نقش طراحی غرفه و غرفه سازی در بازاریابی نمایشگاهی

طراحی غرفه و غرفه سازی از مهمترین کارهایی است که شرکت ها پیش از حضور در نمایشگاه ها انجام می دهند. انتخاب محل غرفه در سالن، طراحی غرفه و تجهیز غرفه از جمله مهمترین کارهایی است که حضور در یک نمایشگاه در بر می گیرد. باید توجه داشته باشیم که یک نمایشگاه برای صاحب برند و صاحب غرفه هزینه های بسیاری دارد، و باید با یک غرفه سازی کامل و دقیق اهداف بازاریابی کاملِ شرکت را پوشش دهد. در غیر این صورت زمان و هزینه زیادی تلف می شود.

غرفه سازی متناسب با هویت برند

یکی از نکاتی که در غرفه سازی باید به آن توجه شود، تناسب غرفه و طراحی غرفه با هویت برند و ماهیت فعالیت های شرکت است. نمی توان برای شرکتی که ماهیتی جوان و پویا دارد، غرفه ای بی حال و عاری از تکنولوژی طراحی کرد و یا رنگ  سازمانی شرکت را نادید گرفت.

طراحی غرفه متناسب با رنگ سازمان

همانطور که اشاره کردیم، رنگ سازمانی الهام بخش ساخت غرفه است. اگر کاملاً گذرا به «رنگ‌ها» نگاه کنیم، متوجه می شویم که چیزی جز یکی از اجزای لوگو یا وب‌سایت برندتان نیست؛ اما حقیقت این است که «رنگ»، آن‌قدری مهم است که در موارد زیادی تخمین زده می‌شود که دیدگاه اولیه یک مخاطب، بر اساس رنگ‌هایی شکل می‌گیرد که او برای اولین بار از شما می‌بیند.

غرفه سازی و طراحی غرفه

از طرفی اگر برند شما در ذهن کسی حک شود، رنگ‌های برندتان برای همیشه در ذهنش نقش می‌بندد:

ممکن نیست که CocaCola را تصور کنیم، بدون اینکه به رنگ قرمز فکر کنیم ؟
ممکن نیست که پست DHL را تصور کنیم، بدون اینکه به رنگ زرد فکر کنیم ؟
ممکن نیست که Facebook را تصور کنیم، بدون آنکه به رنگ آبی فکر کنیم ؟

غرفه سازی با هدف چشمگیر بودن

باید غرفه سازی به گونه ای باشد که در میان غرفه های مختلف به صورت پررنگ و جدی تری دیده شود و هر کسی از داخل سالن عبور کرد نتواند غرفه شما را نادیده بگیرد، شما باید دیده شوید و این کار غرفه سازی و شرکتی است که کار طراحی غرفه شما را انجام داده است.

شرکت طرح و ایده ملل که توانسته است با انجام پروژه های مهم برای شرکتهای شناخته شده، نام ویژه ای در این صنعت برای خود دست و پا کند، یکی از مجموعه هایی است که پیشنهاد می شود از خدمات آن برای غرفه سازی استفاده کنید. اما هنگام کار با این شرکت یا سایر شرکت ها حتماً طرح 3بعدی را دریافت کنید. طرح و ایده ملل به دلیل بهره مندی از آرشیتکت های حرفه ای طرح های 3بعدی را با کیفیت بین المللی ارائه می کند.

 

اهمیت غرفه سازی در فرآیند بازاریابی نمایشگاهی

نمایشگاه (Fair) محلی برای ارائه محصولات و خدمات است و بازاریابی (Marketing) نیز روشی برای فروش محصولات می باشد بنابراین می توان چنین ادعا نمود که روش بازاریابی نمایشگاهی (fair marketing) برای افزایش میزان فروش بسیار کار آمد و مهم است .

تحقیقات نشان داده است که افراد بیشتر ترجیح می‌دهند تا اطراف سالن‌های نمایشگاه پرسه بزنند تا به طریقی هواخوری بنمایند. اکثراً این بازدیدکنندگان نخست به سمت چپ نمایشگاه می‌روند و در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کنند.

نقش غرفه سازی در بازاریابی نمایشگاهی

الگوی ساختاری سنتی شاید تنها دیدن نمای روبه‌رویی غرفه و غرفه سازی (booth) را برای شما ممکن سازد. بهترین اماکن جاهایی هستند که دارای دو، سه یا چهار در ورودی برای بازدیدکننده هستند، نه‌تنها به‌منظور در دسترس بودن بلکه به این دلیل که متصدیان غرفه بهتر می‌توانند به این‌طرف و آن‌طرف بروند. از سوی دیگر، معمولاً این‌گونه غرفه‌ها را می‌توان در انتهای سالن‌ها مشاهده کرد، جایی که بازدیدکنندگان اندکی مکث می‌کنند تا موقعیت خود را در داخل سالن تشخیص دهند، چون درآن جا فضای کافی برای توقفی اندک وجود دارد. برخی از برگزارکنندگان نمایشگاه از موقعیت برتر این‌گونه غرفه‌ها اطلاع دارند و به‌تناسب آن هزینه‌های اضافی بابت آن دریافت می‌کنند.

این را هم بخوان :  لباس‌های زمستانی تیلور سوییفت

غرفه‌هایی که تنها قسمت جلویی آن‌ها باز است شاید مشکل‌ساز باشد چون بازدیدکننده بعد از مشاهده غرفه می‌خواهد به عقب بازگردد. اینجاها معمولاً بسیار بزرگ و قوطی شکل هستند. یعنی درواقع مکانی طولانی و باریک را اشغال کرده‌اند. تحقیقات نشان داده است که غرفه‌ای با ۶ متر طول و ۲ متر عمق مشتری جذب می‌کند.در هر  نمایشگاهی که شرکت می‌کنید باید استراتژی بازاریابی نمایشگاهی داشته باشید تا مطمئن شوید که قبل از صرف زمان و هزینه، مشتریان فعلی و احتمالی‌تان در نمایشگاه حضور خواهند داشت. می‌توانید با شرکایتان در صنایع دیگر که قبلا در نمایشگاه شرکت کرده‌اند تماس بگیرید و اطلاعاتی مفید درباره‌ی نمایشگاه کسب کنید.

نکاتی درباره نمایشگاه و غرفه

آنها به شما از تعداد، کیفیت و انرژی حاضرین و فروشندگان خواهند گفت. وقتی نمایشگاه مناسب کسب‌وکارتان را با اطمینان انتخاب کردید، هر چه سریع‌تر ثبت‌نام کنید. معمولا هرچه زودتر ثبت‌نام کنید، در محل بهتری از نمایشگاه غرفه دریافت می‌کنید. بسیاری از نمایشگاه‌ها حتی اجازه می‌دهند که محل غرفه را خودتان انتخاب کنید. نزدیک بودن به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها یا در ورودی، مزیت مهمی است!

هدایای تبلیغاتی جذابی در غرفه‌تان ارائه دهید تا مردم ترغیب شوند که به غرفه‌تان بیایند و با شما صحبت کنند. پشت میز نایستید، بلکه میز را در انتهای غرفه‌ بگذارید و کاتاالوگ ها، کارت ها ویزیت (Business Card) و هدایای روی آن بچینید. با قرار دادن هدایا در انتهای غرفه، حاضرین را وادار به ورود به غرفه می‌کنید. با این ترفند وقت دارید سر صحبت را باز کنید و از آنها سؤالاتی درباره‌ی کسب‌وکارشان بپرسید. اگر مطمئن نیستد که در یک نمایشگاه چه سؤالاتی را باید مطرح کنید، نمونه سؤال‌های زیر را در نظر داشته باشید:

نمایشگاه و غرفه سازی چطور است؟
بهترین محصول یا خدماتی که تا به حال در نمایشگاه دیده‌اید چه بوده است؟
آیا با محصول یا خدمات پیشرفته و نوآورانه‌ای آشنا شده‌اید؟
از کجا آمده‌اید؟
شغل‌تان چیست؟
چه چیزی در شغل‌تان خاص یا جذاب است؟

سؤالات را حول شرکت‌کنندگان و علایق‌شان بپرسید. با تعیین جایزه و امکان قرعه‌کشی، اطلاعات شرکت‌کنندگان را به دست بیاورید تا بعدا بتوانید از طریق تماس تلفنی یا ایمیل پیگیرشان باشید.

در بازاریابی نمایشگاهی چند راه برای کسب اطلاعات تماس بازدیدکنندگان غرفه وجود دارد. می‌توانیدظرفی  بگذارید تا افراد کارت ویزیت‌شان را داخلش بیندازند یا یک فرم کاغذی تهیه کنید که اطلاعات‌شان را در آن پر کنند و یا می‌توانید یک فرم الکترونیکی بسازید که بعدا بتوانید آن را در پایگاه داده‌ی بازاریابی‌تان آپلود کنید. فرم الکترونیکی روش ترجیحی است، چون امکان موفقیت بازاریاب یا فردی را که بعد از نمایشگاه پیگیر مشتریان می‌شود، افزایش می‌دهد.

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

عکاسی نود

عکس نود چیست و منظور از عکاسی نود چیست؟

عکس نود و عکاسی نود چیست ؟ چرا خیلی ها در شبکه اجتماعی عکس نود میخواهند؟ قانون عکاسی نود در ایران چطور است ؟ همه در این مطلب از شادابتور بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *