زن افغانی
زن افغانی

زن افغانی برای ازدواج با مرد ایرانی

همزمان با حجم نسبتاً زیادِ اعتراضات در شبکه‌اجتماعی به جمعیتِ بالای افغانی‌های مقیمِ ایران، جستجوی عبارت «زن افغانی برای ازدواج» در ایران افزایش معنی‌داری داشته است. به گزارش گوگل ترندز (Google Trends) میزان جستجوی «زن افغانی» و «زن افغانی برای ازدواج» در ماه‌های گذشته از داخل ایران افزایش جدّی داشته است. در ادامه این یادداشت از شادابتور به بررسی حضور جامعه افغانی در ایران و ازدواج مرد ایرانی با زن افغانی پرداخته‌ایم.

مهاجران افغانی در ایران و موضوع نژادپرستی

افزایش قابل ملاحظه تعداد مهاجرین اهل افغانستان در ایران، باعث شده است برخی گروه‌ها از دولت بخواهند که مانع از ورود آنها به ایران شوند، همچنین برخی کارزارها در فضای آنلاین هم کمی تندروی کرده و خواستار رفتارهای بازدارند با افغانی‌ها شده‌اند که ممکن است مصداق نژادپرستی هم تلقی شود.

تعداد افغانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند (قانونی و غیرقانونی) حدود 8 میلیون نفر برآورد شده است. اگر جمعیت ایرانی‌های داخل کشور را کمی کمتر از 90 میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود 9% افغانی هم در ایران زندگی می‌کند و این یعنی تعداد افرادی که در ایران زندگی می‌کنند. بیش از 90 میلیون نفر است. (با احتساب مهاجرین افغانی)

برخی از جهت خطرهای امنیتی به این مساله انتقاد دارند و خواهانِ مداخله وزارت کشور برای ساماندهی شده‌اند و برخی هم با عینک اقتصادی، این مسئله را فرصتی برای فراهم‌شدن نیروی کار موردنیاز دانسته‌اند.

اما آن‌ها که موافق هستند، می‌گویند چون در حال حاضر نیروی‌کار کافی برای کارفرمایان و صنعت‌گران فراهم نیست، حضور مهاجرین فرصتی را برای بهره‌گیری از آنان در مشاغل سنگین و کارگری فراهم می‌کند. این طیف معتقدند که در حال حاضر نیروی کار ایرانی به اندازه کافی فراهم نیست و اگر افغانی‌ها وارد این مشاغل شوند، چرخ تولید به راه می‌افتد.

طبیعتاً حضور این میزان زن و مرد افغانی، مسائل اجتماعی همچون عشق، دوستی و ازدواج را هم به میان می‌آورد. و ما اینجا می‌خواهیم به «ازدواج زن افغانی با مرد ایرانی» بپردازیم.

 

آیا برای زن افغانی که با مرد ایرانی ازدواج کند، شناسنامه صادر می‌گردد؟

پاسخ خیلی کوتاه، بله است ! آن‌طور که در سایت وزارت کشور اعلام شده، امکان صدور شناسنامه ایرانی برای زن مسلمان و اهل افغانستان که با مرد ایرانی ازدواج دائم کرده باشد،  وجود دارد و طبیعتاً فرزند حاصل از این ازدواج نیز ایرانی تلقی خواهد شد.

شاید همین امکان، انگیزه‌ای برای زنان افغانی مهاجر در ایران جهت ازدواج با مرد ایرانی باشد.

زن افغانی برای ازدواج
زن افغانی برای ازدواج عبارتی که در ایران ترند شده است

زن افغانی برای ازدواج

همان‌طور که اشاره شد، جمعیت افغانی‌ها در ایران افزایش جدّی داشته است و از سوی دیگر عوامل مختلف منجر شده است که برخی مردان ایرانی، به دنبال زنان افغانی برای ازدواج با آن‌ها باشند. در ادامه برخی از این عوامل را اشاره کرده‌ایم :

  • افزایش جمعیت افغانی‌ها در ایران
  • انتظارات پایین‌تر جامعه مهاجرین نسبت به ایرانی‌ها
  • زیبایی برخی از زنان افغانی و برخی نژادهای آن‌ها
  • نزدیکیِ فرهنگی
  • زبان مشترک
  • سوء استفاده برخی مردان ایران از ضعف اقتصادی جامعه افغانی در ایران

آیا زن‌های افغانی زیبا هستند؟

همه انسان‌ها زیبایی خود را دارند و آن‌چه در زندگی مهم است، تفاهم و صداقت است، نه زیبایی. اما واقعیت این است که در جامعه ایرانی، تصویر درستی از زنان افغانی دیده نشده است. عمدتاً زنان افغانی را در موقعیت‌هایی دیده‌اند که زیبایی آن‌ها مشخص نشده است. در ادامه عکس برخی از زنان معروف و سلبریتی و زیبای افغان را آورده ایم.

این را هم بخوان :  شوهر دادن دختر 8 ساله
زن افغانی در ایران
زن افغانی در ایران
زن افغانی در ایران
زن افغانی در ایران

زنان افغانی با چالش های زیادی در زمینه ظاهر و جذابیت خود روبرو هستند. این چالش ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تبعیض جنسی: زنان افغانی اغلب در جامعه مورد تبعیض جنسی قرار می گیرند. این تبعیض می تواند بر ظاهر و جذابیت آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، زنان افغانی ممکن است از پوشیدن لباس های جذاب یا آرایش کردن منع شوند.
  • خشونت: زنان افغانی اغلب در معرض خشونت قرار می گیرند. این خشونت می تواند منجر به آسیب جسمی و روانی شود که بر ظاهر و جذابیت آنها تأثیر می گذارد.
  • فقر: فقر یکی از مشکلات اصلی در افغانستان است. زنان افغانی که فقیر هستند ممکن است به مراقبت های بهداشتی یا لوازم آرایشی دسترسی نداشته باشند. این امر می تواند بر ظاهر و جذابیت آنها تأثیر بگذارد.

در اینجا چند خطر خاص در مورد ظاهر و جذابیت زنان افغانی آورده شده است:

  • ازدواج زودهنگام: ازدواج زودهنگام در افغانستان یک مشکل رایج است. زنانی که در سنین پایین ازدواج می کنند ممکن است فرصت کافی برای توسعه ظاهر و جذابیت خود را نداشته باشند.
  • مرگ و میر مادران: مرگ و میر مادران در افغانستان بسیار بالا است. زنانی که در حین زایمان می میرند ممکن است فرصت کافی برای پرورش فرزندان خود را نداشته باشند. این امر می تواند منجر به عدم اعتماد به نفس و احساس غم و اندوه در دختران شود که می تواند بر ظاهر و جذابیت آنها تأثیر بگذارد.
  • مهاجرت: بسیاری از زنان افغانی به دلیل جنگ و فقر مجبور به ترک کشور خود شده اند. مهاجرت می تواند بر ظاهر و جذابیت زنان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، زنان مهاجر ممکن است از دسترسی به مراقبت های بهداشتی یا لوازم آرایشی مناسب محروم باشند. (اینجا)

این خطرات می تواند تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی زنان افغانی داشته باشد. زنان افغانی باید برای مقابله با این چالش ها حمایت شوند.

آیا حاضر هستید با یک دختر یا پسر افغانی ازدواج کنید؟

در ویدئوی زیر، خبرنگار از ایرانی‌ها پرسیده که آیا حاضر هستند با یک افغانی ازدواج کنند؟ این ویدئو را ببینید، پاسخ‌های جالبی می‌شنوید.

آیا سایتی برای معرفی زنان افغانی هست؟

خیر! اما می‌توانید گروه فیسبوکی Afghan Marriage Group on Facebook را در این مورد جستجو و بررسی کنید. زنان افغانی مقیم ایران هم در این گروه فعال هستند، گروه های تلگرامی افغانی ها هم در این زمینه وجود دارد.
In English
At the same time as the relatively large amount of protests in the social network to the large population of Afghans living in Iran, the search for the phrase “Afghan woman for marriage” has increased significantly in Iran. According to Google Trends, the number of searches for “Afghan woman” and “Afghan woman for marriage” has increased significantly from inside Iran in the past months. In the continuation of this note from Shadabtor, we have investigated the presence of the Afghan community in Iran and the marriage of an Iranian man with an Afghan woman.
خلاصه
زن افغانی برای ازدواج با مرد ایرانی
عنوان نوشته
زن افغانی برای ازدواج با مرد ایرانی
توضیحات
زن افغانی برای ازدواج با مرد ایرانی یکی از عباراتی است که بسیار جستجو میشود. اگر به دنبال زن افغانی هستید این مطلب را ببینید.
نویسنده
منتشرکننده
Shadabtor
لوگو

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

کنسرت 1402

کنسرت های عید 1402 در ترکیه و بقیه کشورها

ما هر سال در شادابتور کنسرت های عید را برای شما فهرست میکنیم. خصوصاً کنسرتهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *