بهترین جذاب ترین ماشین های هاچ بک دنیا
درباره سوپراسپرت های پر سروصدا و یا لوکسهای مغرور صحبت نمیکنیم. داریم درباره دنیای پرهیجان HotHach (هاچ بک های جذاب) حرف میزنیم. همان صندوق بریدههایی که یک دنیا را به دنبال خود میکشند. تاریخ صنعت اتومبیلسازی نشان میدهد که این کلاس از خودروها هیچگاه مرد و زن، پیر و جوان و قوم و قبیله نمیشناخته است. ولی واقعیت آن است که تنها ۱۰ نمونه از آن درخشندگی خیرهکننده دارند.
فیات ۵۰۰
هر وقت بحث خودروهای جذاب میشود ، خودش را وسط میاندازد. یک ایتالیایی اصیل کهنهکار که قدمتی ۵۷ ساله دارد. گول ظاهر فانتزی و نوجوانپسندش را نخورید ، وقتی پای قدرت و سرعت به میان بیاید حرفهایی برای گفتن دارد. بهخصوص از زمانی که با تیونر اتریشی Abarth طرح رفاقت ریخت.
چطور میشود قبول کرد که از پیشرانه ۱.۴ لیتری آن ۱۶۰ اسببخار نیرو و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور بیرون کشیده شده است؟ البته در این بین نباید از نقش پررنگ توربوشارژر صرفنظر کرد. این دو درب کوچکاندام صفر تا صد را در ۶.۸ ثانیه طی میکند و سپس به سرعت نهایی ۲۰۴ کیلومتر در ساعت میرسد. با چنین عدد و رقمی و حتی با در نظر گرفتن جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک، مصرف سوختش در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۷.۵ لیتر است. فیات ۵۰۰ از موسسه ایمنی یورو انکپ ۵ ستاره کامل دریافت کرده است.
پژو ۲۰۸ GTi
راستش باید اعتراف کرد که این مدل در بین کل تولیدات پژو چیز دیگری از آب درآمده است. همه میدانند که شاید برخی از تولیدات این فرانسوی جوانپسند باشند ولی خیلی کم پیش میآید که این تولیدات مسابقهای پسند نیز باشند. ویرایش جیتیآی که روی مدل ۲۰۸ اجرا شده ، یکی از همان معدود پژوهای خیرهکننده است.
با طول ۳.۹ متری و وزن ۱.۲ تنیاش چنان خیابان را به آتش میکشد که هیولاهای چند صد هزار دلاری نمیکنند. ویرایش فوق مجهز به یک قلب ساده ۱.۶ لیتری چهار سیلندر است که به لطف حضور یک توربوشارژر دقیق توانسته ۱۹۷ اسببخار نیرو و ۲۰۳ نیوتنمتر گشتاور آن هم در ۱۷۰۰ rpm تولید میکند. این فرانسوی با جعبهدنده ضریب کوتاه ۶ سرعته دستیاش صفر تا صد را در ۶.۸ ثانیه میپیماید و در نهایت به سرعت ۲۲۹ کیلومتر در ساعت میرسد.
فولکسواگن Golf GTI
چطور میشود از این خودرو دل کند؟ گلف این آلمانی ۴۰ ساله هنوز هم میتواند رو در روی همه رقبای آمریکایی و آسیایی اش یک تنه بایستد. ویرایش ۲۰۱۴ گلف فوق با همان پیشرانه آشنای ۲ لیتری تولید شده ولی با این تفاوت که به مدد مهندسی سطح بالای ژرمنها خروجی آن به ۲۱۷ اسب بخار با ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است.
این یعنی پیمودن شتاب صفر تا صد در فقط ۶.۵ ثانیه و سپس تجربه کردن سرعت نهایی ۲۴۶ کیلومتر در ساعتی. شرکت روی نسخهای خاص از همین خودرو به اسم «پرفورمنس پک» توانسته ۲۲۷ اسب بخار نیرو و ۳۸۰ نیوتنمتر گشتاور بیرون بکشد. مدل دوم صفر تا صد را در ۶.۴ ثانی طی میکند و به سرعت نهایی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد. جالب آنکه جعبهدنده هر دو ۶ سرعته DSG (انتقال مستقیم نیرو) است.
مینی کوپر GP
کمکم داشتیم نگران میشدیم که چرا اثری از کوپر نازنین نیست؟ اما او همینجاست. جدیدترین همکاری بین جان کوپر و مینی منجر به خلق نسخه استثنایی GP شد. محصولی که برای اولینبار سال ۲۰۰۶ آن را دیده بودیم. حالا نسخه ۲۰۱۴ این هاچبک فوق دوستداشتنی با تغییراتی شگرف آمده است. محصول جدید ۹۸ میلیمتر طویل تر ، ۴۴ میلیمتر عریضتر و ۷ میلیمتر بلندتر است.
با کمی دقت میتوان حس و حال بی ام و سری ۲ تازه وارد را زیر پوست آن حس کرد. البته پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ شدهاش هنوز هم معرکه است. پیشرانهای که بعد از برنامه نویسی مجدد ECU حالا میتواند خیلی راحت ۲۱۸ اسب بخار نیرو و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور را توسط جعبهدنده حرفهای ۶ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل کند. با همین اعداد و ارقام است که صفر تا صد آن ۶.۳ ثانیه و سرعت نهاییاش ۲۴۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.
آئودی A1 Quattro
آنهایی که فکر میکنند تمام هنر ارباب حلقهها در R8 خلاصه میشود، بهطور حتم تاکنون با A1 کواترو برخورد نداشتهاند. بهظاهر کوچک و اندازه نه چندان ورزیدهاش نگاه نکنید. همین هاچ بک در ظاهر ساده و فانتزی میتواند در اوج ناباوری ۲۵۶ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور از پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ شدهاش بیرون بکشد.
این یعنی شتاب صفر تا صد آن فقط ۵.۷ ثانیه طول میکشد و برای رسیدن به مرز سرعت نهایی ۲۴۵ کیلومتر در ساعتی نیز مشکلی نخواهد داشت. این برتری درخشان را علاوه بر قوای محرکه رؤیایی باید بهحساب جعبه دنده ۶ سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت ۲ محور ۴WD آن نیز گذاشت. برخلاف بسیاری از سوپراسپرتهای دیگر ، آئودی فوق از نظر ایمنی با ۵ ستارهای که از موسسه یورو NCAP کسب کرده جای حرفوحدیثی را باقی نگذاشته است.
رنو اسپرت Megane RS256
آن زمانی که رنو تمام تمرکزش را روی مسابقات فرمول یک میگذارد از دنیای سواریهای اسپرت خود دور میشود. درست برعکس وقتی از F1 فارغ میشود تمام هموغم خود را روی بخش Renault Sport خود متمرکز میکند. پروژه جدید مگان RS256 هم ماحصل چنین پروسهای است. این خودرو اگرچه مانند خودروهای قبلی تاریخ چندان دندانگیری ندارد ولی شک نکنید در همین چند سالی که معرفی شده یک نماد ترسناک برای رقبایش است.
به ویژه نسخه ۲۰۱۴ که پیشتر از نظر مجله What Car? به عنوان خودروی سال انتخاب شده بود. این یکی از معدود فرانسویهایی است که جرمی کلارکسون مجری مشهور برنامه تاپگیر معتقد است ارزش خریدن را دارد. این مگان هاچ بک با پیشرانهای ۲ لیتری تقویتشده میتواند ۲۶۵ اسب بخار نیرو و ۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید و آن را بهصورت FWD به چرخهای جلو منتقل کند.
واکسهال Astra VXR
او را بهکلی جدا از اوپل بدانید. واکسهال با رویکردی خشنتر به آسترا نگریسته است. یک هاچبک خاص که البته مشتریان خاصی را نیز به دور خودش جمع کرده است. آمار نشان میدهد اغلب مشتریان این خودرو یا راننده مسابقه هستند و یا میخواهند راننده مسابقه شوند. شاید ظاهرش نشان ندهد ولی این آسترا یکی از بهترینها در کلاس خودش است. مخصوصاً وقتی میفهمیم ۲۸۰ اسببخار نیرو و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور از همان پیشرانه ۲ لیتریاش بیرون کشیده میشود. به طرز عجیبی گفته شده که مصرف میانگین آن در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۸.۱ لیتر است.
صفر تا صد با واکسهال ویایکسآر که به جعبهدندهای ۶ سرعته دستی مجهز شده ، فقط ۵.۹ ثانیه طول میکشد و در ادامه میتواند سرعت نهایی ۲۴۸ کیلومتر در ساعتی را نیز تجربه کند. بد نیست بدانید واکسهال زیرمجموعه انگلیسیتبار جنرال موتورز آمریکا است.
آئودیS3
میگویند ترکیبی است از همه برتریهای آئودی TT، اشکودا اوکتاویا ، سئات لئون و فولکسواگن گلف. معجونی از داغترین و جذابترین ویژگیهایی که ممکن است یک هاچبک داشته باشد. آئودی با دستکاریهای انقلابی که روی نسخه استاندارد A3 اعمال کرد توانست S3 را کشف کند.
باور نخواهید کرد اگر بدانید این هاچبک چهار درب میتواند ۲۹۶ اسببخار نیرو و ۳۸۰ نیوتنمتر گشتاور را از یک پیشرانه ۲ لیتری تقویتشده بیرون بکشد. این خروجی برایش شتاب اولیه ۵.۱ ثانیهاش و سرعت نهایی ۲۴۹ کیلومتر در ساعتی را به ارمغان آورده است. آئودی با عرضه این خودرو بار دیگر نشان داد که فناوری ابداعیاش یعنی TFSI نسبت به فناوری Turbo برتری چشمگیری دارد.
بی ام و M135i
آنچه مشاهده میکنید یک خودرو نیست. یک اسلحه تماماتوماتیک با قدرت تخریب بالاست. ترکیب M پاور بخش موتوراسپرت باواریاییها با کوچکترین محصولشان، چیزی از آب درآمده که همه رقبا را به وحشت انداخته است. با همین قد و قواره کوچک میتواند ۳۱۶ اسببخار نیرو و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور از پیشرانه ۳ لیتریاش بیرون بکشد.
احتمالاً قبول کردنش سخت است اگر بگوییم شتاب صفر تا صد آن فقط ۴.۷ ثانیه و سرعت نهاییاش ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است که آن را هم بهصورت الکترونیکی محدود کردهاند. رکوردی در حد و اندازههای سوپراسپرتهای نامدار. این پسربچه ۲۰۰۰ کیلوگرمی با رینگهای ۱۸ اینچی در هر ۱۰۰ کیلومتر بهصورت میانگین ۷.۸ لیتر سوخت نیاز دارد. به گفته سایت «اتوکار» این خودرو برای خریدارش یک رؤیا و برای رقیبش یک کابوس است.
مرسدسبنز A45
باید با این قضیه کنار بیاییم که این خودرو برترین هاتهچ سال ۲۰۱۴ است. به گزارش بازارخبر ، نسل جدید A کلاسهای مرسدس آنقدر برای این شرکت مهم بود که میلیونها دلار صرف طراحی و توسعهاش کرده بود. در ایامی که طراحی C کلاس ، SL کلاس و S کلاس جدید بهشدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، ناگهان A45 را میبینیم که سبک جدیدی از اسپرتسازی را معرفی میکند.
ستاره نقرهفام اشتوتگارت هرآنچه طی این ۱۳۰ سال تجربه داشت را روی پیشرانه آن اجرا کرد. حاصل کار هیولایی سایزکوچک شده که به طرزی استادانه ۳۶۰ اسببخار نیرو و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور از یک بلوک ۲ لیتری تا دندان تقویت به دست آورده است. درست مانند سوپراسپرتهای مسابقهای ، AMG برای این خودرو نیز از ESP (سیستم الکترونیکی پایداری) سه مرحلهای بهره گرفته است. همین شده که A45 میتواند صفر تا صد را در ۴.۵ ثانیه بپیماید و سپس به سرعت نهایی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت برسد. دستآخر بد نیست بدانید که این خودرو ۴۰۰ متر را در ۱۳.۳ ثانیه طی میکند.