهایش دچار سقوط شد.

وی ادامه داد: هواپیما دقیقا در ضلع جنوبی شهرک آزادی و به دیوار غربی شرکت شیشه برخورد کرد و دچار حریق شد.

مرادی‌پور گفت: به علت آتش گرفتن هواپیما تمام مسافران جان باختند و بر اثر حریق 3 تا 7 نفر از کارمندان شرکت شیشه و شهروندان عادی در اطراف حادثه مصدوم شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی افزود: در حال حاضر نوار امنیتی در محل حادثه نصب شده و مأموران انتظامی، اورژانس، امداد و نجات و آتش‌نشانی حضور دارند و اقدامات لازم برای شناسایی فوتی‌ها در حال انجام است.

11:25 *‌بررسی جعبه‌های سیاه آنتونف 140 توسط کمیسیون عالی سوانح سازمان هواپیمایی

احمد مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره سانحه هواپیمای ایران 140 سپاهان ایر که صبح امروز ساعت 9:20 رخ داد اظهار داشت: این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر و آنتونف 140 بوده است.

وی گفت: 40 نفر از سرنشینان این هواپیما مسافران پرواز و 8 نفر کرو پروازی بوده‌اند.

معاون وزیر راه یادآور شد: هواپیما پس از پرواز و خروج از فرودگاه مهرآباد در جوار شهرک آزادی و در محیطی جنگل‌کاری شده سقوط کرده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بر سر صحنه حادثه حضور داریم، اظهار داشت: در این حادثه اغلب مسافران کشته شده و حدود 3 نفر نیز به بیمارستان اعزام شدند.

وی یادآور شد: کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله پس از وقوع حادثه بر سر صحنه حاضر شدند و قطعا با بررسی جعبه‌های سیاه هواپیما علت وقوع حادثه تعیین می‌شود.

مجیدی تأکید کرد: احتمال می‌دهیم چند نفر از مجروحان این حادثه افراد باشند که در خیابان‌های مجاور تردد داشته‌اند اما این موضوع اثبات نشده است و باید از مجروحان بیمارستان استعلام شود.

11:29 *هواپیمای سقوط کرده به دیوار بتنی برخورد کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از محل حادثه سقوط هواپیما این هواپیما پس از سقوط به دیوار بتنی سها(سازمان هوایی ارتش) برخورد کرده و قطعات آن به اطراف پراکنده شده است.

بر اساس اخرین اطلاعات منتشر شده، در این حادثه 40 مسافر و  8 خدمه هواپیما فوت  کردند و 7 نفر از مصدومان به بیمارستان منتقل شدند که 3 نفر آنها با آمبولانس هوایی به بیمارستان امام خمینی منتقل شدند.

11:31 *قطعات هواپیما که به خیابان‌ها پرتاب شده بود جمع‌آوری شده است

به گزارش خبرگزاری فارس، سید جلال ملکی درباره حادثه سقوط هواپیما اظهار داشت: در ساعت 9:53 دقیقه صبح امروز حادثه سقوط یک هواپیما در شهرک آزادی به سازمان آتش نشانی شهر تهران اعلام و 7 ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه هواپیما توانسته بود از بافت مسکونی عبور کند و به دیوار حائل شهرک آزادی برخورد و سقوط کند.

ملکی بیان داشت: قطعاتی از هواپیما به اطراف پرتاب شده بود و آتش‌نشانان توانستند این قطعات را جمع‌اوری و نسبت به اطفای حریق بلافاصله اقدام کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: در دقایق اولیه اجساد این حادثه جمع‌آوری شد و همچنان عوامل آتش نشانی در محل حادثه حضور دارند.

11:33 *3 نفر از مصدومان با هلی کوپتر به بیمارستان امام منتقل شدند/حال مصدومان وخیم است

رضا دهقانپور در گفت وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس گفت: 40 نفر از مسافران هواپیما به همراه 8 خدمه فوت کردند و 3 نفر مصدوم شدند که این مصدومان سریعاً با آمبولانس به بیمارستان امام خمینی منتقل شدند.

وی ادامه داد: حال این 3 نفر وخیم گزارش شده چر اکه دچار سوختگی های شدید شده اند.

دهقانپور گفت: پس از مطلع شدن از این حادثه مأموران اورژانس اعزام شدند.

*بررسی سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در جلسه امروز کمیسیون عمران

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس با اشاره به سقوط هواپیمای ایران 140 در غرب تهران اظهار داشت: این موضوع در جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون در حال کسب اطلاعات لازم از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم و اطلاعات مربوط به این حادثه در جلسه کمیسیون عمران مطرح و بررسی می‌شود.

11:39 *مسافران هواپیمای سقوط کرده از کارکنان وزارت دفاع نبودند

به گزارش خبرگزاری فارس، اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه مسافران هواپیمای سقوط کرده در تهران از کارکنان وزارت دفاع بوده‌اند، را تکذیب کرد.

11:42 *کار خارج کردن اجساد از هواپیما هنوز ادامه دارد/نوک هواپیما در زمین فرورفته است

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به محل حادثه سقوط هواپیما، کار خارج کردن اجساد فوت شدگان حادثه صبح امروز هواپیمایی سپاهان ایر همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارشهای میدانی هیچ یک از مسافران و خدمه هواپیما در این حادثه زنده نمانده اند و مصدومان حادثه  عابران و کارکنان کارخانه شیشه سازی مینا هستند که حدود 3 تا 7 نفر آنها به بیمارستان منتقل شده اند.

11:45 ‌* آمار دقیق ‌جانباختگان انتونف سپاهان‌ایر: 40 نفر کشته و 8 مسافر زخمی‌/ هواپیما متعلق به وزارت دفاع نیست

حمید حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: پس از وقوع سانحه سقوط آنتونف 140 سپاهان ایر پس از خروج از فرودگاه مهرآباد، 40 نفر از مسافران جان باختند و 8 نفر زخمی شدند.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از افرادی که در محل حادثه حضور داشتند به عنوان مجروح به بیمارستان اعزام شدند.معاون سازمان هواپیمایی تأکید کرد: در حال حاضر تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی در محل حادثه حاضر شده‌اند و در حال جمع‌آوری اطلاعات و تکمیل یافته‌های خود هستند.

وی درباره علت وقوع حادثه توضیح داد: علت دقیق بروز این سانحه پس از بررسی تیم بررسی‌سانحه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌شود.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی بیان کرد: دُم هواپیما به علت ضربه از قسمت انتهایی هواپیما جدا شده و در محل جاده مخصوص افتاده است.

وی گفت: برخی اطلاعات حاکی است از دست دادن یکی از موتورهای آنتونوف 140 است اما تا تکمیل بررسی‌های تیم‌بررسی‌سانحه سازمان هواپیمایی نمی‌توان علت اصلی وقوع حادثه را اعلام کرد.

حبیبی تأکید کرد: برخی از رسانه‌‌ها این هواپیما را متعلق به وزارت دفاع عنوان کرده‌آند که اینچنین نیست و هواپیمای مذکور متعلق به سپاهان‌ایر است.

به گزارش فارس مجروحان این سانحه به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شده‌اند.

11:56 *زن شاهد سقوط هواپیما از حادثه امروز می‌گوید

اکرم جدیدی یکی از شاهدان عینی این ماجرا درباره آْنچه امروز در مقابل چشمان خود دیده است برای خبرنگار فارس این گونه شرح می‌دهد:

«من محل کارم در منطقه شهرک آزادی (فرهنگیان) است هر روز با خودروی شخصی به محل کار می‌رفتم اما امروز ترجیح دادم مسیری را پیاده تا محل کار طی کنم. در مسیر که بودم متوجه پرواز هواپیمایی شدم که به سمت ما می‌آمد اما در ارتفاع پایینی حرکت می‌کرد.

احساس کردم شاید من حساسیت زیادی به خرج می‌دهم و فکر می‌کنم هواپیما رو به پایین در حال حرکت است و لحظه به لحظه به زمین نزدیک می‌شود سر هواپیما رو به پایین بود همین طور که حرکت آن را دنبال می‌کردم ناگهان دیدم که در محوطه پادگان ارتش با صدای مهیبی سقوط کرد.

تا به حال چنین صحنه‌ای را به چشم ندیده بودم بسیار ترسیدم و به سمت محل حادثه می‌دویدم تا اگر بتوانم کمکی کنم هواپیما چند تکه شده بود و قسمت جلوی هواپیما و قسمتی که مسافران در آن حضور داشتند داخل محوطه سبز پادگان افتاد.

یک سوم انتهایی هواپیما هم به بلوار شیشه مینا پرتاب شد. نزدیک محل حادثه شدم که ناگهان هواپیما با اینکه سقوط کرده بود دوباره منفجر شد و کسانی که نزدیک محل حادثه بودند گفتند باید تا جایی که می‌توانیم دور شویم چون ممکن است دوباره بنزین هواپیما منجر به انفجار جدیدی شود.

صدای انفجار به حدی بود که خیلی‌ها فکر می‌کردند کوره کارخانه شیشه ترکیده است. همه جا را دود گرفته بود و شعله‌های آتش زبانه می‌کشید.

نزدیک به یک ربع از اتفاق که گذشت هلی‌کوپترها آمدند و نیروهای امدادی آمبولانس، آتش‌نشانی و هلال احمر رسیدند.

چیزی که بیشتر از همه در این اتفاق برایم آزاردهنده است این است که این اتفاق جلوی چشمانم رخ داد و برای کمک به کسانی که دچار این اتفاق ناگهانی شدند هیچ کمکی نتوانستم انجام دهم و فقط دعا می‌کردم که نیروهای امدادی حتی برای لحظه‌ای زودتر برسند تا شاید جان یک نفر به همین چند لحظه‌ها بند باشد و بتواند نجات یابد.»

12:02* 5 نفر از جان باختگان حادثه سقوط هواپیما کودک بوده‌اند

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به محل حادثه سقوط هواپیما، در ساعت 9:23 امروز هواپیمای ایران‌ایر 140 با 52 نفر ظرفیت تهران را به سمت طبس ترک می‌کند که در مسیر موتور سمت راست آن خاموش و موجب سقوط این هواپیما می‌شود.

شاهدان عینی معتقدند هواپیما از سمت شیشه مینا غرب به شرق و در سطح پایینی در حال پرواز بود.

از میان جانباختگان 5 نفر کودک بودند و 5 نفر نیز به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شده‌اند.

12:09: آمار دقیق: 38 کشته و 10 نفر مجروح+ اسامی زنده‌ها

بر اساس آ‌خرین اطلاعات دریافتی در حادثه سقوط هواپیما که 48 سرنشین داشته است، 38 نفر تاکنون فوت کرده اند و 10 نفر زنده هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به محل حادثه، در این سانحه از مجموع 48 سرنشین هواپیما 37 نفر در دم کشته شدند و یک نفر نیز از مسافران در بیمارستان پیامبران جان خود را از دست داد.  10 نفر از مصدومان نیز که هم اکنون در بیمارستان هستند هنوز زنده هستند.

این را هم بخوان :  سقوط مجدد هواپیمای مالزی

بر اساس این گزارش اسامی زنده ها عبارتند از شهربانو شوکت، امین مزرعتی، علی دالوندی، عزت الله دالوندی، محمد قاسم مزرعتی( در بیمارستان پیامبران فوت کرد)، حمید یا تیمور خسروی، مطصفی مزرعتی، زهره شکاری، همچنین زوجی به نام محمد عابد زاده و مریم قهرمان نیز هنوز زنده هستند که در بیمارسان امام خمینی(ره) بستری شده اند.

12:32: معاون وزیر راه‌و شهرسازی سخنگوی حادثه سقوط هواپیما شد

دبیرشورای اطلاع‌رسانی استان تهران گفت:‌ استاندار تهران بعنوان رئیس شورای تامین استان، مجیدی معاون وزیر راه را سخنگوی این حادثه عنوان کرد تا اطلاعات به صورت دقیق و یکپارچه منعکس شود.

پیام برازجانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهارداشت: استاندار تهران به همراه معاون وزیر راه و شهرسازی از حادثه سقوط هواپیما و اقدامات صورت گرفته بازدید کردند و دستگاه‌های امدادی گزارشات خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: در این راستا استاندار تهران بعنوان رئیس شورای تامین استان، مجیدی معاون وزیر راه را سخنگوی این حادثه عنوان کرد تا اطلاعات به صورت دقیق و یکپارچه منعکس شود.

برازجانی بیان داشت: استاندار تهران تاکید کردند رسانه‌ها برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی از یک مرجع واحد برای انعکاس اخبار سقوط هواپیما اقدام کنند.

12:24 * تماس کوتاه ‌خلبان آنتونوف با برج مراقبت بلافاصله پس از بلند شدن‌/ خلبان اعلام مشکل کرد‌

‌محمدعلی ایلخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: هواپیمای آنتونوف 140 متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر ساعت 9:20 امروز از باند فرودگاه مهرآباد به سمت طبس پرواز می‌کند اما این هواپیما در انتهای باند و هنگام خروج از فرودگاه مهرآباد، در محل جنگل‌کاری شهرک آزادی دچار سانحه شده و سقوط می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: خلبان پرواز اوکراینی بوده است و در آخرین لحظات با برج مراقبت تماس می‌گیرد.

ایلخانی ادامه داد: البته آخرین تماس خلبان کوتاه بوده است اما هنگامی که هواپیما از زمین بلند می‌شود خلبان صحبت مختصری با برج داشت و اعلام مشکل کرد.

وی توضیح داد: خلبان هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه، قانوناً صحبتی با برج ندارد اما خلبان این پرواز، ظاهراً بلافاصله پس از بلند شدن، در تماسی کوتاه با برج اعلام مشکل کرده است.

12:44 * هواپیمای ایران 140 تحت پوشش بیمه کوثر است/ تمام خسارت پرداخت می‌شود

‌عبدالرسول عطایی، مدیرعامل بیمه کوثر، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه هواپیمای 140 که امروز در تهران دچار حادثه شد تحت پوشش بیمه کوثر است اظهار داشت: همه خسارت این هواپیما طبق قرارداد پرداخت می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون مدیر بیمه‌های مهندسی و کارشناسان حوزه هواپیمایی این شرکت برای ارزیابی خسارت در محل حادثه حضور دارند.

عطایی تصریح کرد: همه هواپیماهای ایران 140 به صورت جامع تحت پوشش بیمه کوثر هستند.

12:56 * جلسه مدیریت بحران استان برگزار شد/یک مسافر سوار هواپیما نشد

جلسه مدیریت بحران استان تهران به ریاست حسن کریمی معاون عمرانی استانداری،  سید مجید حسینی راهور تهران، رضا بستو معاون عملیات پلیس؛ علی میزبان رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ محسن سمیعی مدیرکل امنیتی استانداری تهران؛ مسلم عادلی رئیس دبیرخانه شورای تامین استان تهران؛ شاهین فتحی معاون هلال احمر تهران؛ رحمان بهمن زاده مشاور شبکه 5 تهران؛ غلامحسین آرام معاون امور فنی و عمرانی فرماندار تهران؛ جعفر میعاد فر معاون اجرایی اورژانس کشور، حسن نوری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی؛ ستایشی معاون قضایی دادگستری تهران؛ دکتر نازپرور رئیس پزشکی قانونی استان تهران؛ واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهرن، همراه با نماینده فرودگاه مهرآباد و سید هادی کسایی زاده عضو شورای اطلاع رسانی استان تهران برگزار شد.

در این جلسه هر یک از اعضا آخرین اقدامات انجام شده و اطلاعات مربوط به سانحه هواپیمایی را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش هم اکنون شهردار تهران؛ استاندار تهران و مدیرکل بحران استان تهران در فرودگاه مهر آباد مستقر هستند. رحمتی طی تماس تلفنی با کارگروه مدیریت بحران استان تهران آخرین آمار ها را ارائه کرد.

در این جلسه اعلام شد: این پرواز به نام آنتونف 140 به مقصد تهران- طبس بوده و متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان است و قرار بوده 41 مسافر را جابجا کند که یکی از مسافران به پرواز نمی رسد و 34 مسافر بزرگسال؛ 3 مسافر کودک و 3 نوزاد همراه با 2 خلبان به نام های کاپتان ایزدپناه و کاپتان برقعیان همراه با 2 مهماندار و 2 فنی تمام مسافران و خدمه پرواز را تشکیل می دادند.

پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: تاکنون 37 جسد را تحویل گرفته ایم تا هویت آنها شناسایی شود. 3 آمبولانس از پزشکی قانونی و 10 آمبولانس از بهشت زهرا منتظر دستور بازپرس هستند تا اجساد را به کهریزک منتقل کنند.

اورژانس کشور و تهران هم در این جلسه اعلام کردند: در کل 9 مصدوم به 2 بیمارستان منتقل شدند. از این تعداد یک مصدوم جان خود را از دست داد و حال دو مصدوم دیگر خوب نیست. که از تعداد 8 مصدوم باقیمانده 4 نفر زن و 4 نفر مرد هستند.

اورژانس اعلام کرد: 5 آموبلانس و یک بالگرد در فرودگاه مستقر بودند که سه مصدوم با بالگرد منتقل شدند.

13:08*شدت سوختگی ۲ مصدوم را از بیمارستان امام به بیمارستان مطهری منتقل کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به بیمارستان امام خمینی، از  3 نفر از مصدومان حادثه سقوط هواپیما که با بالگرد به بیمارستان امام خمینی (ره) 2 نفر به نامه های زهره شکاری و مصطفی مزرعتی به علت شدت سوختگی شدید به بیمارستان سوانح سوختگی مطهری منتقل شدند.

13:22*آخرین وضعیت مصدومان سانحه هوایی در بیمارستان امام

سیدحسین سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، اعزامی به بیمارستان امام(ره) آخرین وضعیت سه مصدوم حادثه سقوط هواپیما در تهران را تشریح کرد.

وی گفت: دو نفر از مصدومان به نامهای مصطفی مزرعتی و زهره شکاری به علت جراحات وارده بر اثر سوختگی به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری منتقل می‌شوند.

رئیس اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: از میان این دو نفر خانم شکاری سوختگی بالای 60 درصد و آقای مزرعتی سوختگی بالای 80 درصد دارد.

وی با بیان اینکه، زمانی که این مصدومان به اورژانس وارد شدند هوشیاری نسبی داشتند گفت: به دلیل التهاب دستگاه تنفسی تنفس این افراد اکنون به وسیله لوله در جریان است.

سیدحسینی در مورد دیگر مصدوم حاضر در اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: این فرد دچار شکستگی بازو شده و سوختگی‌اش زیر 20 درصد است.

رئیس اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) تأکید کرد: اگر تیمور خسروی مشکل دیگری مانند ضربه مغزی یا غیره نداشته باشد از نظر سوختگی در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.

وی تأکید کرد: آثار سوختگی چند روز بعد از انجام درمان‌ها مشخص می‌شود.

13:35* کشته شدن نماینده سابق مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، صبح امروز ساعت 9:17 یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی سپاهان از نوع ایران 140 دچار سانحه شده و سقوط کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است؛ سید ماشاء‌الله شکیبی نماینده سابق مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با چند نفر از اعضای خانواده‌اش در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

در حال حاضر کمیسیونی در طبس در حال برگزاری است که در پایان این جلسه اسامی افرادی که جان خود را از دست داده‌اند، اعلام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در ارتباط با سقوط یک فروند هواپیما که از تهران به سمت طبس در حال پرواز بود و دچار سانحه شد، گفت: این هواپیما مربوط به شرکت هواپیمایی سپاهان به شماره 5916 و از نوع ایران 140 بوده که ساعت 9:17 صبح از فرودگاه تهران به قصد رفتن به سمت فرودگاه طبس تیکاف می‌کند که بعد از حدود سه دقیقه به علت نامعلومی در محدوده شهرک آزادی تهران با زمین برخورد می‌کند.

13:37* 10 مجروح سانحه آنتونف در سه مرکز درمانی بستری شدند/جعبه سیاه هواپیما فعلاً پیدا نشد + اسامی مجروحان

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سانحه سقوط آنتونف سپاهان‌ایر 11 نفر مسافر مجروح شده و 38 نفر جان باختند، گفت: مجروحان در 2 بیمارستان پیامبران و امام خمینی (ره) و در درمانگاه ساها بستری شدند.

احمد مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات سانحه آنتونف 140 اظهار داشت: در این حادثه 38 نفر جان باخته و 10 نفر مجروح شدند.

وی ادامه داد:‌جعبه سیاه هواپیما هنوز پیدا نشده است اما تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی یافته‌های جدیدی از این سانحه در محل حادثه هستند.

مجیدی گفت: اورژانس تهران اطمینان داده است  که 10 نفر مجروح این حادثه، همه سرنشینان هواپیما بودند و مصدومی خارج از مسافران نداشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حال جسمی اغلب مصدومان وخیم نیست، اظهار داشت: این 10 نفر مجروح در بیمارستان‌های پیامبران، امام خمینی (ره) و درمانگاه ساها بستری شدند.

بنابراین گزارش اسامی مجروحانی که در بیمارستان پیامبران بستری شده‌اند به شرح زیر است:

شهربانو شوکتی 28 ساله

امیر مزرعتی 30 ساله

علی دالوندی 30 ساله

عزت بابایی 60 ساله

محمد یاری مزرعتی یک ساله

 مجروحانی که در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری شده‌اند شامل افراد زیر هستند:

 تیمور خسروی 3 ساله

 مصطفی مزرعتی 28 ساله

 زهره شکاری 25 ساله

 ‌مجروحانی که در درمانگاه ساها بستری شده‌اند شامل افراد زیر هستند:

 محمد عابدزاده

 مریم رهنما

وی یادآور شد: خانواده‌های متوفیان این حادثه می‌توانند با مراجعه به پزشکی قانونی کهریزک و ارائه کارت شناسایی معتبر  اجساد بستگان خود را شناسایی و دریافت کنند.

14:09* پزشکی قانونی مرگ ۳۸ نفر را در سقوط هواپیمای تهران – طبس تأیید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافربری که از تهران عازم شهرستان طبس بود دقایقی پس از پرواز به دلیل نقص فنی دچار سانحه شده و در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط می کند.

اجساد 37 کشته این حادثه که در منطقه سقوط هواپیما یافت شده در حال انتقال به پزشکی قانونی است، یکی از مصدومان حادثه نیز در بیمارستان جان باخته است.

اجساد در حال انتقال به پزشکی قانونی شامل 22 مرد، 10 زن، دو پسر بچه، یک دختر نوجوان،‌ یک دختر بچه و یک نوزاد دختر شیرخوار است. همچنین جسد مصدوم فوت شده در بیمارستان نیز متعلق به یک مرد است. (در مجموع 38 نفر)

بر اساس اخبار منتشر شده هواپیمای مسافربری ایران 140 آنتونوف صبح امروز از تهران به مقصد طبس در حرکات بوده که لحظاتی پس از پرواز به دلیل جدا شدن یکی از بال ها دچار حادثه می شود و در منطقه تهرانسر سقوط می کند. بنابر این اخبار تعداد سرنشینان هواپیما 48 نفر بوده اما تا کنون جسد 37 تن در محل وقوع حادثه یافت شده که در حال انتقال به پزشکی قانونی است.

14:19 *جعبه سیاه آنتونف پیدا شد/ یکی از مجروحان در بیمارستان جان باخت/ تعداد جان‌باختگان سانحه ۳۹ نفر

احمد مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: تا این لحظه 39 نفر از مسافران سانحه آنتونف 140 سپاهان‌ایر در این حادثه جان بخته‌اند و 9 نفر در بیمارستان بستری هستند.

وی ادامه داد: با تلاش دست‌اندکاران تیم بررسی سانحه ساز‌مان هواپیمایی کشوری، جعبه سیاه آنتونف شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامتر‌های موتور پیاده شد.

15:10* تحویل ‌جعبه‌های سیاه آنتونف 140 به کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی در ‌حضور نماینده دادستا‌ن

‌احمد مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اعلام این خبر اظهار داشت:‌ با تلاش دست‌اندکاران تیم بررسی سانحه ساز‌مان هواپیمایی کشوری، جعبه‌های سیاه آنتونف شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامتر‌های موتور پیاده شد.

وی اضافه کرد: خلبان هنگام پرواز با برج مراقبتی مکالماتی داشته است که در نوار مکالمات خلبان ذخیره شده است، این اطلاعات پس از استخراج از (cvr) که همان نوار مکالمات خلبان است، روی لوح فشرده درج شده و بررسی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: جعبه‌‌های سیاه هواپیما شامل نوار مکلمات خلبان (CVR) و نوار پارامتر‌های موتور (FDR) است، این جعبه‌‌ها با حضور نماینده دادستانی به کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری تحویل شد.

15:15 *دستور ویژه قالیباف برای کمک به آسیب‌دیدگان حادثه سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰

به گزارش خبرنگار فارس، محمدباقر قالیباف ضمن تسلیت به بازماندگان این سانحه و خانواده‌های حادثه دیده، از مناطق و سازمان‌های درگیر خواست تا نسبت به امدادرسانی به آسیب‌دیدگان اقدام نمایند.

گفتنی است لحظاتی پس از این سانحه شهردار و عوامل منطقه 21 در محل حادثه حضور یافته و نسبت به ساماندهی امور اقدام کردند. همچنین 7 ایستگاه آتش‌نشانی نیز با حضور در محل سقوط هواپیما، به اطفای حریق پرداختند. علاوه بر این تعدادی از مصدومان حادثه نیز به بیمارستان‌های همجوار منتقل شدند.

15:27*محل حادثه سقوط هواپیما پاکسازی شد/ ترافیک عادی روزانه در تهران جاری است

سرهنگ پرویز حسینی معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی فارس در مورد آخرین وضعیت ترافیکی و محدودیت  مقطعی محل حادثه سقوط هواپیما در تهران اظهار داشت: محدودیت در اطراف محل سانحه یعنی در شمال به جنوب و جنوب به شمال خیابان دهکده به سمت تقاطع شیشه مینا داشتیم چرا که حادثه در خود تقاطع رخ داد و یک محدوده 300 -400 متری شامل این محدودیت مقطعی بود.

معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: سقوط هواپیما به جز محدوده فوق بر خیابان‌های دیگر شهر تهران مسئله ترافیکی خاصی وارد نکرد.

وی ادامه داد: هم اکنون معبر پاکسازی و قطعات هواپیما جمع‌آوری شده و خودروهای آتش‌نشانی نیز محل را شست‌و شو دادند و محدودیت مقطعی نیز لغو شده است.

سرهنگ حسینی خاطر نشان کرد: مشکل ترافیکی خاصی نداریم و هم در محل حادثه و هم در سایر نقاط شهر تهران ترافیک عادی روزانه در جریان است.

15:30* گفت و گوی فارس به یکی از مجروحان/ بال هواپیما به جایی برخورد کرد/ تحمل درد با مرفین

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس اعزامی به بیمارستان پیامبران یکی از پرسنل اورژانس بیمارستان پیامبران 5 نفر از بازماندگان سانحه هوایی امروز به این بیمارستان انتقال یافته که یکی از آنها به محض رسیدن به بیمارستان جان باخت و چهار نفر دیگر در بخش‌های جراحی بستری شدند.

وی گفت: سی تی اسکن و اقدامات درمانی اولیه برای این مصدومان انجام شده و برای ادامه درمان به علت شدت سوختگی 4 نفر از مصدومان باقیمانده به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری اعزام می شوند.

علی دالوندی یکی از بازماندگان این سانحه درباره سقوط هواپیما گفت: موتور راست هواپیما اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد از کار افتاد، هیچ گزارشی از سوی خلبان و خدمه ارائه نشد اما مشخص شد که هواپیما قصد بازگشت به فرودگاه را دارد.

وی افزود: ظاهراً موقع برگشتن، بال هواپیما به جایی برخورد کرده و دچار سانحه شد. این اتفاق حدود سه دقیقه پس از پرواز و بلافاصله پس از برخاستن رخ داد.

وی ادامه داد: من در صندلی بال سمت راست هواپیما نشسته بودم. هواپیما پس از سقوط به زمین آتش گرفت و ما دچار سوختگی شدیم الان هم به کمک مرفین امکان صحبت کردن داریم.

15:39 * هیأتی ویژه سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 را بررسی می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، پس از وقوع حادثه سقوط یک فرزند هواپیمای مسافربری آنتونوف ایران 140، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی دستوری فوری، هیأتی ویژه را مأمور پیگیری این موضوع کرد.

15:47 * تیم بازپرسی ویژه قتل وارد بیمارستان پیامبران شد/جعبه سیاه هواپیما پیدا شد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس اعزامی به بیمارستان پیامبران، هم اکنون از دادسرای ویژه قتل تیمی برای بازپرسی وارد بیمارستان پیامبران و اتاق بستری مصدومان این حادثه شد.

از مجموع مصدومان حادثه سقوط هواپیما 5 نفر به بیمارستان پیامبران اعزام شدند که یکی از آنها فوت کرده و 4 نفر دیگر آنان به علت شدت سوختگی در حال اعزام به بیمارستان سوانح سوختگی مطهری هستند.

شهریاری سرپرست دادسرای ویژه قتل به خبرنگار فارس گفت: جعبه سیاه هواپیما پیدا شده است، برای تحقیقات بیشتر به بیمارستان آمده ایم اما تحقیقات اولیه نشان می دهد، هواپیما نقص فنی داشته است.

15:50* از وضعیت ۲ نفر در جریان سقوط هواپیما خبری نیست

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، سردار مهری رئیس پلیس پیشگیری ناجا اظهار داشت: از 48 مسافر هواپیما 8 کادر پروازی و  30 مسافر فوت کردند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: 8 نفر به بیمارستان انتقال پیدا کردند و از وضعیت 2 نفر خبری از دست نیست.

16:19* آغاز بررسی جعبه‌‌های سیاه آنتونف140/ ثبت 70 حرکت هواپیما در نوار پارامتر‌‌های موتور‌/ احتمال شبیه‌سازی سانحه

احمد مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تشریح آخرین جزئیات سانحه سقوط آنتونوف 140 شرکت هواپیمایی سپاهان که قرار بود صبح امروز به طبس پرواز کند، اظهارداشت: جعبه‌های سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامترهای موتور به سازمان هواپیمایی کشوری آورده شد.

وی با بیان اینکه کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری کماکان در حال بررسی این موضوع در محل حادثه است، بیان کرد: معبر خیابان از قطعات هواپیما پاکسازی شده است و این قطعات در گوشه‌ای از همان محل قرار داده شده است.

مجیدی بیان کرد: خواندن نوار مکالمات خلبان و نوار پارامترهای موتور ممکن است به طول بیانجامد، شاید لازم باشد که جعبه‌های سیاه را به کشور سازنده ارسال کنیم که در این صورت نیازمند نامه‌نگاری و اجرای روند از طریق وزارت امور خارجه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: البته این هواپیما به دلیل آنکه سن کمی داشت در نوار پارامترهای موتور آن بیش از 70 حرکت ضبط می‌شود و این مزیتی است که موجب می‌شود علت وقوع حادثه راحت‌تر مشخص شود.

مجیدی تاکید کرد: حتی اگر لازم باشد قطعات هواپیما برای شبیه‌سازی و تعیین نحوه بروز حادثه به محلی دیگر جابه‌جا خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در باره آخرین آمار جانباختگان و مصدومان این حادثه بیان کرد: فعلاً طبق آخرین آمار رسمی، تعداد مجروحان این حادثه 9 نفر و تعداد جانباختگان 39 نفر هستند که وزارت راه و شهرسازی به خانواده متوفیان تسلیت عرض می‌کند.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت نوروز

کنسرت های نوروز 1403 در کشورهای اطراف ایران

نوروز، آغاز سال نو شمسی، در کشورهای مختلف منطقه با شور و شادی گرامی داشته …

یک نظر

  1. خدا به داد خانواده هاشون برسه فقط می تونم بگم خدا بهشون صبر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *