چرا همیشه در عشق شکست میخورم ؟ (پاسخ کامل)

یکی از سوالات رایج که زیاد پرسیده می شود این است که «چرا همیشه در عشق شکست می خورم ؟ » شکست عشقی یکی از اتفاقات رایجی است که خصوصاً در ایران بیشتر از دنیا دیده می شود. اینکه چرا شکست عشقی می خوریم و یا در عشق به طور کلی با شکست روبرو می شویم، و این که پس از یک شکست عشقی چگونه خود را ترمیم کنیم و به زندگی عادی برگردیم، سوالی است که می خواهیم در این مطلب به طور کامل به آن پاسخ دهیم.

شکست عشقی در چه افراد بیشتر دیده می شود؟

شکست عشقی و شنیدن نه از معشوق اتفاق دردآوری است که روح و روان افراد را به هم می ریزد و او را دچار مشکلات جدی می کند.جوانی تا دیروز فردی شاد و پرانرژی بوده با شنیدن همین دو کلمه به آدمی غمگین و آشفته تبدیل می شود که از انجام وظایف شخصی و اجتماعی خود بازمی ماند.

چرا همیشه شکست عشقی می خورم ؟

شکست عشقی را در زبان انگلیسی Love Failure می گویند که در واقع همان ترجمه شکست در عشق است. شکست عشقی می تواند، نرسیدن به مرد یا زن مورد علاقه تان باشد یا جدایی پس از مدتی رابطه باشد. مثلاً آقایان و خانمهایی که با طلاق روبرو می شوند در واقع آنها هم نوعی شکست عشقی را تجربه کرده اند.

نباید تصور کنیم که شکست عشقی و در عشق شکست خوردن فقط مختص یکی از جنسیت هاست، مثلاً فقط زن ها شکست عشقی می خورند یا مردها فقط شکست عشقی می خورند، بلکه تفاوت به لحاظ جنسیتی در تجربه شکست عشقی وجود ندارد.

«شکست عشقی»، «شکست عاطفی» یا هر نام دیگری که روی «نه شنیدن از کسی که دوستش داریم» یا «به هم خوردن یک رابطه عاطفی» بگذاریم، از پدیده های رایج در دوران نامزدی است.

برای اینکه بعد از شکست عشقی یا بحران عاطفی بتوانیم به زندگی معمولی برگردیم نیاز داریم چیزهایی را بیاموزیم. گروهی از کارها را باید انجام دهیم و سراغ بعضی از کارها نیز اصلاً نرویم.

وقتی کسی دچار شکست عشقی یا عاطفی شود، دو حس قوی در او ظاهر می شود، خشم و ناامیدی. این احساسات تعادل روحی فرد را به هم می زنند و فرد شکست خورده دائم تحت فشار این دو، احساس ناتوانی می کند.

در این نقطه برای اینکه فرد خود را از فشار خشم و ناامیدی خلاص کند به شکل ناخودآگاهی از مکانیسم های دفاعی استفاده می کند. «مکانیسم های دفاعی» مجموعه رفتارهای ناخودآگاهی هستند که افراد در اتفاقات اضطراب آور خود بروز می دهند تا کمتر دچار آسیب شوند.

یکی از این مکانیسم های دفاعی که در میان آنهایی که دچار شکست عشقی و عاطفی شده اند خیلی شایع است، مکانیسم انکار است؛ یعنی فرد برای مقابله با خشم و ناامیدی که دچارش شده، دست به انکار کل ماجرا می زند. حاضر به پذیرش واقعیت نیست و حتی باور نمی کند که همه چیز تمام شده. انکار، زمینه ای می شود که روند بهبودی دائم به تاخیر بیفتد.

افرادی که تجربه و مهارت ندارند یکی از افرادی هستند که مستعد شکست عشقی می باشند.

دلایل شکست عشقی

معرفی گروه های آسیب پذیر در روابط عاطفی

وقتی که آمار ارتباط عاطفی به هر دلیلی بالا رود، معلوم است که آمار شکست عشقی هم بالا می رود، اما این دلیل آماری برای اینکه بگوییم چرا یک نفر شکست عاطفی می خورد، کافی نیست. اگر این گونه بود، همه رابطه ها بی سرانجام می شدند، اما نیستند. چند گروه هستند که بیشتر مستعد شکست عشقی هستند:

۱. بیشتر افرادی که از دسته خود تنها پندارها هستند در روابطشان شکست عشقی میخورند

البته خودتنها پنداری یک عبارت جعلی است، اما شاید عبارت خوبی برای توصیف کسانی باشد که اگر هزاران نفر هم صبح تا شب به آنها محبت کنند، باز هم فکر می کنند که از محبت و لطف دیگران بی بهره اند. معمولا این افراد در کودکی از پدر و مادر خود به هر دلیلی به اندازه کافی محبت ندیده اند یا برعکس، چنان در محبت غرق بوده اند که حالا مهربانی های طرف مقابل توقعشان را برآورده نمی کند. طرف مقابل بیچاره هم بالاخره یک روز خسته می شود و رابطه را قطع میکند و منجر به شکست عشقی می شود.

۲. بی اعتمادها افرادی هستند که بیشتر مستعد شکست عشقی هستند.

بی اعتمادها معمولا وارد رابطه نمی شوند، اما وقتی هم با تردیدهای بسیار وارد رابطه میشدند، آنقدر احساس ناامنی می کنند که می خواهند مرتب طرف مقابل را چک کنند. معمولا این افراد در کودکی به وجود محبت دایمی مطمئن نبودند.

آنها یا در خانواده های پرتنشی بزرگ شده اند که مرتب دعوا برقرار بوده یا یکی از والدین به هر دلیلی مثلا اعتیاد رفتار باثباتی نداشته یا خود پدر و مادر الگوی تمام و کمال بی اعتمادی بوده اند. بی اعتمادها هم بالاخره طرف مقابل را به جایی می رسانند که نداشتن رابطه را به همیشه مظنون بودن ترجیح دهند.

۳. افراد وابسته بیشتر شکست عشقی میخورند

وابسته ها یا از ترس ترک شدن وارد رابطه نمی شوند یا اگر شدند، چنان به طرف مقابل میچسبند که نمی گذارند بنده خدا به راحتی نفس بکشد. آنها تمام معنای زندگی شان را به طرف مقابل وابسته می کنند. تفریح و درست خواندن و شغل و مهارت آموزی و همه و همه چیزها باید با حضور طرف مقابل باشد.

بالاخره یک روز طرف مقابل از نداشتن فضای شخصی خسته می شود و پیشنهاد می دهد رابطه قطع شود و شکست عشقی رخ میدهد. وابسته ها هم معمولا در کودکی با نیاز به محبت مشکل داشته اند.

۴. از دیگر افرادی که مستعد شکست عشقی هستند ناماهرها می باشند

ممکن است افرادی که شکست عشقی می خورند در هیچ کدام از سه دسته بالا نباشند. در این صورت یا آدم هایی هستند که گیر افرادی از سه دسته بالا افتاده اند یا مهارت های ارتباطی ضعیفی دارند. آدم هایی که نمی توانند نه بگویند، نمی توانند خودشان را جای طرف مقابل بگذارند یا به اصطلاح همدلی کنند، نمی دانند چه حرفی را باید در چه جایی و با چه لحنی و به چه وسیله ای بگویند از نظر ارتباطی ناماهرند.

آن چه باید از شکست عشقی بدانید

آنها هم نمی توانند رابطه عاطفی را پیش ببرند و هدفمند کنند و هم در مقابل زنگ هشدارهایی مثل توهین، بی خبری، پرخاشگری فیزیکی و چک شدن بیش از حد حساس نیستند.

آیا آسیب پذیری همه در شکست عشقی یکسان است ؟

جواب این سوال به ویژگی های شخصیت افراد درگیر در رابطه عاطفی بستگی دارد. گاهی افراد درگیر در رابطه، پس از پایان یافتن روابط شروع به صحبت کردن درباره رابطه می کنند و دائم از اهمیت رابطه برای دیگران می گویند و عنوان می کنند که بدون رابطه ی از دست رفته احساس ناتوانی و بی سرپناهی می کنند اما وقتی در جریان جزئیات رابطه قرار می گیریم متوجه می شویم، حتی زمانی که در رابطه بوده اند، دارای یک رابطه ی پر فراز و نشیب بوده اند و دائم از اذیت شدن و یا تحت کنترل قرار گرفتن در رابطه شکایت داشته اند و حالا با تمام شدن این رابطه احساس بی سرپناهی و ناامنی می کنند. تست های شخصیت می تواند شما را در خود شناسی و یافتن شریک زندگی مناسب یاری نماید.

این افراد بیش از همه تجربه شکست عاطفی را خواهند داشت. شکست عشقی در افراد در گرو سبک دلبستگی آن ها و نوع کنترل روابطشان می باشد. اگر دقت کرده باشید معمولا افرادی دچار شکست می شوند که روابط آن ها بیشترین چالش ها را برایشان داشته است و در واقع روابط خوبی را نداشته اند. این افراد عموما دارای مشکل در دلبستگی بوده و نیازمند به درمان و مشاوره روان درمانی هستند.

این را هم بخوان :  تسکین علائم عادت ماهیانه به کمک رابطه جنسی؟

چرا همیشه در عشق هایم شکست خورده ام ؟

می دانید وقتی یکی اتفاق برای شما تکرار می شود یعنی چه ؟ یعنی احتمالاً جایی را اشتباه می کنید. اگر تنها یک بار این اتفاق رخ داده است احتمال دارد که طرف مقابل شما مشکلی داشته است، نامتعادل بوده است یا شبیه به آن. اما اگر این شما هستید که همیشه یک طرف روابط شکست خورده هستید، باید به مهارت خودمان در برقراری روابط دوستانه و عاشقانه تردید کنیم.

روانشناس و یا روان درمانگر و یا مشاور خانواده می تواند گزینه اصلی برای رفع و حل این مشکلات باشد. پیشنهاد می کنم از خدمات یک مشاور بهره بگیرید.

هشدار، مواظب افکار غلط پس از شکست باشید

در برخی از مواقع شکست عشقی و فکرهای غلط بعد از آن برای لحظه ای سبب از بین رفتن فرد می شود و فردی که دچار شکست عشقی شده است،به جنون آنی مبتلا می شود به همین دلیل فرد به انتقامجویی ممکن است روی آورد و رفتار بی رحمانه و شومی از خود بروز می دهد که سبب آسیب بر جسم و روان دیگری می شود.

رابطه عشقی یک طرفه و یا انصراف یکی از طرفین از ادامه رابطه دوستی یا نامزدی سبب بروز غضب و انتقام جویی ناجوانمردانه می شود. پس از بروز شکست عشقی، تا مدتی حداکثر خویشتن داری را داشته باشید و تحمل کنید، گذر زمان شما را از بحران خارج می کند.

جمع بندی نهایی از دلایل شکست عشقی

احتمالاً برخی از شما بارهای این سوال که چرا همیشه در عشق شکست میخورم ؟ را از خود پرسیده اید. حالا با توضیحات کاملی که ارائه کردیم، اجازه دهید یک جمع بندی نهایی از علل شکست عشقی بدهیم.

تعهد در دوستی های نامتعارف تا شناخت دوران نامزدی

تعهد در رابطه دوستی نقش کمرنگی دارد . دختران و پسران زیادی با دانستن این موضوع وارد رابطه دوستی می شوند اما علاقه و صمیمیت طرفین سبب شکل خفیفی از تعهد نسبت به یکدیگر ایجاد می کند و وقتی این تعهد از طرف یکی از آنها زیر سوال می رود ، عواطف فرد مقابل جریحه دار می شود و او حس یک قربانی را می یابد بنابراین بیش از هر فرد متعهدی به این مساله واکنش منفی نشان می دهد.

دوران نامزدی که با هدف آشنایی و شناخت بیشتر از یکدیگر شکل می گیرد تعهد بیشتری نسبت به دوستی بین دختر و پسر ایجاد می شود اما هرگز به معنای تعهد محض نیست و آنها می توانند در این دوران برای ادامه یا خاتمه رابطه تصمیم بگیرند.

در موضوع تعهد، بررسی آن روی یک تعهد ضعیف، متوسط و قوی معنادار (Significant) بوده و لازم است جوانان ارتباطات خود را با توجه به آن تنظیم کرده و برای عبور یا عدم عبوراز خط قرمزها تعیین تکلیف کنند.

«نه گفتن» و «نه شنیدن» را باید یاد بگیریم

یکی از لازمه های زندگی بشر که بسیلاری از ما فاقد آنیم قدرت نه گفتن است . بسیاری از ما کلمات را به درستی در صحبت کردنمان بکار نمی بریم و مبهم سخن می گوییم .

آن چه باید از شکست عشقی بدانید

از دلایل زیادی که باعث می شود در بیان کلمه نه ناتوان باشیم احساس نیاز در یاری رساندن به دیگران، جلب رضایت اطرافیان، سازگاری، ترس از هتک حرمت، ترس از دعوا و درگیری، ترس از دست رفتن فرصت، نگرانی از خراب شدن پل های پشت سر و… است.

بنابراین طبق پیشنهاد کارشناسان آنطور که در نمناک می خوانید به این علت که این ویژگی در درونمان نهادینه شده جرات نه گفتن به اطرافیان را پیدا نمی کنیم. همچنین تحمل نه شنیدن را نیز نداریم و هیچ «نه» گفتنی را جدی نمی گیریم و سعی می کنیم با گریه و زاری، التماس و لجبازی و سماجت بسیار «نه» را تبدیل به «بله» نماییم.

توانایی «نه گفتن» و «نه شنیدن»، از مهارت های اجتماعی است که افراد فاقد این مهارت ها، بسیار آسیب پذیر خواهند بود. بهترین زمان برای یادگیری این مهارت ها دوران کودکی و در سن 3 تا 4 سالگی زمانی که کودک به دنبال کسب استقلال است ، می باشد .

در این سن والدین باید با بالا بردن اعتماد به نفس کودک به تدریج مهارت نه گفتن و نه شنیدن را در او شکل داده و تقویت کنند تا در بزرگسالی بتوانند حوادث تلخ را تحمل کنند.

شوخی با عشق ممنوع

برخی از جوانان با بیان جملات به ظاهر روشنفکرانه مانند «پس از آشنایی بیشتر می توانم به تو متعهدتر شوم»، «اگر همدیگر را خوب بشناسیم، مصمم تر به ازدواج می شوم»، و… با جنس مخالف رابطه برقرار می کنند و ارتباط خود را تا جایی ادامه می دهند که طرف مقابل را به خود وابسته می کنند و همزمان با تبلور عشق در دیگری با بهانه ها و دلایل مختلف مانند «من هنوز به تو متعهد نیستم»، «تا به امروز با هم بودیم ولی از این پس راهمان جداست» و… ساز ناسازگاری می نوازند و مسئولیت عاشق کردن طرف مقابل را به عهده نمی گیرند و او را با کوله باری از عشق نافرجام رها کرده و به راه خود ادامه می دهند.

«در آب نمک خواباندن» فرد مقابل از گزاره های اشتباه دیگر در ذهن جوانان، است. گاهی برخی از جوانان ، قادر به سنجش فرد مورد نظر خود برای ازدواج نیستند و نمی توانند تصمیم قطعی شان را برای بله یا نه گفتن بیان کنند، بنابراین با امروز و فردا کردن، جواب را به تعویق می اندازند.

این رفتار طبیعی است اما طولانی کردن آن سبب ایجاد حس ناخوشایندی در طرف مقابل می شود . در برخی مواقع نیز نتیجه قطعی افراد برای ازدواج نه است، اما آنها به این دلیل که فکر می کنند اگر این مورد را از دست بدهند، شاید دیگر نتوانند فرد مناسب و بهتری پیدا کنند تصمیمشان را صریح و شفاف بیان نمی کنند و رابطه را تا پیدا کردن جایگزینی بهتر ادامه می دهند.

این رفتارهای ناپخته و خودخواهانه این احساس را در فرد مقابل ایجاد می کند که از سوی فرد مقابلش مورد سوء استفاده قرار گرفته و به دلیل ظلم و نامهربانی او به فکر تلافی و انتقام می افتد.

جواب نه به معنای غرور نیست

برخی از افراد وقتی از طرف مقابل خود جواب منفی می شنوند آن را پای غرور او می گذارند و او را فرد مغرور و خودپسندی می پندارند. اما آیا این فرد مغرور است؟ اگر شما برای خود حق انتخاب و عاشق شدن قائلید و حق دارید طرف مقابلتان را بسنجید و او را رد یا انتخاب کنید اما این حق را به فرد مورد علاقه تان ندهید و فقط به فکر خود باشید باید بگوییم شما فردی مغرور هستید نه طرف مقابلتان .

غرور آن است که ما به نظر دیگران بی تفاوت باشیم و فقط به دنبال آرمان ها و معیارهای خود باشیم؛ حداکثر تلاش خود را برای وصال محبوبتان به کار ببرید ، اما هرگز به زور کسی را عاشق خود نکنید زیرا این کار نا ممکن است و عاقلانه نیست.

Why do you always fail in love?

One of the most commonly asked questions is “Why do you always fail in love? “Love’s failure is one of the most common things that can be seen especially in Iran. Why we lose love or love in general, and how to repair ourselves after a love failure and return to normal life is a question that we want to fully address in this article. Answer it.

خلاصه
عنوان نوشته
چرا همیشه در عشق شکست میخورم ؟ (پاسخ کامل)
توضیحات
چرا همیشه در عشق شکست میخورم ؟ سوالی رایج که می توانید پاسخ کامل و راهکارهای پیروزی در عشق و مقابله با شکست عشقی پس از تجربه شکست عشقی بخوانید.
نویسنده
منتشرکننده
Shadabtor
لوگو

درباره علیرضا (مدیر سایت)

علیرضا هستم، مدیر سایت شادابتور. علاقه مند به اینترنت و اهل مطالعه و البته کمی هم شوخ طبع ! موضوعات سلامتی و کمی طنز از زمینه های مورد علاقه من هست !

این را هم بخوان

شوهر خوب

پیدا کردن شوهر خوب: فراتر از جذابیت‌های ظاهری

این مقاله بهپل جهنم در پروشما کمک می کند تا به جای تمرکز بر ویژگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *